Deel dit artikel
-

Nederlandse medaillewinnaars krijgen er veel volgers bij

De Nederlandse Olympiërs zijn ook online ongekend populair, blijkt uit onderzoek van online marketing agency Seeders. Zo kregen gouden medaillewinnaars Irene Schouten (langebaanschaatsen) en Suzanne Schulting (shorttrack) er binnen een dag duizenden volgers op Instagram bij.

Schouten begon de Olympische Spelen al met ruim 107.000 volgers. Op zaterdag 5 februari, de dag dat Schouten goud won op de drie kilometer, kwamen hier alleen al bijna 9000 volgers bij.

Na haar tweede gouden medaille, op de vijf kilometer, klikten er weer massaal mensen op de ‘volg-button’ bij Schouten: in een dag tijd ruim 16.000 mensen. Drie gouden medailles later staat de teller op in totaal ruim 198.000 volgers.

Ook Ireen Wüst zag een flinke groei in haar aantal volgers op Instagram. Op 7 februari, toen Wüst haar gouden plak pakte op de 1500 meter, kreeg de meest Nederlandse Olympiër er ruim 8000 Instagram-volgers bij. Op dit moment heeft Wüst net de 130.000 volgers gepasseerd.

Shorttrackster Schulting was al ongekend populair voor de Olympische Spelen in Peking. Bij de start had ze ruim 570.000 volgers op Instagram. Op de tweede dag van de Spelen passeerde Schulting de 600.000 volgers. Dit aantal liep gedurende het toernooi op naar meer dan 700.000.

De vrouwenploeg bij het shorttrack won op 13 februari goud op de relay. De ploeg, bestaande uit diezelfde Schulting, Yara van Kerkhof, Xandra Velzeboer en Selma Poutsma, zag hun volgers aantallen ook snel groeien. Velzeboer zag een groei van maar liefst 159 procent en was hiermee de meest succesvolle Olympiër online wat betreft procentuele stijging.

Ook naast de ijsbaan was er historisch Nederlands succes in China. Kimberley Bos pakte bij het skeleton een historische bronzen medaille. Bos was bij aanvang van de spelen met een kleine 4.000 volgers op Instagram nog relatief onbekend bij de Nederlanders die online actief zijn. Na haar bronzen plak bij het skeleton zag Bos haar volgers aantallen verdubbelen. In de dagen daarna groeide haar ‘digitale fans’ met 159%. Hiermee is Bos samen met Velzeboer de grootste stijger.

Deel dit bericht

1 Reactie

Leon

Ik mis de grootste: Jutta Leerdam die van 2 mln naar 2,5 mln volgers ging?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond