Deel dit artikel
-

Nederlander hecht weinig belang aan productbeoordelingen

Nederlanders hebben weinig vertrouwen in recensies van producten, bijvoorbeeld bij webwinkels en vergelijkingssites. De recensies van consumenten worden wel gelezen, maar slechts één op de vijf hecht er waarde aan. Dit blijkt uit het jaarlijkse EuroPNstyles onderzoek van Porter Novelli onder ruim 10.000 Europese consumenten.

Van de Nederlanders die van plan zijn om iets te kopen dat duurder is dan 50 euro, leest gemiddeld de helft (51 procent) soms een online recensie voordat men de aankoop doet. Meer dan één op de vier (27 procent) leest zelfs vaak online reviews. Maar zèlf recensies schrijven doet de Nederlander in vergelijking tot andere landen een stuk minder.

Circa 57 procent schrijft online recensies als ze een goede aankoop hebben gedaan. De Belgen en Fransen volgen ons hiermee op de voet (beiden 55 procent). Van de Europeanen zijn het vooral de Duitsers die de leiding nemen als online critici. Bijna driekwart van de Duitsers schrijft een online recensie als ze de aankoop goed vinden en 71 orocent als ze de aankoop slecht vinden. Nederlanders schrijven iets vaker negatief (59 procent) dan positief (57 procenten). Deze verhouding is overigens in veel van de onderzochte Europese landen terug te zien.

Opvallend is dat Nederlanders juist wel weer iets gevoeliger zijn voor online ratings (rapportcijfers). 49 procent van de Nederlanders gelooft dat hoe meer mensen een product beoordelen met een cijfer, des te geloofwaardiger het gemiddelde cijfer van een online rating is. Duitsers en Belgen volgen ons met respectievelijk 43 en 42 procent.

Ook vrienden hebben nauwelijks invloed op aankoopbeslissingen. Net als de rest van de ondervraagde Europeanen wordt het merendeel van de Nederlanders niet getriggerd door ‘likes’ van vrienden om een product te kopen. Slechts 14 procent is eerder geneigd een product te kopen wanneer vrienden die ‘liken’ of aanbevelen op fanpagina’s van merken op sociale netwerken. Dit gebeurt iets vaker in Spanje (19 procent) en Frankrijk (17). In Europa blijken aanbevelingen van vrienden meer invloed te hebben op de aankoop dan aanbevelingen van bedrijven waar men zèlf fan van is.

Deel dit bericht

8 Reacties

Dennis

Leuk onderzoek om dit ook in de context van andere landen te zien. Als meer dan de helft een recensie leest in Nederland voor ze een grote aankoop doet vind ik dat toch niet iets om als “weinig belang” neer te zetten als titel van dit artikel.

In een recente studie hebben we overigens onderzocht dat aanbevelingen van vrienden en kennissen door middel van een Facebook-integratie beter worden gewaardeerd dan aanbevelingen van onbekenden als het gaat om het aanschaffen van producten in een webwinkel.

Tim Kapitein

Moeten online ratings en online recensies apart genomen worden? Vaak zie je een combinatie.

Dennis geeft aan dat bijv. een facebook integratie beter gewaardeerd worden. Dit klopt ook, er zijn meerdere onderzoeken hiernaar geweest, deze onderzoeken geven ook aan dat bijv. de gemiddelde orderwaarde van klanten, die via een sociaal platform bij een webshop uitkomen, vaak hoger is.

Stephan

Vergeet de offline aanbevelingen niet, de gesprekken op school, op t werk of bij vrienden thuis. Die zijn erg invloedrijk. Dus je moet iets verkopen wat waard is om over door te vertellen.

Evert

“Ook vrienden hebben nauwelijks invloed op aankoopbeslissingen.”
Als mensen antwoorden dat ze niet getriggerd worden door likes van anderen, dan zou ik nog niet durven concluderen dat vrienden nauwelijks invloed hebben op de aankoopbeslissingen. Dit komt overigens ook niet overeen met andere onderzoeken op dit vlak.

Peter

Kijk maar de site zoover. Ik wou vandaag een vakantie boeken en dacht deze scoort goed in zoover. Nou mooi uitverkocht.

Subor

Ik denk dat het een combinatie is van offline en online informatie inwinnen van een product. Ook zit er een verschil in de product zelf. Een koffiezetapparaat kopen is toch anders dan een trui

TvdH

Meer dan de helft leest SOMS een recensie. Dat is inderdaad van WEINIG belang.

Erik Kuijpers

Leuk artikel en interessant om te lezen dat van de ondervraagde meer dan één op de vier (27 procent) Nederlanders vaak een online review leest voordat men een aankoop doet. Uit eigen onderzoek is namelijk gebleken dat aanbevelingen van vrienden en kennissen (via Facebook) beter worden geevalueerd dan aanbevelingen van onbekenden als het gaat om het aanschaffen van producten in een webwinkel.

De resultaten uit mijn onderzoek impliceren dat aanbevelingen van willekeurige consumenten op Internet, zoals op vergelijkingswebsites, als minder waardevol gezien kunnen worden. Een webwinkel kan waarde toevoegen wanneer deze de meningen van vrienden en kennissen kan tonen tijdens het aankoopproces van een product in de eigen online omgeving via Facebook.

Een samenvatting van het onderzoek is hieronder te lezen:
http://www.usability.nl/2012/de-toegevoegde-waarde-van-een-facebook-integratie-in-webwinkels/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond