Nederlandse dotcoms halen moeilijker kapitaal op

Financiering voor een businessplan krijgen is niet meer zo eenvoudig als een jaar geleden. Maar hoe staat het met bedrijven die toe zijn aan een tweede investeringsronde? Letsbuyit.com en Recipeweb ondervonden vorige week al de problemen daarvan. Enkele bedrijven geven toe dat het niet makkelijk is, anderen doen er het zwijgen toe.
Warenhuis Hot Orange zegt bezig te zijn met kapitaal, maar wil verder geen mededelingen daaromtrent doen. Nadat de prognoses bijgesteld zijn, hoopt de winkel in 2002 winst te kunnen draaien. Om dat te halen is er echter nog wel kapitaal nodig. Eerder kreeg de winkel kapitaal van Gorillapark, NesBIC en Versatel.
Content-syndicator Yournews, dat voor de kerst nog vijftien mensen moest ontslaan, zegt ook druk bezig te zijn met een tweede ronde financiering. Financieel directeur Stan Schumacher laat weten dat alles "op schema" ligt, maar wil verder geen mededelingen doen over de voortgang. De laatste investering dateert van maart 2000 . Toen ontving het bedrijf zeven miljoen gulden van Insight ABN Amro en de NeedToKnow-groep.
Unified messagingbedrijf Xoip hoopt de komende weken met nieuws te komen over een nieuwe kapitaalinjectie. Afgelopen voorjaar kreeg het bedrijf zeven miljoen gulden van ondermeer Roel Pieper's Insight Capital. Wie de nieuwe financier(s) worden, kan CEO Michiel van Kuijen nog niet zeggen. "Maar we hebben dusdanige toezeggingen dat ik er het volste vertrouwen in heb."
Van Kuijen zegt nog niet direct geld nodig te hebben: "We komen de winter nog wel door. De laatste maanden hebben we een beetje op de centen gelet, en dat is achteraf niet gek". Kapitaal binnenhalen is namelijk stukken moeilijker dan een jaar geleden, zegt hij. "Maar we zitten ook in de telecomhoek, het negatieve sentiment in de markt gaat voor ons niet helemaal op. Wel proberen we het moment waarop we winst moeten maken, naar voren te halen. Maar mobiel internet komt eraan, en dat moet ons gloriemoment worden."
Goed nieuws komt uit het kamp van ConsumerDesk. CEO René Jepma meldt dat het bedrijf geen nieuwe ronde nodig heeft; dit jaar moet reeds winstgevend worden afgesloten. "Je kunt natuurlijk altijd geld gebruiken om te expanderen, maar nodig is het niet. Het huidige businessmodel levert nu al een flinke omzet op. Binnen een paar weken zal ConsumerDesk enkele overeenkomsten met 'aansprekende namen' bekend maken, zegt Jepma. Tegelijkertijd gaat ook de Europese uitbreiding door. Het net gestarte Spanje "gaat als een tierelier", aldus Jepma. Met de start in Polen, Italië en Frankrijk is het bedrijf zometeen actief in elf landen.
Voor spel-ontwikkelaar Gamegate lijkt het tij te keren. In oktober trok Roel Pieper zich terug uit het bedrijf, om niet bekendgemaakte redenen. CEO Albert Akkermans zei op zoek te gaan naar een nieuwe investeerder, maar daar is tot op de dag van vandaag nog geen sprake van. Het personeelsbestand is teruggebracht naar 45. Akkermans zegt nu 'binnen een maand' met een nieuwe investeerder te komen. Besprekingen daarvoor zijn in een vergevorderd stadium, maar namen wil Akkermans nog niet noemen.Op deze site werd het bedrijf ook enkele malen beschuldigd van het niet-uitbetalen van salarissen, maar Akkermans wijft dat weg: "Dan zouden we geen 45 werknemers meer hebben."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Allon
Dit onderwerp is de afgelopen tijd volop in het nieuws geweest. En terecht I might ad… dotcom-bedrijven schoten als paddestoelen uit de grond. En met een a-4tje als businessplan wisten velen overtollig geld los te kweken van investeerders. De ontwikkelingen op dit moment zijn goed voor de internetbranche. Het kaf wordt immers van het koren gescheiden. De branche kan eindelijk eens volwassen worden.
Karel
De laatste tijd schieten ook de goeroe's uit de grond die voornamelijk opengetrapte deuren verkopen; geen punt bij karwij!
Ernst Blok webmarketeer
Gezond verstand, common sense melkboerenhonden. Ferme jongens stoere knapen. Bits met Ballen. Het doet me oprecht verdriet om zoveel ellende te lezen over Internet en de Internet en telecom sector. Maar mensen kan het niet een onsje minder. Op 11 november kmam het NOS 8 uur journaal al met een jammer verhaal dat de sector het zo moeilijk heeft. Vanmorgen grote lappen in de Volkskrant op pagina 1 en 2. Francisco van Jole is natuurlijk al een tijdje langer aan het e-commerce bashen. natuurlijk gaat de Nasdaq op en neer. Whats new?. Natuurlijk moet je geld verdienen met een bedrijf om je continuiteit te waarborgen en je mensen en leveranciers te kunnen betalen. Maar. Waarom zijn venture capitalists en media nu ineens zo hyper shaky. Internet gaat nooit meer weg. Ja er is zelf een gedragsverandering gaande. Mensen zitten langer achter de computer dan voor de uitvinding van het web. Mensen zitten langer on-line, thuis en op de werkplek en 10 miljoen mensen bellen gemiddeld minimaal 30 minuten met hun gsm per maand en sms zich een rimpelige vinger. Dat gaat dus nooit meer terug naar the good old days, deze veranderingen zijn niet meer terug te draaien. "Have a little faith in me" wie zong dat ook weer… Het ging nog nooit zo goed met de economie en omdat er in Silicon Valley eens na 6 jaar wat minder verdiend wordt, is het vertrouwen in techniek dan in eens als de sneeuw van mijn dochters sneeuwpop verdwenen. Neen neen, jongens en meisjes aan het toestel, laten we elkaar dat in Nederland niet aan doen. Voorwaarts. Vooruit met de geit. No one told you that it's gonna be easy. If you can't stand the heat get out of the kitchen. Nu broeders en zusters even lekker uitrusten dit weekend. En dan maandag morgen gezond weer op. En mouwen opstropen en aan de slag ! Of heb je een ander briljant idee ?
Peter
tja. ik heb gisteren gehoord dat het bij een ander internetinitiatief, namelijk financetelevision.nl nu echt moeilijk aan het worden is. vanwege de ontslagen die de redactie aldaar boven het hoofd zouden hangen, hebben zij gedreigd hun werk per direct neer te leggen. de directie schijnt door aandeelhouders op non-actief gesteld te zijn. Past allemaal prima in het plaatje dat uit dit artikel opdoemt..
Murk Vlietstra
Reactie op Ernst Blok:Eindelijk eens geen betweterig geneuzel van de stuurlui aan wal, maar nuchter en positief. Gewoon doorgaan dus!
Roy van Veen
Tsja, een beetje logisch is het wel. Hoewel ik daarbij moet aantekenen dat de VC's zelf fors aan het huidige klimaat hebben meegewerkt.Vorig jaar was een uitgewerkt idee op een a4'tje vol goede verwachtingen genoeg om miljoenen los te praten in ruil voor een pakket aandelen. Zelden zat er een fatsoenlijke begroting bij. Wat ik al helemaal miste waren de controles op het moment dat het geld beschikbaar was. Een aantal malen heb ik voor klanten van me direct of indirect met VC's te maken gehad. Ik heb gesproken met VC's en startups die funding kregen van VC's. Veel van die startups hadden vaak een aardig idee, een zak geld en that's it. Oh ja…meestal waren ze in het bezit van een niet-onaardige auto, prachtige kantooromgevingen (aa-lokatie), dure inrichting, etc. Als we dan iets dieper in hun mogelijkheden in combinatie met het concept van mijn klant (oude economie multi-national) doken bleek er weinig terug te komen. Ik moest alles bedenken en zij gingen het regelen. Dit terwijl bijvoorbeeld "logistics" niet mijn terrein is. Ik verwacht daar enige hulp en advies van een partij die "logistics en fullfilment" tot zijn CORE-business heeft gemaakt. "Zeg maar wat je nodig hebt en dan regel ik dat met partij x, y, z". Ja zeg, of ik partij x, y, z niet kan bellen. Help mij met mijn concept!Ik kan legio andere voorbeelden opnoemen, want ik heb voor een aantal klanten redelijk wat gesprekken gevoerd. Even de mooiste: er was eens een software-club in het midden van het land. Hadden een prachtig idee, dat superinteressant was voor een klant van me. Ze hadden als startup een zak geld en waren vervolgens een grote verzekeraar te snel af bij het huren van hun aa-lokatie. Uiteraard alles ingericht op groei. Ze begonnen met 10 man in een herenhuis waar plek was voor 35. Uiteraard werden er 35 grote design bureau's neergezet, met een infrastructuur waar ik koud van werd. Bij het pand waren parkeerplaatsen gekocht. Hoewel de crew voor het meerendeel met trein, fiets en bus kwamen was het voor de exposure goed om 5 parkeerplaatsen voor de tent te hebben. Ik kwam daar voor het eerst binnen toen ze twee maanden oud waren. Was denk ik april van vorig jaar. Het was ter gelegenheid van hun groots openingsfestijn. Nog niet op de hoogte van het wel en wee van deze club, stort ik me in het feestgedruis om daar twee vertegenwoordigers van de VC te treffen. Beide waren laaiend enthousiast over het initiatief. Beide waren als adviseur neergezet bij deze partij. Verantwoordelijk, en dus op de hoogte zou je zeggen. Nou nee dus. Op vragen als "Wat gaat ze doen?", "Hebben ze een product?" en "Wat is de lange termijndoelstelling?" werd ontwijkend gereageerd. Toen ik heel gericht wat vragen stelde was het "Hebben we het morgen over…nu eerst feest." De dag erna tijdens een etentje spreek ik beide heren nogmaals. Toen ook vergezeld door de 26-jarige oprichter…eh, sorry: CEO/Founder. Deze aardige gozer begint me het verhaal te vertellen en inderdaad, ik kon niet anders concluderen dat het een geniaal idee betrof.Met die conclusie, nog voor het voorgerecht, was voor de heren de zakelijke kant van het verhaal rond. Ze hadden een partner gevonden en de rest kwam goed. Zelf had ik echter nog wat vragen omtrent invulling concept. Dat vonden ze toch wat lastig. Helemaal beledigd waren ze toen ik een voorbeeld uit de "old economy" erbij haalde. Het bedrijf in kwestie had de mogelijkheid om op eenvoudige manier dezelfde dienst aan te bieden. Reakties: "Doen ze niet", "Ze zijn te traag" en "Als ze het doen, zijn ze te laat, wij zijn immers de eerste." Duidelijk dus…..dan maar door naar het product. Even kijken wat ze al hadden. Uiteraard was er buiten het idee en een partij rekeningen voor twee auto's, pand, inrichting, mensen, parkeren, buitenlandse reizen, etc. etc. nog helemaal niets.Geen punt, op korte termijn zou er iets zijn waarmee gedemonstreerd kon worden ter ondersteuning van de officiele launch van de dienst in april 2001. Uiteraard konden wij als pilot in december al over een beta beschikken. Dat was april 2000.In juni was ik er weer. Er waren inmiddels 15 mensen druk bezig met Formule 1, weddenschappen en concepten. Er was een prachtige Lotus Elise gekocht/geleased voor de CEO/Founder. Hij was immers druk met de zaak. Product: nog niets. Augustus, mijn klant wenste graag duidelijkheid. Kon hij de boel wel of niet in zijn website integreren. "Tuurlijk!", zeiden de CEO/Founder en vertegenwoordiger van VC tijdens dat derde etentje. No problem. Oa ja, ze waren intussen gegroeid naar 30 man en hun pand raakte vol. Duidelijk dat er nieuwe vestigingsruimte gezocht moest worden. Begin november, onze planning raakt vol. December voor de beta is al helemaal geen optie meer. Eerlijk gezegd had ik daar ook geen hoop meer op. Ik vraag dus een schriftelijke toezegging van wanneer ik wat heb, zodat ik mijn mensen kan laten inplannen. No problem en ik krijg een schriftelijke toezegging. De beta voor december was geen probleem.Wij roosteren voor december 2 mensen in, die ik feitelijk al niet meer kon roosteren, omdat we vol zaten. Je kunt echter nooit weten. Ook voor april laat ik vast wat tijd vast leggen, hoewel dit veel minder van belang is. Begin december: CEO/Founder heeft geen tijd voor een meeting. Zat in Parijs samenwerking te regelen. Nou, altijd goed. Zijn CFO neemt de zaken waar, begeleidt door iemand van de VC. Even de status…tsja, eigenlijk is er geen status. Het product is er niet. "Nog niet", maak ik daarvan in mijn naiviteit van. Nee, ik had het verkeerd begrepen: "Niet…en we vragen ons af of het er nog wel komt."Daarna volgt enige tekst en uitleg. Er is 3-en-een-half-miljoen op (!!) en nog geen product. De resterende 5 ton zijn nodig om te overleven en zelfs dat is niet genoeg. Er waren al mensen ontslagen en er zouden er nog meer volgen. Laat de CEO mij even bellen zodra hij terug is uit Parijs. Misschien dat mijn klant kan helpen…of wij? Goed idee. Twee dagen later belt de CEO terug. Hij geeft direct aan dat ze geld nodig hebben en of ik dat voor hem kan regelen. Zonder geld geen zin om te praten. Veel drastischer kun je volgens mij niet beginnen. Maar goed, zoals gezegd: idee was goed. Klant overtuigd en met een jurist en financieel guru van de klant aan tafel met CEO/Founder, CFO en VC. Eindelijk cijfers. Men was een jaar bezig, had een forse som geld verbrand en men had niets. In het algemeen rapport kon ik lezen dat ik samen met mijn klant van grote waarde voor hun was. Ik was razend enthousiast over hun organisatie en vond het product geweldig. Altijd goed, maar even nuanceren: ik vond het idee geweldig en was enthousiast over de mogelijkheden….en toen drong het tot me door: wij waren hun enige contact. Hun enige….. 5 miljoen plus over de balk gegooid en dan Netivity opgeven als "key customer". Dat geloof je toch niet? Ik kreeg een beetje wee gevoel in de onderbuik. Maar goed, dat is de commerciele kant van het verhaal. Zonder product kom je nergens. Even naar het product kijken. Veel tekst..poeh. Doorheen lezen en daar kwam het "foute keuze ontwikkelomgeving", "verkeerde richting gedacht", "fout platform", "te zware graphics", etc. Kan allemaal nog, maar dan heb je dus ook een paar positieve zaken. Toch?Nee dus! Men had helemaal niets. 8 maanden hadden ze in het wilde weg ge-experimenteerd. Er was nagenoeg NUL voortgang geboekt. We kregen de cijfers mee en daar mochten we twee weken op studeren. Ik zit thuis op de bank en lees de cijfers door. Nou, ik schrok me helemaal wezenloos. Kosten, niet meer normaal! En waarvoor? Geen idee. Nou, ben ik zelf een "oude economie" economist. Ik ben kritisch, heb nooit in de roze wolk geloofd en ben van nature nuchter. Aangezien hier toch zoveel drs, dr, ing, etc. bij betrokken waren ging ik er voor het gemak vanuit dat ik het niet goed zag. Ik zou wel iets missen of zo. Mijn financiele achtergrond dateert immers ook al van eind jaren '80. Nou nee…ik had het niet verkeerd. In de boeken las ik zelfs dat er een informal invester reeds een fors bedrag had neergeteld om de club voor december in de lucht te houden.Weer een etentje in een dure tent (meer groep 4 …). Op basis van de cijfers hadden wij (klant en netivity) geen zin om hier geld of moeite in te stoppen. Na de gebruikelijke verwijten als "gebrek aan visie", "te modern voor ons" en de mooiste "ze hadden natuurlijk nooit van ons kunnen verwachten dat we het zouden begrijpen." Humor wel, zeker als je de achtergrond kent van de klant, mezelf en zijn ict adviseur. Bij elkaar 25 jaar ervaring in de internetbranche. Afijn, terug naar de CEO/Founder en zijn VC adiviseur. Na hun uitvallen vertelden ze dat ze de boel gingen verkopen. Boekwaarde was enorm en die moest dan maar ten gelde gemaakt worden. Mijn mond viel open. Boekwaarde? Welke boekwaarde? Het was een verzameling van leningen en langlopende lease-contracten. Verder was er geen product of geen specifieke kennis aanwezig waar waarde aan gehangen kan worden. Nee, toen (pas) was het mij, mijn klant en zijn support (jurist, accountant, etc.) duidelijk dat deze tent niet overstroomde van realisme. 5 dagen geleden krijg ik een mailtje op persoonlijke titel van de adviseur, aangesteld door de VC. Het moest hem toch van het hart hoe het gegaan was….even wat kreten: "een jammerlijke mislukking van briljant concept", "de markt tegen", "volgende keer beter".Of je het over het ek schaatsen hebt….onwijs. Eergisteren dan het mailtje waarin gezegd wordt dat de boel met stille trom wordt opgedoekt. Mogelijk dat er delen van het bedrijf verkocht gaan worden. Als ik nog mogelijkheden zag, dan hoorden ze het wel. Nee, zolang VC's mensen van dat kaliber inhuren om dit soort zaken te runnen, dan wordt het helemaal niets. Dramatisch gewoon. Voor hun is het geen business, maar een evenement. Echt waar. Het is gewoon triest.Ze hebben over het algemeen mooie verhalen, maar ter zaken komen ze hoogst zelden. Ja, ga dan maar weer zeggen dat ik de verkeerde VC's gesproken heb…..van de week hoorde ik Newconomy de strategie weer presenteren. Wat een kansloos geheel is dat ook….en dan heb ik het voor het gemak maar even niet over ons aller hoogleraar e-commerce die op het moment bijna wekelijks van inzicht veranderd.Het is goed dat men weer even met de neus op de feiten wordt gedrukt. Worden mensen wakker van…en realistisch. Kunnen we eindelijk weer normaal zaken doen, in een goed restaurant liefst waar kwaliteit van het eten boven image gaat. 🙂
Bas
What can I say Roy … misschien dat de clubjes die wel al een hele tijd in rust en stilte werken aan degelijke e-commerce toepassingen hopelijk in de (nabije) toekomst hun gram gaan halen en opgemerkt worden door … tsja, wie eigenlijk? Klanten, omzet en een gezonde marge hebben ze al, deskundig personeel ook en voor de funding zijn ze begonnen met een banklening en spaarcenten, wat seed capital van een goede informal, tevens coach en een eerste ronde financiering van een investeerder die geen grote bek heeft. Wellicht is het leuk als ze worden opgemerkt door een meubelfabrikant. Want ze zitten gewoon op 10 jaar oude bureaustoelen, gratis gekregen van PricewaterhouseCoopers en hebben een lounge bank van Ikea (aanbiedinkje … NLG 398,=). O ja, de company car is een mini cooper uit 1983. Mooi dingetje. Wellicht nog relevant dat de CEO, CFO en COO (aan die termen onkomen we niet), hun eerste tien maandsalarissen als nog te vorderen hebben laten boeken. Om een lang verhaal nog langer te maken … possen.com haat een hoge burnrate, heeft ondertussen de landelijke media tientallen keren gehaald (gratis en voor nix), breidt gestaag maar zeker uit zowel op het web als in het brick gedeelte en, last but not least, heeft een groeiende schare tevreden klanten. Met een budget dat eennegentigste (1/90) van onze illustere voorganger Dressmart betreft (maar met dubbel zoveel fun), bouwen wij al ruim 18 maanden aan onze toko. En we zijn nog lang niet uitgebouwd. Dat we daarbij de "old economy rules" niet uit het oog mogen verliezen wisten we al. Maar niettemin, bedankt voor je leuke verhaal.
Wilfried
Reactie voor Bas, Hehe, verfrissend om te horen dat er ook mensen zijn die niet meteen hoog van de toren blazen en een bedrijf gewoon rustig laten groeien zoals het hoort.