Deel dit artikel
-

News Corp lokt duizenden betaalde lezers naar site

Uitgever News International, onderdeel van Rupert Murdochs mediagigant News Corp, heeft sinds de invoering van de betaalmuur vijf maanden geleden voor de sites the Times en Sunday Times, meer dan 105.000 betaalde klanten weten te trekken.

Het zijn de eerste cijfers die de uitgever hierover naar buiten brengt. De 105.000 betalende klanten is een groep waarin zowel de abonnees van de sites als de mensen die betaald hebben voor de iPad-app of de digitale versie van de krant voor de Kindle.

Ongeveer de helft van dit aantal bestaat uit lezers die een maandabonnement hebben. Een groot deel van de rest bestaat uit mensen die een enkele besteding hebben gedaan. Naast de 150.000 is er nog een groep van 100.000 lezers met een combi-abonnement, waarbij ze naast de papieren krant, ook toegang krijgen tot het digitale deel van de sites of iPad-app. In totaal zou het betalende publiek uit bijna 200.000 mensen bestaan, omdat er tussen de eerder twee genoemde groepen wat overlap bestaat.

Cijfers over de bijbehorende omzet uit de sites worden niet gegeven. Met de cijfers die de uitgever wel vrijgeeft, blijft er genoeg te raden over. Het aantal pure online abonnees voor de site is bijvoorbeeld niet uit het aantal van 105.000 af te leiden. Het aantal maandelijkse abonnees bevat bovendien een grote groep die gebruik heeft gemaakt van het introductieaanbod, waarbij men voor 1 pond een maand lang toegang kreeg tot de site.

Rupert Murdochs internationale uitgever News Corporation, lanceerde in mei twee nieuwe sites, The Times en The Sunday Times, waar deze tot nu toe samengingen in Timesonline.co.uk. De splitsing was in het kader van een eerder aangekondigd nieuw online betaalmodel. Inmiddels is ook News of the World achter een betaalmuur verdwenen. Hiermee zijn 3 van de 4 kranten van de uitgever alleen nog tegen betaling online te lezen.

ComScore becijferde nog dat The Times, sinds het nieuws online wordt afgeschermd en bezoekers moeten betalen voor toegang, een terugloop zag in unieke bezoekers van 1,19 miljoen in twee maanden. Het verkeer zou zijn gedaald van 2,79 miljoen unieke bezoekers in mei naar 2,22 miljoen in juni en 1,61 miljoen in juli.

Bron foto: picsbycam (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Gert-Jan Stevens

105.000 betalende klanten in 5 maanden tijd lijkt inderdaad een indrukwekkend aantal wanneer je verzuimt dit cijfer in de juiste context te plaatsen.  Het gevaar van dergelijke berichtgeving schuilt in het feit dat wij grote aantallen te snel betrekken op onze markt cijfers. Wanneer je dit getal op z'n merites beoordeeld dan betekent dit dat News Corp voor de NY Times en de Sunday Times per dag gemiddeld zo'n 690 betalende klanten weet binnen te halen en het, geplaatst in de context van de veel grotere getallen in de VS, na vijf maanden eigenlijk een fail genoemd mag worden. De oplage van de NY Times, de nummer 3 van de VS ligt gemiddeld op zo'n 877.000 per dag en op zondag op 1,4 miljoen.   http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2010/10/25/newspaper-circulation-falls-broadly-but-at-slower-pace/  Vergeleken met deze cijfers, die al jaren afnemen, is het aantal van 690 betalende klanten per dag verwaarloosbaar en kun je stellen dat 5 maanden na de invoering van de betaalmuur er nog steeds weinig animo is voor het betalen voor online nieuws. Meer cijfers (ook de internet omzetten) kun je vinden in het "NY Times Company Reports 2010 Third-Quarter Results"  http://www.nytco.com/pdf/3Q_2010_Earnings.pdf  

show movies

I appreciated your own report.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond