Deel dit artikel
-

Nederlandse mkb loopt voorop met gebruik internettechnologie

Middelgrote en kleine ondernemingen in Nederland zijn gretiger met het inzetten van internet voor e-commerce of het verbeteren van bedrijfsprocessen dan hun Europese tegenspelers. In een vergelijkende studie naar 'voorlopers' blijkt alleen Engeland het beter te doen. Dit komt naar voren in het onderzoek Fastrackers , gedaan door IDC in opdracht van Cisco .

Het onderzoek Fastrackers onderscheidt vier houdingen van bedrijven ten opzichte van internetgebruik. Fastrackers zijn de voorlopers, gevolgd door bedrijven die enthousiast zijn over de mogelijkheden van internettechnologie (enthusiasts), bedrijven die 'gevoelig' zijn voor het inzetten van internet ('sensitives') en bedrijven die achterlopen.

Het percentage 'fastrackers' (voorlopers) in Nederland is sinds afgelopen jaar gestegen van vijftien naar 21,6 procent. Bedrijven binnen deze categorie richten zich met name op het stroomlijnen van hun bedrijfsprocessen met inzet van internet, en minder op verkoop aan consumenten. In vergelijking met de overige Europese landen heeft Nederland het kleinste percentage 'achterblijvers', bedrijven die alleen maar gebruik maken van e-mail en er niet meer op nahouden dan een statische website. Het merendeel van de Nederlandse ondervraagden, ruim dertig procent, behoort tot de categorie 'sensitives'; dergelijke bedrijven hebben volgens de onderzoekers internettechnologie geïntegreerd in de onderneming, de investeringen die ze doen in IT worden sterk beïnvloed door het economisch klimaat.

De verdeling naar IT-bestedingen onder deze categorieën laat zien dat met name de 'sensitives' stevig het mes zetten in hun uitgaven, uiteraard onder invloed van het economische tij. Vorig jaar waren ze nog goed voor 57 procent van de totale bestedingen aan IT binnen het midden- en kleinbedrijf in Europa, dit jaar zal dat dalen tot 23 procent. Daar staat tegenover dat 'enthusiasts' onder de bedrijven hun aandeel sterk zullen vergroten (van zeven naar 45 procent). Fastrackers waren vorig jaar goed voor negentien procent van de totale IT-bestedingen bij Europese kleine en middelgrote bedrijven, dit jaar zal dat uitkomen op 22 procent.

In totaal waren kleine en middelgrote bedrijven in Europa vorig jaar goed voor bijna 75 miljard aan IT-bestedingen, aldus IDC. Dat komt volgens het onderzoeksbureau neer op een kwart van de totale IT-bestedingen in Europa. Besluiten over deze IT-bestedingen worden steeds vaker op het hoogste niveau genomen, aldus het onderzoek. Deze conclusie kwam ook uit andere onderzoeken al naar voren. Volgens Fastrack liggen beslissingen op dit gebied voor 63 procent nu op het hoogste managementniveau.

Gevraagd naar wat het voordeel van de investeringen is voor het bedrijf, noemt slechts dertien procent van de ondervraagde bedrijven een toegenomen winstgevendheid. Het overgrote deel, 76 procent, ziet met name de omzetgroei als een direct gevolg van het gebruik van IT. 54 procent vindt dat de communicatie binnen het bedrijf verbeterd is en 41 procent ziet een besparing in tijd. Maar de omzet behaald via internet is nog gering, aldus IDC. Op de totale omzet is dit jaar gemiddeld 6,5 procent direct afkomstig van internet. Maar het bureau verbindt daar meteen een voorspelling aan dat handel via internet in Europa zal stijgen tot een biljoen (1000 miljard) dollar in 2004. In 2000 was dit nog rond de 300 miljoen, aldus IDC.

Andere onderzoeksresultaten: de meeste bedrijven bezitten een homepage, intranet en 'collaborative applications' (zoals e-mail), in mindere mate de mogelijkheid om online te bestellen (27,7 procent), online te betalen (8,7 procent), CRM gebaseerd op webtechnologie (9,6 procent) of business intelligence met behulp van internet (6,7). Het aantal partijen dat koopt op een marktplaats – negen procent van de kleine en middelgrote bedrijven – overstijgt nog het aantal partijen dat goederen aanbiedt (7,6 procent).

Het onderzoek Fastrack is gehouden in twaalf Europese landen, 3700 ondernemingen namen eraan deel. De resultaten zijn aangevuld met kwalitatief onderzoek van Cisco bij bedrijven in West-Europa en Tsjechië. Het onderzoek is online te vinden op de Cisco-site .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond