Deel dit artikel
-

Nederlandse kenniseconomie niet hoog aangeschreven

Met een 6,3 scoort de Nederlandse kenniseconomie maar net voldoende. Dit blijkt uit het onderzoek 'Slimmer kennis delen', een onderzoek naar de stand van zaken van kennismanagement in Nederland.

Volgens 72 procent van de 277 ondervraagde ‘kenniswerkers’  in het door Twynstra Work Innovation in samenwerking met Media Plaza uitgevoerde onderzoek is het kennisniveau in Nederland ten opzichte van andere landen laag of gemiddeld. Niet alleen de Nederlandse kenniseconomie scoort net voldoende, ook het niveau van kennisdelen binnen hun eigen organisatie krijgt van de respondenten een 6,3. 

De ontwikkeling van het kennisniveau van tien jaar geleden ten opzichte van nu is weinig spectaculair te noemen. Ongeveer de helft van de ‘kenniswerkers’ vindt het niveau van kennismanagement in Nederland, maar ook binnen de eigen organisatie, van tien jaar geleden gelijk of zelfs hoger dan het niveau van nu. Opvallend is dat kennismanagement daarentegen belangrijk tot zeer belangrijk wordt gevonden door 87 procent van de geënquêteerden. 

Het begrip kennismanagement wordt door 39 procent van de respondenten uitgelegd als het inzichtelijk maken van ervaringen, informatie en competenties van mensen om kennisdelen te bevorderen. 

Zo kritisch als de respondenten zijn over het heden, zo optimistisch kijkt men naar de toekomst. De verwachtingen rond kennismanagement in Nederland zijn hoog: voor Nederland verwacht 78 procent van de respondenten dat het niveau van kennismanagement over tien jaar hoger zal zijn. Voor de eigen organisatie stelt zelfs 87 procent dat kennismanagement hoger zal zijn. 

“Het grote vertrouwen in de toekomst is voor ons een grote verrassing. Er spreekt een bepaalde drive uit. We zien dat men dus wil, maar vaak niet weet hoe. Weten waar of bij wie de informatie zich binnen je organisatie bevindt, is nog vaak het probleem. Daarom moet een organisatie op twee dingen letten. Allereerst het ondersteunen van medewerkers bij het vinden van bepaalde informatie en expertise binnen een organisatie door het aanbieden van een goede kennisinfrastructuur. Daarnaast is het van belang om veel aandacht te schenken aan begeleiding van de mensen die uiteindelijk het succes ervan bepalen”, aldus Lian Bongers, adviseur bij Twynstra Work Innovation en initiatiefnemer van het onderzoek. 

Ook Elco van Staveren, programmamaker bij Media Plaza, herkent dit beeld. “We merken dat de belangstelling voor kennismanagement weer groter wordt. Alsof er een tweede golf op gang komt. Daarbij zien we een verschuiving van interesse in het thema; de aandacht gaat van ‘techniek’ naar ‘mens’. Veel kennismanagers zien nu in dat je er met prachtige ‘tools’ alleen niet komt. Kennis zit in de hoofden van mensen en die moet je er vanaf het begin bij betrekken. Als je dat goed doet, kan je met techniek veel bereiken.” 
 

Deel dit bericht

1 Reactie

Geert Wissink

De kop is verwarrend, het artikel gaat over kennismanagement en niet over kenniseconomie. Kennismanagement is iets wezenlijks anders dan de kenniseconomie. Kennismanagement is het wetenschapsgebied en de praktische vaardigheden die zich bezig houden met het beheersen van de productiefactor kennis. De kenniseconomie is een economie waarin de productiefactor kennis de meest belangrijke plaats inneemt ten opzichte van de traditionele productiefactoren arbeid, kapitaal en natuur en bestrijkt daarmee een veel groter vlak.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond