Deel dit artikel
-

Nepijsje moet internetters trekken

In Nederland is in augustus op grote billboards reclame gemaakt voor een niet bestaand ijsje. Doel van de campagne: kijken hoeveel mensen de website bezoeken waarnaar de billboards verwijzen.

Of de zomer van 2007 de beste periode was om een nepijsje te lanceren, is twijfelachtig. Toch heeft JCDecaux de laatste twee weken van augustus in heel Nederland op grote billboards reclame voor Gletsi Ice gemaakt.

Het is niet de eerste keer dat JCDecaux het Gletsi-ijsje ‘in de markt zet'. Ook vier jaar geleden deed het buitenreclamebedrijf al een nep-lancering voor Gletsi Ice.

Wie de op de billboards vermeldde URL intikte – Gletsi.com – kwam erachter dat Gletsi Ice niet echt bestaat. "Bedankt voor het bezoek aan deze website. U heeft meegewerkt aan een onderzoek," staat er op de site. "Helaas bestaat Gletsi ICE niet. Voor de lekkerste ijsjes verwijzen wij u door naar www.ola.nl."

"We willen onderzoeken wat de kracht van buitenreclame is," zegt Roos Gerritsen van JC Decaux. "Niemand zou zomaar de naam Gletsi Ice intikken. De naam is alleen via de billboards gecommuniceerd," vult ze aan. "Dit is een manier om het effect van buitenreclame te meten."

De resultaten van de Gletsi campagne zijn volgende week pas bekend, zegt Gerritsen.

JCDecaux deed in 2005 een soortgelijke nepcampagne voor HofnarReizen. Toen bezochten iets meer dan 16.000 mensen de site hofnarreizen.nl. De bezoekers werden ook toen vriendelijk doorverwezen naar een andere site en bedankt voor medewerking aan een onderzoek.

Deel dit bericht

5 Reacties

Maurice

Geluk dat de link niet is opgedoken op een site zoals http://www.geenstijl.nl. Dan is heel het onderzoek naar de kl.t.n. Nog langer geleden heeft wehkamp ook zoiets gedaan. Alleen was dat echte reclame. In de reclame's stond nergens wehkamp of extra details maar alleen een icon van een wasmachine en http://www.wasmachine.nl (werkt nog steeds). Maja, in het kader van "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" kan ik de uitkomst van het onderzoek al raden… buitenreclame heeft effect!! JOH!!!!!

Carl

Grappig, de campagne was me opgevallen als bijzonder amateuristisch. Ik denk dat het representatiever was geweest met een iets beter design…

Bart

Hai Maurice,  dat was ook mijn eerste gedachte, come-on trappen we daar nu nog steeds in met zijn allen? Meten is weten, maar als je niet zelf meet hoe weet je het dan zeker? De reden dat de uitslag nog even op zich laat weten zal er ongetwijfeld mee te maken hebben… 🙂

Goertz

Ik heb de reclame ook gezien maar de site niet bezocht nadat er op MOLBLOG melding van wordt gemaakt. Het is niet heel moeilijk om direct verkeer en verkeer via een andere pagina (geklikte link) te filteren. Ik neem aan dat dit wordt gedaan.

Maurice Beerthuyzen

Een krampachtige poging van JC Decaux om hun bestaansrecht te rechtvaardigen. Reclame wertk nl niet op deze manier. Een geslaagde multimediale campagne zit 'm in de kracht van herhaling en de combinatie van diverse uitingen online en offline.  Het enige dat JC Decaux heeft gemeten is dat er kennelijk een groep mensen bestaat die direct na het zien van een nieuw merk op een buitenreclame internet bezoekt om te kijken "wa da voor merk is".  Maar het zegt niets over het feit dat men een buitenreclame beter zou onthouden of niet en al helemaal niets over het effect tov andere media. Hoe zou een nieuwe uiting het in emailmarketing doen, op tv?  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond