Deel dit artikel
-

Nederlandse mobiele markt liet gezonde groei zien in eerste kwartaal

De Nederlandse mobiele markt heeft qua aantal aansluitingen in het eerste kwartaal weinig last ondervonden uitbraak van het coronavirus. De drie grote operators presteerden op de retailmarkt zelfs beter dan een jaar geleden, waarbij KPN de krimp in het klantenbestand wist af te remmen en zowel Vodafone als T-Mobile gestaag doorgroeiden. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Voor het vijfde opeenvolgende kwartaal rapporteerde T-Mobile de sterkste klantengroei, met 76.000 nieuwe particuliere klanten in de eerste drie maanden van 2020.

Vodafone zette zijn gestage groei in het aantal abonnees in het eerste kwartaal voort, maar verloor prepaid aansluitingen. De nettogroei was een winst van 37.000 nieuwe mobiele retailklanten, vergeleken met een verlies van 5000 in het eerste kwartaal van 2019.

De prestaties van KPN zijn het afgelopen jaar langzaam verbeterd. Na 142.000 mobiele klanten te zijn kwijtgeraakt in het eerste kwartaal van 2019, wist KPN de krimp in het klantenbestand in de eerste drie maanden van 2020 te beperken tot slechts 31.000.

Het aantal particuliere abonnees bleef wel krimpen (met 13.000), voornamelijk als gevolg van opschorten van het ‘no-nonsense’ merk Telfort en een focus op het premium aanbod van KPN. Het bedrijf maakte bekend dat het premium postpaid-klantenbestand van KPN op kwartaalbasis met 24.000 groeide, wat betekent dat 37.000 aansluitingen verloren gingen bij de andere dochtermerken.

Telecompaper verwacht wel effect van corona in het tweede kwartaal, aangezien consumenten en bedrijven wellicht terughoudender zullen zijn om winkels te bezoeken of over te stappen naar een andere aanbieder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond