Nederlandse bedrijven over PSD2: eerst standaarden, dan toepassingen

Nederlandse financiële instellingen vrezen de aanstaande invoering van PSD2 niet. De nieuwe richtlijn voor betaaldiensten in Europa moet leiden tot meer innovatie en concurrentie in het betalingsverkeer. Dit betekent onder meer dat banken derde partijen (TPP’s) toegang moeten geven tot gegevens van hun klanten als zij hiervoor toestemming geven.

Uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse financiële dienstverleners, waaronder banken, fintechstartups, retailers en betaalverwerkers, blijkt dat ruim 70 procent de invoering van PSD2 als een kans ziet. Ruim de helft van de bedrijven is bovendien bereid om de toegang van derden tot de gegevens van klanten niet te beperken tot betaaldiensten en verder te gaan dan de regels die PSD2 voorschrijven.

De bedrijven zien vooral de verbetering van de persoonlijke dienstverlening aan de klant en de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde betaalproducten als de grootste voordelen van PSD2. Dat geldt ook voor de diensten die op dit moment op basis van data & analytics worden aangeboden. Iets minder dan de helft verwacht ook extra inkomsten.

Van de onderzochte ondernemingen verwacht 40 procent wel stevige concurrentie van ‘big tech platformen’ als Facebook, Google, Apple en Alibaba.

Nederlandse bedrijven gaan op dit moment nog niet op zoek naar de nieuwe mogelijkheden die PSD2 biedt. Bijna de helft van de ondernemingen is van plan om bestaande standaarden zoals ontwikkeld door de Berlin Group of PRETA te hanteren voor de invoering. Zo’n 40 procent heeft hierover nog geen besluit genomen. Iets meer dan 20 procent zal de API-technologie gebruiken om derden toegang te geven tot de klantdata.

Wat deden ABN AMRO, Rabobank en Ockto de afgelopen periode aan PSD2? Tom Arends (Peaks/Rabobank), Joost Brower (New10/ABN AMRO) en Paul Janssen (Yellowtail/Ockto) spreken over dit onderwerp op Emerce eFinancials, op 30 november in Amsterdam. Kaarten hier

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug