Deel dit artikel
-

News Corp breidt betaalmuur uit naar derde nieuwssite

Uitgever News International, onderdeel van Rupert Murdochs mediagigant News Corp, zet ook News of the World, de op een na grootste krant van het Verenigd Koninkrijk, achter een betaalmuur. Hiermee zijn 3 van de 4 kranten van de uitgever alleen nog tegen betaling online te lezen.

Rupert Murdochs internationale uitgever News Corporation, lanceerde in mei twee nieuwe sites, The Times en The Sunday Times, waar deze tot nu toe samengingen in Timesonline.co.uk. De splitsing was in het kader van een eerder aangekondigd nieuw online betaalmodel. Inmiddels is ook News of the World achter een betaalmuur verdwenen.

Een bezoeker betaalt voor News of the World 1 pond voor 1 dag toegang. Voor 4 weken moet er 2 pond op tafel gelegd worden.

Er kan niet meer gelinkt worden naar de artikelen uit de krant en de content is niet vindbaar voor Google of andere zoekmachines. Het lijkt er op dat Murdoch binnen zijn eigen imperium langzaam een definitief einde wil maken aan gratis online nieuws. Het bedrijf biedt tegen betaling nieuws aan, maar sluit het daarmee ook af, in die zin dat het delen van content nagenoeg onmogelijk, of op z’n minst moeilijker wordt.

Waar The Times een wat meer elitair publiek heeft, richt News of the World zich op een massapubliek. Het is de vraag of een krant die advertenties verkoopt, gebaseerd op een groot online lezerspubliek, zich hiermee niet onnodig in de vingers snijdt. Deze zet zal waarschijnlijk zorgen voor een afname in unieke bezoekers. Aan de andere kant kan de krant online bezoek trekken door de hoeveelheid aan eigen nieuws dat het genereert.

The Times zag, sinds het nieuws online wordt afgeschermd en bezoekers moeten betalen voor toegang, een terugloop van 1,19 miljoen unieke bezoekers in twee maanden. Het verkeer daalde van 2,79 miljoen unieke bezoekers in mei naar 2,22 miljoen in juni en 1,61 miljoen in juli.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond