Deel dit artikel
-

Nederlandse nieuwsstartup gaat concurrentie aan met AP

BNO News, voorheen een nieuwsaggregator van de Nederlandse Michael van Poppel, gooit de strategie om. De publieke nieuwsapplicatie wordt gestaakt om de zakelijke markt, grote mediabedrijven, exclusief te kunnen bedienen.

Het bedrijf richt zich vanaf vandaag enkel nog op zakelijke klanten en staakt de applicatie waarmee het grote publiek van urgent nieuws op de hoogte werd gebracht.

Het bedrijf van Poppel verspreidde in de begintijd het nieuws van andere bronnen via internet. Later deed BNO News dit via Twitter-account @BreakingNews. MSNBC, kocht dit Twitter-account, met de bijbehorende anderhalf miljoen volgers, over.
Na die overname verstuurde Poppels bedrijf via een mobiele applicatie de headlines. Gratis was deze dienst niet. Voor de pushapplicatie werd een maandelijks bedrag gevraagd.

Met een nieuwe dienst wilde BNO News zich op mediabedrijven richtten. Eind vorig jaar richtte Van Poppel een zakelijke nieuwsdienst op waarmee hij de concurrentie aan wilde gaan met AP. Die concurrentie wordt nu serieus als het aan de Nederlandse startup ligt.

Op deze zakelijke dienst ligt nu de enige focus van het bedrijf. Door het succes van de ‘nieuws wire’, en een toename van het aantal klanten, wordt het model van de push-applicatie aan de kant geschoven.

Poppel, die het bedrijf ooit begon in zijn vrije tijd, had niet verwacht dat het ‘zo zou lopen’. Vlak na de start van BNO in 2007 wist de toen 19-jarige Poppel een video te bemachtigen van een verklaring van Osama Bin Laden. Hij verkocht deze vervolgens door aan Reuters. Sinds die tijd is zijn startup snel uitgegroied tot een nationaal bekende nieuwsverspreider.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond