Deel dit artikel
-

Nederlandse m-commerce-markt stijgt tot 1,1 miljard euro in 2017

Webwinkeliers kunnen hun omzet met 15 procent verhogen door hun producten of diensten ook via mobiel aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek dat Forrester in opdracht van betaalbedrijf PayPal heeft uitgevoerd naar de economische impact van het mobiele verkoopkanaal voor Nederlandse webwinkeliers in mei 2013.

Volgens Forrester is er een sleutelrol voor m-commerce weggelegd bij het genereren van extra inkomsten door Nederlandse ondernemers in het huidige economische klimaat. De verwachting is dat de totale Nederlandse omzet afkomstig van het mobiele kanaal in 2017 zal stijgen naar 1,1 miljard euro.

Vorig jaar bedroeg de omzet nog een bescheiden 112 miljoen euro. Voor de komende jaren gaat Forrester uit van een gemiddelde jaarlijkse groei van 57 procent over de periode 2012-2017. Dit is één van de sterkste stijgingen in Europa, zo benadrukt de marktvorser.

Het aandeel mobiel in de totale e-commerce-opbrengsten voor de webwinkelier bedraagt 6,5 procent in het eerste jaar, tien procent in het tweede jaar en vijftien procent in het derde jaar. De extra omzet via het mobiele kanaal komt na drie jaar neer voor de ondernemer op 2,6 miljoen euro. Uitgaande van een brutomarge van twintig procent op de omzet, bedraagt de nettowinst voor deze onderneming ongeveer 516.000 euro over drie jaar.

Het onderzoek laat ook zien dat wanneer webwinkeliers het mobiele kanaal gaan gebruiken, ze slechts een beperkt gedeelte van de omzet weghalen bij de reguliere e-commerce. Een groot deel van de aankopen via de smartphone is juist additioneel en had niet plaatsgevonden als de webwinkel niet was geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Nederlandse webwinkeliers, die het mobiele kanaal niet gebruiken, laten dus potentiële omzet liggen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het mobiele kanaal ondernemers nieuwe mogelijkheden biedt, ongeacht in welke branche ze zich bevinden. Het betaalproces is daarbij overigens wel kritische succesfactor. Niet verrassend komt Forrester tot een gunstige conclusie voor de opdrachtgever van het onderzoek: de aanwezigheid van PayPal als betaaloptie op het mobiele kanaal zou kunnen leiden tot een additionele omzetstijging van dertig procent.

TEI Paypal Mobile Report Netherlands – Final

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond