Deel dit artikel
-

Nederlands e-commerce begint oorlog te voelen

De oorlog in de Oekraïne begint merkbaar te worden in de Nederlandse e-commercesector. Er zijn rijzende zorgen bij webwinkels over voorraden in veel productgroepen en de levertermijn van onder andere meubels en witgoed zijn langer geworden.

De kern van het probleem ligt in het feit dat grondstoffen en onderdelen van de items die wij hier kopen uit de Oekraïne of Rusland zouden moeten komen. Die deuren zitten echter grotendeels op slot en de meeste fabrieken zijn niet zo ingericht dat ze acuut op andere leveranciers kunnen overstappen.

Een inventarisatie van Thuiswinkel.org naar de gevolgen van de oorlog leest: “Oekraïne is grootleverancier van zeldzame elementen voor de productie van bijvoorbeeld chips. Daarnaast zijn Rusland en Oekraïne samen goed voor twintig procent van de mondiale graanexport. Deze klap zal een prijsopdrijvend effect hebben op een groot deel van de producten wereldwijd.”

Daarnaast zijn bevoorradings-, productie en transportlijnen verstoord. Aan de ene kant vanwege de oorlog, aan de andere kant gaat het om een na-ijleffect van de coronacrisis. In China vindt nu de grootste opstopping in de havens plaats sinds de uitbraak van het virus begin 2020.

Data die Project44 aan Emerce verstrekte laten een zacht stijgende trend zien in wachttijden van schepen in de havens van Rotterdam en Antwerpen. In Hamburg zijn geen afwijkingen zichtbaar in vergelijking met begin februari.

Foto: Mark Steele (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond