Deel dit artikel
-

Nederlandse audiomarkt naar niveau van 25 jaar geleden

De audiomarkt trekt weer flink aan dankzij streaming. De totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie steeg vorig jaar naar ongeveer 137 miljoen euro.

De groei van 12,5 procent zit met name in streaming, zegt branchevereniging NVPI.  Streaming is de grootste omzetmaker met 44,8 procent van de totale markt. Digitaal inclusief downloads is 52,7 procent van de markt; fysiek eindigt daarmee op 47,3 procent. Voor het eerst sinds jaren is de fysieke omzet niet gedaald door de aantrekkende verkopen van vinyl.

De stijgende vinylmarkt zorgt voor een groei in de fysieke markt van 63.2 miljoen euro naar 64.7 miljoen, een stijging van 2,3 procent. Vinyl maakt in 2015 14 procent uit van de fysieke markt.

Volgens NVPI Audio woordvoerder Paul Solleveld is de weg omhoog nu echt gevonden. ‘We moeten 25 jaar terug om een dergelijke stijging van de muziekmarkt in een jaar te zien.’

Voor de vinylverkopen moet je nog verder terug. “Ik denk begin jaren negentig”, schat Solleveld in een gesprek met Emerce. “Het is weer een hip ding geworden, vooral bij jongeren. Daarbij hebben we het voordeel dat we in Haarlem een grote perserij hebben staan. Nederland draagt bij aan de export.”

De cd verkoop trok ook aan vanwege Adele, die ervoor koos om haar elpee en cd niet via streamingdiensten aan te bieden. Solleveld: “Succes is lang niet altijd verzekerd. Artiesten die hun materiaal exclusief via Tidal aanboden, worden soms weer massaal illegaal gekopieerd.”

Capture

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond