Deel dit artikel
-

‘Nederland, kom met een Minister van Digitale Zaken’

Nederland is gebaat bij een Minister van Digitale Zaken. Het bedrijfsleven, de overheid en burgers profiteren daarvan. Benoem in het komende kabinet daarom een Minister van Digitale Zaken, betoogt Victor Knaap van MediaMonks.

Knaap is al langere tijd vocaal pleitbezorger van een meer digitaal georiënteerde overheid. Eind vorige week zette hij zijn overwegingen en oproep in een 9 pagina’s tellend document op LinkedIn. De ondernemer met internationaal aanzien krijgt voor zijn Digitaal Deltaplan bijval van onder meer Frans van Houten van Philips, IT-ondernemer Jan Baan, prins Constantijn en D66-kamerlid Kees Verhoeven.

“De minister van Digitale Zaken zich moeten bezighouden met de overkoepelende strategie van de overheid en hoe technologie daarbij een waardevermeerderende factor kan zijn. Zo kan er innovatie en vernieuwing ontstaan, naast dat er onderhoud moet worden gepleegd.”

Knaap stelt dat digitale investeringen tegenwoordig niet meer om ICT gaan, maar uiteindelijk ondersteunend zijn aan iets breders: digitale communicatie met belanghebbenden. De uitvoering van IT-investeringen zou daarom, zo is een van de voorstellen, in grote allesomvattende opdrachten moeten worden aanbesteed. In plaats daarvan is in clusters opgesplitst aanbesteden efficiënter. Ook daarbij speelt de nieuwe ministersfunctie een rol.

“Het is niet meer een intern gerichte rol, waarbij het vooral draait om IT-infrastructuur, het draait ook om externe klantgerichte onderwerpen. De minister is daarmee de spil van het core team Digitalisering binnen de overheid, aangevuld met experts uit verschillende disciplines. Dit gebeurt al in Denemarken, Finland, Frankrijken Estland.”

Knaap gaat er vanuit dat er genoeg digitale ondernemers zijn die Digitale Zaken waar nodig willen adviseren.

“Waarom maakt de overheid niet meer gebruik van de kracht van de Nederlandse digitale industrie? Dit komt het hele land ten goede. Naast de duidelijke privacyvoordelen om de persoonlijke data van burgers in eigen land te houden, is de creatieve en digitale industrie de banenmotor van Nederland.”

Op woensdag 17 maart 2021 vinden de verkiezingen plaats voor de Tweede Kamer.

Digitale zaken zijn ook belangrijk geworden op geopolitiek toneel. Recente thema’s zijn bijvoorbeeld Huawei en TikTok als potentiële veiligheidsdreiging, het niet bestaan van Europese clouds, het gebrek aan microchips, de marktmacht van techgiganten en Nederland als vestigingsplaats voor start-ups. Dit soort onderwerpen zou niet automatisch op de agenda van de digiale minister staan, maar is er wel aan verwant.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: risastla (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond