Deel dit artikel
-

“Nederlanders geven online 5,9 miljard uit “

Nederlanders spenderen dit jaar 5,9 miljard gulden online. Dat concludeert Pro Active International in de Nationale Internet Monitor. Met name zakelijke aankopen zijn sterk gestegen, van 450 miljoen gulden in 1998 naar 3,9 miljard gulden dit jaar. Nederlanders zijn op internet bange consumenten, het vertrouwen in online betalen is nergens zo klein.

Pro Active komt tot deze conclusies op basis van telefonisch onderzoek en online onderzoek op websites, gedaan voor de internationale 'The Internet Monitor'. Het onderzoek is in oktober uitgevoerd in 22 landen, 400 duizend mensen werden via internet ondervraagd, twintigduizend via de telefoon.

Nederland staat in Europa op de zevende plaats met de online bestedingen per hoofd van de bevolking. Privé wordt er dit jaar voor 2 miljard gulden gekocht, aldus Pro Active. In 1998 was dit nog maar 350 miljoen gulden. Het gemiddelde aankoopbedrag blijft met 170 gulden al enkele jaren constant. Ongeveer tweederde van deze omzet wordt via Nederlandse websites gerealiseerd, aldus Pro Active. De zakelijke markt groeit aanzienlijk sneller. Niet alleen wordt er meer besteed dit jaar, ook het gemiddelde bedrag dat uitgegeven wordt is sterk gestegen. Werd er in 1998 nog gemiddeld 360 gulden uitgegeven, inmiddels is dat gestegen tot 850 gulden per aankoop. Ook zakelijke aankopen worden overwegend ? in 60 procent van de gevallen – via Nederlandse websites gedaan.

In aantallen blijken bij privé-aankopen cd's en boeken favoriet. Als het gaat om totale bestedingen blijken reizen en vakanties voor de grootste omzet te zorgen. Nederlanders kochten vorig jaar nog voor 80 miljoen gulden aan reizen online, dit jaar zal dat stijgen tot 350 miljoen gulden, aldus Pro Active. Bij zakelijke aankopen gaat het wat omzet betreft met name om hardware (1,3 miljard gulden in 2000).

Nederlanders zijn angstiger voor betalen via internet dan consumenten in andere landen. Bijna 30 procent van de Nederlanders die een privé-aankoop hebben gedaan twijfelt over de veiligheid van betalen op internet. In de Verenigde Staten of Engeland is dit slechts 5 procent.

Ander recent onderzoek over e-commerce bestedingen laat andere bedragen zien. Volgens de onderzoekers is dit het gevolg van de verschillende meetmethoden. Ook de onderzoeksperiodes stemmen niet altijd overeen. Het onderzoek van Pro Active wordt halfjaarlijks gehouden, de cijfers hierboven zijn gebaseerd op onderzoek uit oktober. Vorige week concludeerde Multiscope dat e-commerce bestedingen in totaal op 3,5 miljard gulden komen, het bureau onderzocht de periode april 1999 tot en met maart 2000. Van de 3,5 miljard gulden bestaat 42 procent uit privé-aankopen. Blauw Research komt in de Online Shopping Monitor tot privé-bestedingen van 300 miljoen gulden voor de eerste helft van dit jaar.

Uit onderzoek van Jupiter Research (European Online User Survey) blijkt dat de grote groei in e-commerce nog moet komen. Het onderzoeksbureau onderscheidt drie categorieën internetters, die elk een ander bestedingspatroon hebben. Mensen die al langere tijd op internet actief zijn kopen vaker en besteden meer, bedragen noemt Jupiter niet. Deze groep 'veteranen' die langer dan twee jaar online is maakt nu nog maar 27 procent van de internetpopulatie uit, de komende jaren zal dat groeien naar 74 procent (in 2005). Mensen die pas begonnen zijn met internetten doen overwegend kleine en goedkope aanschaffen. Volgens Jupiter kunnen etailers hieruit leren dat het belangrijk is om de klanten vast te houden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marc Berns

Dat Nederlanders bang zijn voor internet betalingen zou te maken kunnen hebben met de rijnlandse bankaire tradities, die zwaar hangen op preventieve beveiligingsmaatregelen; "Er mag niets mis gaan". Bij deze cultuur passen betaalmiddelen als SET, iPay etc. Veel buitenlanden (met name angelsaksische) zijn meer gericht op risico beheersing: er kan, mag en zal van alles mis gaan. Dit is in de angelsaksische optiek niet erg zolang je de zaken die mis gaan maar goed afhandeld en het gehele proces beheerst. Voorbeeld hiervan is de credit card: veel fraude, maar vrijwel geen slachtoffers. De fraude wordt gedekt door commissies en kaartbijdragen, die vanuit kaarthouder of winkelier gezien kunnen worden als een verzekeringspremie tegen financiele onheil. Er van uitgaande dat een angelsaksische consument altijd met een dergelijk middel betaald, hoeft hij dus niet bang te zijn, hij is tegen onheil verzekerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond