Deel dit artikel
-

“Nederlanders doen weinig online kerstinkopen”

Nederlanders zijn niet erg geneigd tot het doen van online kerstinkopen. Uit onderzoek van Pro Active International blijkt dat slechts 10,1 procent van de Nederlanders hiertoe bereid is; het Europees gemiddelde ligt op 19,4 procent. De rol van het Sinterklaasfeest in de statistieken blijft onduidelijk, er werd specifiek gevraagd naar kerstinkopen.

Het doen van online kerstinkopen is met name populair in Engeland, waar 26,6 procent van de ondervraagden aangeeft online inkopen te zullen doen voor kerst. Landen die daarop volgen zijn Duitsland (24,5 procent) en Frankrijk (23,9).

Opvallend is dat de Scandinavische landen als Zweden, Denemarken en Finland – traditioneel sterke e-commercelanden – ook niet zo geneigd zijn om hun kerstinkopen online te doen. Denemarken scoort zelfs het laagst van geheel Europa, met slechts 6,8 procent.

In Nederland geeft 9 procent van de mannelijke internetgebruikers aan dat ze dit jaar kerstinkopen zullen doen via internet dit jaar, bij vrouwen ligt dit percentage iets hoger (11,9 procent). Van de Nederlanders die al eens een online aanschaf hebben gedaan zegt 17,3 procent dat ze ook tijdens kerst online aankopen zullen doen.

Het lage percentage van Nederlanders dat zijn kerstinkopen via internet doet (10,1 procent), kan verklaard worden door de viering van het Sinterklaasfeest. De onderzoeksvraag luidde: "Ik zal tenminste enkele van mijn kerstinkopen dit jaar via internet doen." Een woordvoerster van Pro Active geeft aan dat met een verrekening van de online bestedingen voor het Sinterklaasfeest de uitgaven van Nederlanders daardoor waarschijnlijk hoger zullen liggen. Cijfers voor de bestedingen voorafgaand aan het Sinterklaasfeest heeft Pro Active niet voorhanden.

De cijfers over kerstinkopen via internet komen uit het onderzoek Internet Monitor, dat Pro Active in 15 landen heeft gehouden. Daarin zijn zowel zakelijke als privé-aankopen opgenomen. Een scheiding tussen deze twee is ook niet aangebracht in de percentages voor kerstinkopen.

Volgens Forrester zullen Europeanen 2,6 miljard euro online besteden aan kerstinkopen dit jaar. In de Verenigde Staten ligt dit volgens hetzelfde onderzoeksbureau op 10 miljard dollar.

Deel dit bericht

1 Reactie

Havelaar

Beste redactie, Tot enkele maanden geleden deed ik meerdere keren per maand een aankoop via het net. Na enkele slechte ervaringen ben ik voorlopig gestopt met kopen via internet. Denk daarbij aan niet tijdig leveren, bedragen twee keer afschrijven of wel geld afschrijven maar niet leveren. Het meest komt voor dat de levertijden niet waar gemaakt kunnen worden. Men is kennelijk meer bezig met de technische aspecten van de site dan met de consument. Wat mij betreft logisch dat weinig mensen kertsaankopen doen via internet, want de levertijden worden niet waar gemaakt. Tenzij je de spullen tot volgend jaar bewaard! Compliment overigens met uw infomatieve site! Havelaar

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond