Deel dit artikel
-

Nederland nonchalant over mogelijke pakjespaniek

De Nederlandse consument laat zich niet gek maken over mogelijke voorraadtekorten bij fysieke en online winkels. Slechts 42 procent houdt er rekening mee shopt tijdig.

De overige 58 procent houdt geen rekening met het opstroppen van de logistieke keten en toont zich nonchalant.

Dat komt naar voren in een peiling die Multiscope deed onder duizend respondenten in opdracht van Manhattan Associates. Dat bedrijf levert software voor het beheer van warehouses.

Het onderzoek toont verder dat bijna een derde van de Nederlanders zijn decembercadeaus in de fysieke winkel koopt om te voorkomen dat het te laat wordt geleverd. Op deze manier denken ze cadeaus meteen mee naar huis te kunnen nemen.

Van de mensen die online decembercadeaus kopen, laat tweederde het thuis bezorgen om ervoor te zorgen dat ze alles op tijd binnen hebben voor de feestdagen. Slechts veertien procent laat ze bezorgen bij een pakketpunt en elf procent gaat zijn online bestelling ophalen in de winkel.

Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates: “Er komen voor retailers flink wat logistieke uitdagingen kijken bij de decemberdrukte. Denk aan het opvangen van eventuele personeelstekorten, druk op supply chains en beschikbaarheid van verkoopbare voorraad.”

Vanuit zijn perspectief kan hij geen idee geven over of en waar de vertragingen in de keten zitten en hoe groot die zijn.

Foto: Maria Eklind (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond