Deel dit artikel
-

Nederlandse reacties op Googles overname van Waze

Emerce vroeg een aantal kenners van de mobiele, internet- en telecommarkt om hun mening over Googles overname van Waze. De zoekgigant zou ruim 1 miljard dollar voor het navigateibedrijf hebben betaald.

Waze is een mobiele app waarmee automobilisten zich naar hun bestemming laten gidsen maar op de kaart ook live feedback kunnen geven over de verkeersomstandigheden. Drie reacties:

Menno van Leeuwen – sectorbankier ABN AMRO
“Google speelt hier duidelijk in op de trend dat mobiele locatiegebonden data de toekomst heeft. Zeker daar waar publieke en private data gecombineerd worden en social gelinkt zijn, zullen veel innovaties ontstaan.

Vanuit praktisch oogpunt (vanochtend met behulp van Waze naar Amsterdam gereden) zie ik nog wat knelpunten:

1. Mobiel dataverbruik tijdens een rit, wat nodig is voor optimaal gebruik. Internet zal pas over vele jaren gemeengoed zijn.
2. Wetgeving. Het actief gebruik van Waze (files melden bijvoorbeeld) levert een veiligheidsrisico op.
3. Arbitrage. Nu haal je voordeel uit meer info, betere guidance en alerts uit je community. Maar als dit gemeengoed is is de grote voorsprong weg.

Hiermee onderstreep ik dat voor Google dit echt een investering in de toekomst moet zijn. De waardering krijg ik op korte termijn niet rijmend. Voor TomTom wellicht wel goed nieuws. Het schijnt dat zij in kleine flexibele teams ook aan dit soort innovaties werken. Uiteindelijk zie ik ons namelijk wel in de automated driven cars rondrijden met dit soort info op de glass of voorruit.”

Jelle Prins – Moop
“Het is duidelijk dat Google heel erg hard investeert om deze kaart- en navigatiedata constant te verbeteren. Over de hele wereld rijden auto’s rond om wegen (opnieuw) in kaart te brengen en te fotograferen. Binnen gebouwen lopen Googlemedewerkers met camera’s rond om bijvoorbeeld ook hele winkelcentra en musea in kaart te brengen. Met de acquisitie van Waze komt daar een nieuwe dataset bij, maar waarschijnlijk nog wel belangrijker: een grote community die actief helpt om die dataset te verbeteren! Dragen deze mensen straks Google Glasses om via foto, video en spraakinstructies nog meer data toe te voegen?

Een van de meest spraakmakende projecten van Google is natuurlijk de zelf rijdende auto. Deze maakt onder andere gebruik van de Google Maps-dataset. Wanneer dergelijke systemen breder ingezet gaan worden zal dit drastische gevolgen hebben voor de manier waarop we reizen, de manier waarop we onze tijd indelen, op het ‘bezit’ van een auto en de wijze waarop we steden ontwerpen.”

Michiel Munneke – M2Mobi
“Ik denk dat ze hiermee een stuk kennis, gebruikers en data hebben gekocht die ze goed kunnen gebruiken om een van hun kernproducten (Maps) te verbeteren. Google heeft zelf moeite om zijn producten te verrijken met sociale informatie. Dat is precies waar Waze goed in is.”

Wat vind jij?

Foto: frontiers of interaction (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Joost Boers

Ik zie synergiën op gebied van de verbeteringen met Google Maps/navigatie. Enerzijds de community van map editors, anderzijds verbetering van de traffic data. Daar loopt Google Maps achter vergeleken met Waze en TomTom HD Traffic. Uit mijn ervaring is de detectie en ontwijking van verkeersproblemen van Waze iets beter vergeleken met TomTom maar ze liggen dicht bij elkaar.

@Menno van Leeuwen – Ook Apple’s, Google’s en Blackberry’s kaartendiensten zijn al op veel smartphones te vinden en worden veel gebruikt. Die gebruiken allemaal data en dat levert nauwelijks problemen op (in ieder geval niet in Nederland). Vaak wordt bij de start de kaart + route geladen en is connectie vereist, net als bij wijzigingen in de route (fout rijden) of gesignaleerde verkeersdrukte.

Maikel Beekhuisen

Maak een applicatie met social en local toepassingen en zorg voor hoge retentie. Dat is altijd een winnende combinatie 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond