Deel dit artikel
-

Netflix wil meer eigen programmering

De Amerikaanse internetvideotheek Netflix schroeft de investering in eigen programmering op met een factor drie. Met meer eigen producties wil het zich onderscheiden van Amazon en YouTube.

Eigen producties als House of Cards en Hemlock Grove scoren al goed bij het Amerikaanse publiek en de eerste reacties op Arrested Development vallen niet tegen. Netflix wil deze interessegolf voor zijn diensten verder vergroten en schroeft de investeringen op eigen producties op.

Vijftien procent van het licentiegeld dat normaal aan derde producenten wordt betaald, zal nu naar eigen producties gaan. Inhoudelijk topman Ted Sarandos zegt dat het aantal eigen titels moet verdubbelen in de komende anderhalf jaar.

Videotheken als Netflix, YouTube en Amazon bevinden zich in een contentstrijd met elkaar. Ieder van investeert tientallen tot honderden miljoenen dollars in eigen producties. Daarmee geven ze hun winkels een eigen gezicht, bieden een onderscheidend aanbod voor kijkers en kietelen – in het geval van YouTube – de interesse van adverteerders. Kabelzender HBO scoort internationaal momenteel goed met zijn eigen productie Game of Thrones.

Netflix realiseerde over de eerste drie maanden van dit jaar voor het eerst een omzet van meer dan een miljard dollar. Daarvan is ongeveer twintig procent afkomstig van buitenlandse klanten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond