Deel dit artikel
-

NetRatings koopt branchegenoot RedSherriff

Nielsen//NetRatings heeft voor 12 miljoen dollar een meerderheidsbelang genomen in het Amerikaanse RedSherriff, een van de grootste onderzoeksbureaus voor analyse van het surfgedrag op een site.

RedSherriff is in 1996 opgericht en telt 63 medewerkers, het heeft in Europa een kantoor in Londen, met enkele kleinere salesvestigingen in onder meer Spanje en Denemarken. In de twaalf maanden tot eind september behaalde RedSherriff een omzet van 7,5 miljoen dollar.

Voor een meerderheidsbelang van 58 procent betaalt Nielsen//NetRatings , dat eigendom is van VNU, een bedrag in contanten van 12 miljoen dollar. De aandelen worden overgenomen van investeringsfirma Morgan Grenfell Private Equity Limited. Volgens afspraken tussen de aandeelhouders van RedSherrif moet Nielsen//NetRatings ook het resterende belang te kopen, een proces dat voor eind januari 2004 afgerond dient te worden.

RedSherriff maakt gebruik van een gepatenteerde technologie – 'page tagging technology' – waarmee het klanten inzage geeft in het verkeer naar een site en het surfgedrag op een site. Tot die klanten behoren onder meer Japan Airlines, Ford, AOL, San Francisco Ballet en HSBC.

Nielsen//NetRatings zegt zijn dienstverlening met het verwerven van het 'webanalytics'-bedrijf uit New York zijn eigen dienstverlening op dit gebied te versterken, zelf heeft het met name een sterke positie in bereiksonderzoek. Voordelen ziet het in een uitbreiding van het meten naar herkomst, zo ziet RedSherriff ook kans om het verkeer te meten afkomstig van onder meer scholen, internetcafés en draadloze apparatuur. Verder bezit RedSherrif een "rijk reservoir" aan gegevens over het gebruik van websites, aldus Nielsen//NetRatings.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond