Deel dit artikel
-

Nederlandse TradingCars.com gestart

In Amsterdam is gisteren TradingCars.com gelanceerd, een b-to-b marktplaats voor nieuwe personenwagens. Het Nederlandse bedrijf heeft een aantal gerenommeerde partijen aan zich weten te binden, zoals ABN AMRO Bank, Cap Gemini Ernst & Young en Insight Capital Partners. Het bedrijf stelt in ruim een jaar winstgevend te zijn en wil in 2005 ongeveer 400 duizend auto's via de site verhandelen.

TradingCars.com handelt zelf niet in auto's maar biedt alle partijen die dit wel doen toegang tot een online platform. Het Bureau Veritas – een van de partners – moet ervoor zorgen dat alleen betrouwbare handelspartners op de site actief zijn. Online kunnen de dealers zowel bieden als aanbieden. Wie het beste bod uitbrengt krijgt vervolgens de aangeboden auto's. Het voordeel voor de dealers is, zo stelt TradingCars.com, dat ze het beste bod krijgen op hun auto's, bovendien hebben ze meer keuze uit aangeboden auto's.

Een van de financiers van de marktplaats is Insight Capital Partners. Investeerder Roel Pieper was naar de presentatie gekomen om te vertellen waarom hij gelooft in TradingCars.com. "Marktplaatsen die het goed doen zorgen dat het product herkenbaar en transparant is, zorgen dat er waarde aan het product wordt toegevoegd, dat ze een neutrale partij zijn in de handel op de marktplaats, en dat er een grote mate van efficiëncy optreedt." TradingCars.com voldoet volgens hem aan die eisen.

Hij voegt er later nog aan toe: "Wat belangrijk is voor deze marktplaats – maar ook voor andere – is dat het niet te sterk georiënteerd is op verkopers of juist kopers. Die balans moet er zijn, dat maakt een marktplaats succesvol."

De huidige markt voor het handelen in auto's is "extreem gefragmenteerd", aldus ceo Allard Luchsinger van TradingCars.com. Dat moet een van de redenen zijn waarom de site, die totaal onbekend is in de autowereld, toch het vertrouwen moet kunnen winnen, zo verwacht de ceo. Een ander kenmerk van de markt is "het totale gebrek aan transparantie", aldus Luchsinger. "Communicatie wordt gedaan via telefoon en fax, veel partijen hebben geen toegang tot de bestaande markt ."

Dergelijke dingen zeggen over een markt waar het bedrijf nog een positie moet zien te verwerven, lijkt ietwat riskant, maar Luchsinger benadrukt dat het team van TradingCars.com ? in totaal zo'n 40 medewerkers ? ruime ervaring heeft in de autobranche. Dat moet geloofwaardigheid oproepen, samen met de campagne die binnenkort in gespecialiseerde media van start gaat. De pilot die de afgelopen vier maanden is gevoerd, stemt de ceo ook hoopvol. "Zonder reclame of pr hebben we 90 dealers aan ons weten te binden en hebben we honderden auto's verhandeld."

De doelstelling is om dit jaar 1500 auto's te verhandelen, volgend jaar door te groeien naar 30 duizend en uiteindelijk in 2005 ongeveer 400 duizend auto's te verhandelen. "Winstgevend zijn we eind 2001 of begin 2002", aldus Luchsinger. Het bedrijf gaat omzet behalen uit een eenmalig inschrijfbedrag (75 dollar), een percentage dat het krijgt over iedere transactie (1,75 procent) en een commissie die het krijgt voor het afsluiten van aanvullende diensten, zoals verzekeringen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond