Deel dit artikel
-

Nederlandse reclamenetwerken reageren op nieuwe IAB-formaten

Grote Nederlandse reclamenetwerken reageren overwegend positief op de nieuwe IAB-formaten maar zien ze niet als innovatief.

Vorige week maakte het IAB in Amerika bekend dat het met de markt zes nieuwe formaten heeft gedefinieerd. Het zijn vooral grotere en interactievere reclamevormen vergeleken met de nu gangbare grafische reclamevormen.

Videopresentaties en uitgeschreven specificaties van de nieuwe formaten staan hier.

Emerce vroeg drie directeuren van Nederlandse reclamenetwerken naar hun reactie op de noviteiten.

Marita van Wijngaarden – Webads

“Wij vinden het een logische ontwikkeling. Na alle negativiteit over display advertising van de laatste tijd, onderstrepen deze advertentieformaten weer de creativiteit en de interactiviteit van het mediumtype en het vermogen om alle communicatiedoelstellingen van adverteerders te ondersteunen.

Wat dit voor het online gebruik betekent? De techniek achter deze advertentie formaten maakt het mogelijk om, op eigen initiatief van de gebruiker, extra relevantie te ervaren in de communicatie met een merk of product dat de aandacht heeft getrokken. De gebruiker bepaalt dus of er interactie ontstaat of niet. Hoe beter een merk er toe in staat is om dit interessant en waardevol te laten zijn voor die gebruiker, hoe beter dit zal werken en beklijven. Een mooie uitdaging voor alle spelers in de markt tezamen (uitgevers/netwerken, adverteerders, media- en de creatieve bureaus) om het gedrag en de verwachtingen van de online gebruikers en de doelstellingen van de adverteerders, op een respectvolle manier aan elkaar te koppelen.”

Ashu Mathura – Mads

“Kort gezegd zie ik niet heel veel nieuws op techniek, maar zijn dit meer advertentieconcepten die een naampje gekregen hebben. Het is voor een deel nog wel Flash, maar je ziet heel duidelijk dat het meer neigt naar HTML5. Een goede ontwikkeling dus! Als we naar de formaten zelf kijken dan is het mijn inziens oude wijn in nieuwe zakken. Advertenties in de lengte en breedte en groter met meer interactie en functionaliteit.

Ik kan het alleen maar toejuichen en zie deze formaten/concepten ook zonder meer op mobiel verschijnen. Sterker nog, op mobiel zien we al heel veel van dit soort Expandables en Sliders, waar je door de advertentiecontent heen kan browsen zonder naar de site van de adverteerder te gaan.

Mijn reactie per formaat:

IAB Billboard: je ziet dat dit bij Google vandaan komt en is in feite een grote HTML5 banner space. Interactieve banners bestaan al tijden, maar je ziet dat je in 728×90 toch weinig interactie kwijt kan. Dit formaat staat wel veel interactiviteit en actie toe binnen de banner, zonder dat je naar de homepage van de adverteerder hoeft. Op die iPad zie ik veel mogelijkheden met een 728×250 space.

IAB Filmstrip: briljant. Ook hier zie ik op mobiel veel potentie. In feite kun je dit aanbieden als een lange advertentie met daarbinnen (hoe lager je komt) hoe detail. En dan maar kijken waar de gebruiker afhaakt.

IAB Portrait: is eigenlijk hetzelfde als de Filmpstrip, maar dan zonder de scroll

IAB Pushdown: is eigenlijk gewoon een Expandable, maar dan met HTML5 content en interactie.

IAB Sidekick: wederom hetzelfde als Filmpstrip, maar nu in de breedte ipv in de lengte.

IAB Slider: volgens mij gewoon een Interstitial, met HTML5 content.”

Friso Hessing – Adfactor

“De introductie van de 6 nieuwe IAB-formaten geeft volgens ons meerdere positieve impulsen. Het geeft adverteerders meer mogelijkheid tot interactie met de bezoekers binnen de reclame-uiting. Men kan onder andere video’s bekijken, zich aanmelden voor nieuwsbrieven, de dichtstbijzijnde winkel zoeken en de boodschap van de adverteerder delen via social media. De uitingen bieden verder de mogelijkheid, mede door de omvang, tot het verhogen van de share of voice tot 100%. De bezoeker ziet één reclameuiting en daarmee krijgt de adverteerder meer aandacht voor haar campagne.

Van de nieuwe IAB-standaarden bieden wij er reeds 2 aan, de Adstamp (Pushdown) en Adfactor Angel (Portrait). De eerste campagnes zijn inmiddels succesvol met deze formaten ingezet. Wij verwachten dat meer adverteerders deze formaten gaan ondersteunen voor hun brand awareness campagnes. Wij moedigen deze ontwikkeling van nieuwe formaten aan gezien het naadloos aansluit op onze werkwijze.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond