Deel dit artikel
-

Nederlandse social bookmarking site beloont gebruiker

Een jaar na de lancering loopt het nog niet over van de activiteit op TagMos, een Nederlandse variant op social bookmarking site Del.icio.us. De makers van de site hopen het aantal van 300 gebruikers om hoog te schroeven door een beloning uit te reiken aan de meest actieve gebruiker.

De hoogte van de beloning is met 20 euro bescheiden. Dat geeft ook de oprichter van de site, Valent, toe. "We willen het wel leuk houden. Mensen moeten niet alleen actief zijn voor het geld." Hij noemt dit een eerste stap, en wil kijken of het geven van een beloning, gebruikers stimuleert.

Op TagMos kunnen gebruikers favoriete bookmarks opslaan. Voor eigen ‘gebruik', maar ook om te delen met anderen. Internationaal is Del.icio.us, sinds 2005 eigendom van Yahoo, de meest bekende social bookmarking site. In Nederland bestaan een paar varianten, waaronder TagMos, maar ook de site Watvindenwijover.nl.

Valent maakt een duidelijk onderscheid tussen social bookmarking sites en sociale nieuwssites zoals Digg of in Nederland eKudos. "De sociale nieuwssites zijn, zoals de naam al zegt, bedoeld om nieuws te delen. Die sites hebben dan ook een vluchtig karakter. Social bookmarking is minder vluchtig, omdat je bookmarks wilt bewaren voor de langere termijn."

Heel weinig écht actieve gebruikers
Zoals dat ook het geval is bij sites als Digg of Del.icio.us, is maar een heel klein percentage van de geregistreerde gebruikers écht actief. Valent spreekt van één procent echt actieve gebruikers. "Je ziet een heel klein heel actief groepje en dan een hele lange start van gebruikers die voor maar een heel klein deel van de toevoegingen gaat zorgen."

Stimuleert TagMos door het uitreiken van een beloning niet juist die ene procent gebruikers die tóch al heel actief is? Valent: "Ik verwacht dat het gedrag van de mensen die nu al heel actief is, niet zal gaan veranderen. Zij hebben blijkbaar geen extra stimulans nodig .Ik denk juist dat andere gebruikers nu actiever zullen worden."

Hoe meet TagMos activiteit? Volgens Valanet gaat het om een combinatie van de hoeveelheid links die iemand plaatst, de waardering die hij daarvoor van andere gebruikers krijgt en om de reacties die de gebruiker plaatst bij anderen. TagMos kijkt naar de gemiddelde activiteit over een maand. Valent: "Het is dus niet zo dat iemand die op één dag honderd links toevoegt, in één keer heel goed scoort."

Handjevol sites
Het belonen voor bijdragen van gebruikers is in de Verenigde Staten gebruikelijker dan in Nederland. Er is een handjevol Nederlandse voorbeelden. Op sites als Skoeps en Nu.nl delen lezers in de opbrengsten van door hen ingestuurde foto's. Onlangs startte de site XXXX, die indieners van een productrecensie een euro betaalt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond