Deel dit artikel
-

Nielsen//NetRatings meet unieke bezoekers en pageviews Nederlands websites

Nielsen//NetRatings meet in Nederland het succes van webdomeinen tot in detail door. Van de meest bezochte sites publiceert het onderzoeksbureau het aantal unieke bezoekers, het bereik, het aantal pageviews, het aantal bezoeken per unieke bezoeker en de tijd van het totale bezoek. Van de nieuws- en informatie-sites wordt in Nederland Omroep.nl het meest bezocht.

De websites kunnen worden gesegmenteerd naar type. De gegevens van de nieuws- en informatie-sites zijn nu naar buiten gebracht.

In de maand januari werd Omroep.nl het meest bezocht. De site van de publieke omroep trok 377.000 unieke bezoekers, twee procent minder dan in december. Op afstand volgt op de tweede plaats Telegraaf.nl, dat het aantal unieke bezoekers in één maand tijd met 25 procent zag stijgen tot 210.000. Veronica.nl zakte van de tweede naar de vierde plaats maar genereerde in januari wel 6,1 miljoen pageviews, wat meer was dan enig andere nieuws- en informatie-site.

De gemiddelde tijd die op de Veronica-site werd doorgebracht is ruim 31 minuten, wat te verklaren is uit het grote aantal pageviews per bezoeker. Op de tweede plaats komt Nos.nl, waar de bezoeker gemiddeld slechts 9,5 minuten doorbracht.

Nu.nl maakte een enorme sprong in de top 15 van meest bezochte nieuwssites, van de tiende plaats in november naar de vijfde in januari. Het aantal unieke bezoekers steeg met 58 procent. Ook opvallend is de hoge positie van ZDNet.nl, een nieuwssite over de IT-wereld. Van de dagbladensites neemt NRC.nl na Telegraaf de tweede plaats in, de Volkskrant staat op plek 11, het Algemeen Dagblad op 15. Uitgever VNU heeft altijd hoog opgegeven van het opmerkelijke succes van Libelle.nl. Dankzij de cijfers van Nielsen//NetRatings kunnen we zien dat het succes er ook daadwerkelijk is.

De top 15 van meest bezochte nieuws- en informatie-sites in januari. Tussen haakjes erachter staat de rangorde in december vorig jaar. Achter de sitenaam staan achtereenvolgens de aantallen unieke bezoekers en de hoeveelheid pageviews (in miljoenen).

1 (1) omroep.nl (377.000 – 4,8)
2 (4) telegraaf.nl (210.000 – 2,8)
3 (3) tmf.nl (205.000 – 2,7)
4 (2) veronica.nl (179.000 – 6,1)
5 (10) nu.nl (166.000 – 1,0)
6 (5) zdnet.nl (152.000 – 1,6)
7 (6) radio538.nl (134.000 – 1,2)
8 (7) nrc.nl (132.000 – 1,3)
9 (11) consumerdesk.nl (129.000 – 1,6)
10 (9) nos.nl (119.000 – 2,1)
11 (-) volkskrant.nl (106.000 – 1,0)
12 (-) scholieren.com (100.000 – 1,6)
13 (-) ziekenhuis.nl (89.000 – 0,6)
14 (14) libelle.nl (84.000 – 0,5)
15 (-) ad.nl (81.000 – 0,8)

Bron: Nielsen//NetRatings

Deel dit bericht

11 Reacties

Fred Brink

Wat ik me nou afvraag, en mogelijk dat iemand met kennis van zaken het antwoord weet, is wat zegt het 'stickyness' gehalte nou van een site? Kijk nou eens naar een nu.nl in vergelijking tot de site van Veronica. Qua unieke bezoekers ontlopen ze elkaar amper, maar als ik dit zo zie moet ik concluderen dat Veronica toch meer te bieden heeft dan een nu.nl en daardoor een stuk interessanter is voor een adverteerder die echt zijn doelgroep wil bereiken. Wat zegt zo'n onderzoek nou eigenlijk van een website behalve een paar getalletjes.. ? Een echt beeld geeft het niet. Ik zou zo graag eens de resultaten willen zien van een onderzoek die een echt beeld van de Nederlandse sites geeft. Zijn dit soort onderzoeken er eigenlijk wel? Of is het allemaal eenzijdig panelbased OF webbased of juist weer beide maar dan alleen weer gemeten onder de thuisgebruikers. Mensen die dit lezen, en 50% is aan het eind van het artikel alweer waarschijnelijk vergeten dat dit alleen de getallen van nieuws en informatie-sites zijn, gaat straks weer roepen waarom die en die site er niet bij staat of dit en dat er niet opstaat (laten we het maar voor het gemak MultiScope-achtige toestanden noemen). Ik vind dat ook een Emerce of welke andere publisher hier enerzijds op moet wijzen of anderzijds richting aan moet geven. En ga nou niet zeggen dat je alleen maar het nieuws 'brengt', want dan ga ik wel naar Nu.nl :> Laatste getal is de 'stickyness'.  1 omroep.nl 377.000 4.800.000 12,73 2 telegraaf.nl 210.000 2.800.000 13,33 3 tmf.nl 205.000 2.700.000 13,17 4 veronica.nl 179.000 6.100.000 34,08 5 nu.nl 166.000 1.000.000 6,02 6 zdnet.nl 152.000 1.600.000 10,53 7 radio538.nl 134.000 1.200.000 8,96 8 nrc.nl 132.000 1.300.000 9,85 9 consumerdesk.nl 129.000 1.600.000 12,4010 nos.nl 119.000 2.100.000 17,6511 volkskrant.nl 106.000 1.000.000 9,4312 scholieren.com 100.000 1.600.000 16,0013 ziekenhuis.nl 89.000 600.000 6,7414 libelle.nl 84.000 500.000 5,9515 ad.nl 81.000 80.000 0,99 

Toine

Is iemand op de hoogte van de meet-methodiek? Is er rekening gehouden met caching aan de client-kant, aan de server-kant en aan de access-kant (proxyservers)? Werkt het met bekende imagegif principe of worden er stylesheets gebruikt? Wat wordt er overgehaald ? Ik kan me haast niet voorstellen dat alle betrokken nieuws sites de webserverlogs open hebben gezet voor een Nielsen meting. Ik hoop niet dat de cijfers alleen tot stand zijn gekomen op basis van een zogenaamd pannel. Meten op basis van een pannel is alleen complementair maar zeker niet integer. Er zou een combinatie van methodieken gebruikt moeten worden om een objectief beeld te geven. Deze stats zijn natuurlijk prachtig maar hoe integer zijn ze. Anders kunnen ze net als de meeste statistische rapportjes geclassificeerd worden als een marketing actie van de dataleverancier. Ben benieuwd naar het antwoord. 

Andre

Vreemd eigelijk. Elk onderzoek geeft weer andere resultaten. Ik vraag me dan ook af hoe serieus je dit moet nemen. zonder twijfel gaan de verschillende sites roepen dat ze hier hoog scoren. Mensen die de verschillende onderzoeken bijhouden weten wel beter

Pim Hutjens

Ik heb grote vraagtekens bij het waarheidsgehalte van de metingen van Nielsen/NetRatings en ook de Visiscan van Multiscope. Van de websites van PCM Uitgevers – NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad en Volkskrant (3 van de 15 sites) – weet ik dat de aantallen pageviews in werkelijkheid (metingen door SiteStat) 2 tot 3 maal hoger liggen. Bij de overige sites zijn de inschattingen volgens mij ook aan de lage kant. Ik zie het nut van een onafhankelijke meetpartij zeker – de markt schreeuwt erom – maar vraag mij af welke standaarden en definities de genoemde bureaus hanteren en hoe zij komen tot hun cijfers. In het geval van Visiscan blijkt al uit de afrondingsfactor (unieke bezoekers die worden afgerond op 10.000-tallen) duidelijk dat ze een hele ruwe schatting hanteren. Als we de schattingen van Visiscan en Nielsen m.b.t. de aantallen unieke bezoekers in januari bekijken zien we dat deze een factor 5 tot 6 (zes!) van elkaar verschillen. Wat heeft de markt aan dit soort metingen? Wie het weet mag het zeggen. Pim HutjensPCM Interactieve Media

stan

Kan iemand me uitleggen hoe Nielsen//NetRatings dit wil meten: De gemiddelde tijd die op de Veronica-site werd doorgebracht is ruim 31 minuten, wat te verklaren is uit het grote aantal pageviews per bezoeker. Op de tweede plaats komt Nos.nl, waar de bezoeker gemiddeld slechts 9,5 minuten doorbracht. Cookies lijken me niet haalbaar aangezien het grote aantal pagina's van de gemeten sites. 

Floris DIemel

Van de nieuws- en informatie-sites wordt in Nederland Omroep.nl het meest bezocht. Dit is gemeten naar unieke bezoekers per maand, dat kan ik me dus nog goed voorstellen, 377k unieke bezoekers is eenvoudigweg erg veel, er zullen ongetwijfeld maar weinig andere sites zijn die dit kunnen bewerkstelligen, maar de site die het grootste is in het aantal pageviews is niet Veronica zoals u aangeeft! "Veronica.nl zakte van de tweede naar de vierde plaats maar genereerde in januari wel 6,1 miljoen pageviews, wat meer was dan enig andere nieuws- en informatie-site." Dat is niet kloppend, ik neem aan dat het onderzoekende bedrijf alle sites heeft willen meenemen in het onderzoek, edoch de grootste nieuws site van Nederland is niet in dit onderzoek meegenomen. Tweakers.net heeft in januari 13,852,963 pageviews gegenereerd, in December waren dit er 10,558,311. (De hier weergegeven getallen zijn geserveerde adviews, wat mijns inziens de meest eerlijke weergave is van het het totale aantal views…) Dit geeft aan dat deze site ruim 2x zo groot is als de hier beschreven grootste site. In mijn ogen een ernstige tekortkoming van het onderzoeksbureau. Het feit dat ZDNet.nl en Nu.nl wel zijn meegenomen in dit onderzoek geeft aan dat het wel degelijk om nieuwssites gaat welke nieuws brengen over internet, computers, mobiele telefonie en andere zaken. Het zelfde als tweakers.net doet. Fred Brink begint over "gaat straks weer roepen waarom die en die site er niet bij staat of dit en dat er niet opstaat" dat is inderdaad wat ik doe, het is onvoorstelbaar dat een site die meer dan twee maal zo groot is als wat hier wordt "bestempelt" als de grootste Nederlandse nieuws-site… Tot zover mijn kleine betoog wat betreft de juistheid van dit onderzoek, welke ik door het gemis van tweakers.net niet al te best inschat. Met vriendelijke groet, Floris Diemel Administrator@ Tweakers.net

Daniel

Een reactie op Stan, Als veronica op microsoft draait is het makkelijk te verklaren. De server heeft een standaard time-out van een bezoeker na 20 minuten. Daarna is de session gesloten. Als je nou die sessions meet zou je dus op 31-20 minuten op 11 minuten uitkomen. Lijkt me reeler, blijft echter het feit dat ze nog steeds daarmee bovenaan staan. Daniel

Renzo Tomà

Nielsen//NetRatings meet bezoekers en pageviews op basis van een outside-in methodiek: een panel van willekeurig geselecteerde internetters. Het panel bestaat uit een aantal duizend mensen, waarvan door een computerprogramma wordt bijgehouden welke sites bekeken worden en hoelang. Aangezien het panel alleen uit particulieren bestaat (thuiscomputers) wordt hierdoor een incompleet beeld gevormd van het nederlandse internetlandschap. Voorbeeldje: telegraaf.nl scoort vreselijk goed in de ochtenduren. Veelal werknemers die 's ochtends bij een vers bakkie koffie de online krant gaan lezen: Nielsen weet dit niet. Kortom, de Nielsen cijfers geven een vertekend beeld. De cijfers zijn echter wel geschikt voor trendanalyse. Renzo

Tonie van Ringelestijn

Wie bepaalde wat 'nieuws- en informatiesites' zijn? Er ontbreken er nogal wat.Uit het blote hoofd: planet.nl, webwereld.nl, worldonline.nl. Hadden in 2000 nog allemaal meer pageviews dan bijvoorbeeld tmf.nl en nu.nl.

Erik GvR

· Uit dit Nielsen/Netratings onderzoek:>De site van de publieke omroep trok 377.000 unieke bezoekers, twee procent minder dan in december. >1 (1) omroep.nl (377.000 verschillende IPs – 4,8 mln. pageviews) · Conclusie: in december trok omroep.nl (de gehele portal) dus ca. 385.000 bezoekers / 4,9 mln pageviews. · Uit de eigen berichtgeving van Radio 2 [slechts een onderdeel van omroep.nl – bron: http://www.adformatie.nl/nieuws/Nieuws2001-01-10.html ] >…De website die Radio 2 inrichtte ter gelegenheid van het uitzenden van de Top 2000 [in december 2000], is goed bezocht. In z e s dagen werden 6 miljoen hits geteld, goed 2 miljoen bezoekers. […] De banners kenden volgens Radio 2 een doorklikratio van 19,4 procent.Is er echt nog een adverteerder die dit gelooft?

Michael Pinoc

Ik ben bezig aan mijn eindwerk over Reddy.be, bestelkanaal van GB op het internet.Een groot deel van mijn marktonderzoek zal dan ook handelen over het internetgebruik in het algemeen bij de Belgische bevolking en hun webgedrag.Bovenvermelde cijfers zijn redelijk interessant, maar spijttiggenoeg betreft het enkel de Nielsencijfers in Nederland. Kan iemand mij helpen om de Belgische cijfers te verkrijgen? Of enige andere info die nuttig zou kunnen zijn in mijn queeste naar hapklare marktcijfers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond