Deel dit artikel
-

NetRatings neemt onderdeel DoubleClick over

update Onderzoeksbureau NetRatings, onderdeel van VNU, heeft met twee overnames deze week zijn positie versterkt. Voor een bedrag van 18,5 miljoen dollar nam het de afdeling voor bereiksonderzoek @plan van DoubleClick over en voor 9,6 miljoen dollar in aandelen werd het eigenaar van eRatings.com, bekend van Nielsen//NetRatings.

In korte tijd heeft NetRatings drie overnames gedaan. Begin april nam het al het onderdeel AdRelevance van Jupiter Media Metrix over. Ook maakte NetRatings bekend dat een conflict met Jupiter over inbreuk op een patent is bijgelegd. NetRatings betaalt Jupiter 15 miljoen dollar en verwerft het recht op gebruik van een methode voor 'tracking'. Jupiter op zijn beurt zal deze techniek mogen blijven gebruiken tot juni 2005, het betaalt hiervoor per kwartaal een variërend bedrag. Ook heeft NetRatings voor een bedrag van 2 miljoen dollar enkele contracten in Europa van Jupiter overgenomen.

NetRatings richt zich op bereiksonderzoek dat dient voor het plannen van marketingcampagnes. Hetzelfde geldt voor het zojuist overgenomen onderdeel van DoubleClick en eRatings.com Het eerder overgenomen AdRelevance heeft een andere focus, het richt zich meer op onderzoek naar online advertising.

De overname van AdRelevance , waarvoor 8,5 miljoen dollar werd betaald, kwam enkele weken na het afblazen van een fusie tussen NetRatings en Jupiter. Dit gebeurde nadat duidelijk werd dat de FTC (de toezichthouder op het Amerikaanse handelsverkeer) er geen goedkeuring voor zou geven. Jupiter kwam daarop in de problemen en kondigde aan bedrijfsonderdelen te gaan verkopen.

DoubleClick heeft te maken met een de moeizame markt voor online advertising. Het wil zijn focus verleggen naar het verkopen van reclame op de Amerikaanse markt en het exploiteren van de DART-technologie. Eerder verkocht het zijn sales-tak in Europa aan concurrent AdLINK.

De overname van @plan is gefinancierd met cash en aandelen. Ook is er een samenwerking tussen DoubleClick en NetRatings gestart. Onderzoek van Nielsen/NetRatings en @plan zal geïntegreerd worden in DARTmail en MediaVisor, twee tools voor mediaplanning van DoubleClick.

De overname van eRatings.com door NetRatings was al eerder verwacht. Onderhandelingen erover met ACNielsen, dat een belang van ongeveer 80 procent heeft in eRatings.com, waren al gaande toen de fusie met Jupiter werd afgebroken. NetRatings meldde toen dat de gesprekken over eRatings.com voortgezet zouden worden.

Er vindt momenteel een consolidatieslag plaats gaande in de markt voor online onderzoeksbureaus, aldus analisten en diverse media. Vooralsnog is dat met name in de Verenigde Staten waar te nemen. In Nederland ging onlangs Emis failliet, de moedermaatschappij van ondermeer Interview -NSS. De oorzaken lagen niet alleen bij een inzakkende markt voor onderzoek, maar waren ook te wijten aan hoge investeringen voor techniek. Inmiddels hebben onderdelen van het bedrijf een doorstart gemaakt, waaronder Interview-NSS. Onderzoeksbureau Blauw Research , ook sterk actief met online onderzoek via Blauw Interactive, meldde eind maart een nettowinst en een omzetstijging van 9 procent over vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond