Nederlandse e-commerce sites goed bereikbaar

De bereikbaarheid van grote Nederlandse e-commerce sites is over het algemeen goed. Dat blijkt uit onderzoek van ip-label onder 20 grote e-commerce sites. Gemiddeld één op de 200 keer dat een site werd opgevraagd is deze niet bereikbaar. Een zelfde onderzoek werd uitgevoerd in Frankrijk en Spanje. Daar laag het onbereikbaarheidspercentage op zo'n één procent.
Gedurende drie maanden, van eind augustus tot 28 november, voerde ip-label metingen uit naar snelheid en bereikbaarheid van e-commerce sites. Op basis van deze metingen maakte het bedrijf een ranglijst van Nederlandse e-commerce sites.
De top drie bestaat uit Sunweb, Neckerman en Bol. De bereikbaarheid van deze sites was bijna honderd procent. Absolute hekkensluiter is Bruna. Deze site kende een gemiddelde inlaadtijd van bijna 13 seconden.
Tijdens de meetperiode werd elke onderzochte website een keer per uur bezocht. Dit gebeurde vanaf een computer met een internetnetverbinding van 100 Mbps. Dit is, zo schrijven de onderzoekers, vergelijkbaar met de gemiddelde snelheid van een computer op een bedrijfsnetwerk. De gemiddelde consument moet het doen met een snelheid die 1,5 tot twee keer lager ligt.
Nederlandse sites scoren, vergeleken met Frankrijk en Spanje, het beste op het gebied van bereikbaarheid. De Franse sites zijn gemiddeld echter iets sneller. De gemiddelde inlaadtijd van een homepage is daar minder dan twee seconden. In Nederland is dat 3,4 seconden en in Spanje 4. Dat Nederlandse gemiddelde wordt overigens flink naar boven getrokken door twee uitgesproken trage sites, waaronder die van Bruna. Als de twee uitschieters niet worden meegenomen, is de gemiddelde inlaadtijd voor Nederlandse e-commerce sites 2,6 seconden.
Voor het volledige onderzoek, inclusief ranglijst, klik hier.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Chief Geek
Wat me opvalt is dat er meerdere partijen hetzelfde onderzoek doen.Watchmouse heeft dat nu voor het derde achtereenvolgende jaar gedaan.Zie ook http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1777630#reacties Ik vraag me af welke partij nu als "leidend" in dit online onderzoek gezien moet worden. Daarnaast valt op dat Watchmouse elke 5 minuten controleert terwijl Ip-label elk uur meet. Die laatste frequentie lijkt me wat laag.Ip-label kan 59 minuten downtime gemist hebben. Watchmouse maar 5. Was er niet nog een partij die eenzelfde onderzoek heeft gedaan?
Haran Sold
Keynote Systems voert ook continu onderzoek uit naar de performance van Nederlandse webwinkels. Het verschil in de metingen van verschillende partijen zit hem niet alleen in de frequentie van de metingen. Ook moet meegewogen worden vanaf welke backbones er wordt gemonitord en hoe betrouwbaar het netwerk van meetpunten is. Ook maakt het verschil of de metingen uitgevoerd worden met geemuleerde browser zoals in het geval van deze metingen, of met een echte browser zoals wordt gebruikt in de onderzoeken van Keynote. Het verschil wordt duidelijk door het aantal componenten op de pagina dat geladen wordt. Bij het gebruik van een IE-browser krijg je een realistisch beeld van de paginaopbouw, met een geemuleerde browser is dit niet het geval. Bovendien is met de opkomst van Web 2.0 de accuraatheid van de geemuleerde browser nog minder geworden. Meer informatie over web performance is ook te vinden op de blog performance matters: http://performancematters.blogspot.com/