Deel dit artikel
-

Nederlandse teleshoppingsite blijft statisch

Het Nederlandse telemarketingbureau TelSell verkoopt wekelijks zo'n 300 producten via Internet, maar verliest liever niet het telefonische contact met de klant. Terwijl een Franse teleshoppingsite video's van productdemonstraties vertoont, houdt TelSell het bij een schaarse foto en tekst.

De online winkel van TelSell, bekend van de slecht nagesynchroniseerde tv-reclames, bestaat al sinds enkele jaren, maar leidt een wat verborgen bestaan. Toch doet de e-shop voor Nederlandse internetbegrippen geen slechte zaken. Volgens systeembeheerder Leo Hagebeek van TelSell wordt de site vrij veel gebruikt: 'Wekelijks worden er zo'n 2 à 300 bestellingen gedaan. Op de totale verkoop is dat niet veel, want daarmee verkopen we enkele duizenden artikelen per week, maar we zien de online shop meer als aanvulling. Alles wat via Internet binnenkomt is leuk.'

De website ziet er na al die jaren nog niet echt 'af' uit. De bedrijfsinformatie ontbreekt bijvoorbeeld. Gaan jullie daar iets aan doen?
'De verantwoordelijke persoon daarvoor is met vakantie, maar als die terug is, gaat er wat veranderen. Bovendien stappen we over op een andere provider. De website was aanvankelijk gebaseerd op een verouderd assortiment. Dat is nu rechtgezet, maar de navigatie, actualiteit en logistieke afhandeling kunnen verder worden verbeterd. Nu moet iemand binnenkomende bestellingen uitprinten en overtikken.'

Nu wordt de collectie getoond aan de hand van foto's, die vaak nog eens ontbreken. Denken jullie eraan om de succesvolle tv-commercials ook op de site te zetten?
'Er is in het begin gepraat over video's. Het probleem daarbij was de schijfruimte en we vroegen ons af wat het eigenlijk zou toevoegen. Het lost misschien vragen op waarmee mensen nu per telefoon komen, maar wij vinden die feedback juist handig. Bij reacties en vragen per e-mail is dat contact vertraagd. Wij hebben belang bij direct telefonisch contact.'

Hebben jullie bij de opzet gekeken naar Amerikaanse teleshoppingsites?
'Het concept is natuurlijk Amerikaans. We hebben ook veel contacten met dat land, maar we zijn een Nederlands bureau en onze voorbeelden zijn eerder nationale websites. Zo hebben we bijvoorbeeld wat geleerd van de site van boeken- en platenclub ECI .'

Enkele Europese collega's van TelSell verkopen eveneens via Internet. Zo heeft het Duitse Teleshop een site waarop producten worden gepresenteerd als 'Aoqili-Schlankseife' of de wonderbaarlijke 'Luxusschuh Bergamo', waarmee kleine mensen in twee seconden zeven centimeter groter lijken. De treurige producten worden in toepasselijk sombere omgeving gepresenteerd.

Een Frans teleshoppingbedrijf heeft de stoute schoenen aangetrokken en presenteert een gedeelte van haar producten met begeleidende videofilmpjes. Op deze manier heeft de online shop een streepje voor op statische webwinkels, die voor productdemonstratie verwijzen naar nachtelijke televisiereclames of een overvol marktplein.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond