Deel dit artikel
-

“Niet eenvoudig om mee te gaan met hype”

[Video] Eduard de Wilde, van Brickmeetsbyte, ontwikkelt niet alleen de internetstrategie voor grote bedrijven, hij is online ook in het klein’ bezig met zijn golfwebwinkel. Social media is voor de kleine speler niet altijd makkelijk toe te passen meent hij. “Dan sta ik als MKB’er met mijn poten in de modder.”

Het verschil tussen een groot en een klein bedrijf, is volgens De Wilde dat je bij de eerste al snel praat over een budget van 100.000 euro wanneer je het hebt over een viral marketing-campagne. “Dat zijn hele normale bedragen.”

Ook de bezoekersaantallen maken een groot verschil. De Wilde: “Slechts 0,7 procent van je bezoekers participeert. De rest consumeert. Bij grote bezoekersaantallen is het makkelijker om substantie te bereiken.”

Hij vervolgt: “Het is niet eenvoudig om met de hype meet e gaan. Iedereen zegt dat je op Twitter aanwezig moet zijn, dat je reviews op je site moet tonen.” Bij honderden bezoekers, blijf je met een Klein aantal actieve participanten zitten. “Dan heb je geen substantie”, aldus De Wilde.

De Wilde adviseert onder meer om goed na te denken of de doelgroep wel geïnteresseerd is in de verschillende social media-toepassingen. “Voor veel mensen ben je gewoon een winkel. De betrokkenheid is minder groot dan je hoopt.”

Eduard de Wilde is geïnterviewd door Jos Schelfhout van Navigator Network

Deel dit bericht

7 Reacties

Jaap

Leuk een golf site maar niet meer dan dat…..1 keer bezoeken en nooit meer terugkomen. Wat een web 0.1 site. Knap dat deze jongens grote bedrijven wel voor veel geld kunnen adviseren hoe het moet?!? Ben benieuwd naar hun handicap?

Nils Kijkuit

Een lekkere old skool webwinkel, heerlijk!  Van dat 2.0 geneuzel is nog nooit iemand beter geworden. Bedenk er een mooie term voor en iedereen holt er achteraan (inclusief de investeerders).  Geen wonder dat de oude economie (kent u die uitdrukking) zo veel moeite had met de hele internet ontwikkeling. Want laten we wel zijn, internet, ecommerce, web 2.0, crowd smurfen, het is over het algemeen oude wijn in nieuwe zakken.

Maurice Beerthuyzen

Sociale media kan ook voor kleine bedrijven het verschil maken. Waarom niet? Je moet het dan wel goed toepassen. Juist een 'onbekende' webwinkel moet het hebben van ratings en reviews. Ik ken deze golfsite niet. Waarom zou ik Eduard vertrouwen? Klantreviews helpen dan juist wel om onbekenden over d drempel te helpen.

GijbsertAnthony

Ik ben van mening dat Eduard de Wilde met de uitspraak: ' Bij honderden bezoekers blijf je met een klein aantal participanten zitten', de spijkers op de kop slaat. Natuurlijk zijn er kleine websites die baat hebben bij het inzetten van social media of andere 2.0 toepassingen, echter gaat het er om een dialoog aan te gaan met consumenten die het hebben over je product/onderneming/site. De kans dat golfers4golfers ergens opduikt in de sociale netwerken is klein, en ook bij reviews heb je toch mensen nodig die de tijd nemen om die reviews te schrijven. Verder vind golfers4golfers een zeer degelijk uitziende webwinkel, waar niks op aan te merken is. Dat er zo veel mogelijkheden zijn om een site te verdiepen/diversificeren betekent niet meteen dat je dat ook direct moet doen.  Verder wil ik advies geven zeker ook aan deze kleine winkels om een gebruiksvriendelijk systeem in te bouwen waar klanten/bezoekers snel en makkelijk kunnen reageren. Bijvoorbeeld een reactiebox, en anders bij aankomst op de site de vraag stelt of je na je bezoek mee wilt helpen aan een korte enquete ( bouw wel altijd de optie in, dat dit verzoek blijvend geweigerd kan worden). Sleutel is hier kort en kern vragen, met vragen zoals "wat vind u van het design" schiet je met de antwoorden weinig op @Jaap: bij ondernemingen zoals AEGON Bank, Philips, Albert Heijn, Triodos Bank en Vereniging Eigen Huis, is er al communicatie ( social networks, blogs, etc) die is echter eenzijdig tot het moment dat het bedrijf daarop reageert met bijv. social media marketing. Echter als er je op slechts twee vermelding kan reageren zal dat in het algemeen weinig invloed hebben, echter op het moment dat honderden je merk, onderneming of product vermelden is dat een andere zaak, en is de kans groter dat die tot dialogen of multilogen zal leiden. De baten zijn daarom voor veel kleine ondernemingen verwaarloosbaar, al betekent dat niet dat er geen aandacht aan besteed moet worden.  @Nils Kijkuit: dat de term web 2.0 en soortgelijke te veel gebruikt wordt, en in veel gevallen behoorlijk opgeblazen worden is waar. Om verder deze begrippen zonder meer van te tafel te schuiven, toont echter van gebrek aan professioneel inzicht.  

Nils Kijkuit

@Gijsbert Oeps, dus met niet meegaan in de hype toont van gebrek aan professioneel inzicht. Nou dan ga ik nu Magento optuigen, en volhangen met tags, reviews, crowdsmurfen, socail media marketing, dialogen, multilogen en een twitter button. Kijken of ik heel veel meer spullekes ga verkopen. Hallo planeet Mars, hier planeet Aarde! Of zou het zo kunnen zijn dat er een groep Nederlandse consumenten is die niet zit te wachten op die flauwekul en gewoon z'n spullen via Kieskeurig uitzoekt (na daar de redelijk onverdachte reviews te hebben gelezen) en afrekent bij de goedkoopste aanbieder. Ik weet het niet. Ik ben zojuist in de hoek gezet als "professioneel gehandicapt", dus ik laat het graag aan dit wijze gremium over.  Of wacht, nee ik laat het gewoon aan onze klanten over. Voor de volledigheid wil ook ik je wijzen op al die lege review pagina's; ook op de sites van de grote aanbieders…

GijsbertAnthony

@Nils, Magento heeft al een twitter account en api, een blog, maakt gebruik van multi-channeling, chat, fora, community.  Magento = eCommerce platform en zeer succesvol daarmee te zeggen. Daarmee is mij de opmerking ' Magento optuigen' onduidelijk, of dat moet zijn ' a la magento', al is dat naar mijn mening zeer smaakvol en vernuftig gedaan. Als het insinueert dat u bij Magento werkt, dan geloof ik niet dat ik de enige ben die het vreemd vind dat een medewerker van een eCommerce platform, wat veel van deze middelen inzet in de marketing en online branding, erg tegenstrijdig.  Het is een feit dat niet alle campagnes/middelen werken voor alle ondernemingen, echter is dat bij klassieke media ook zo. Er is dus voor veel ondernemingen strategisch gezien nog veel te doen, al zijn er al verschillende die groot succes hebben met deze middelen. ( Nike, Volkswagen, Heineken, Layar, ComCast, Corendon, Burger King, MacDonalds). Er zijn daarvoor duidelijke conversie ratio's, die bewijs geven van directe ROI's " Professioneel gehandicapt" is een misplaatse opmerking, het gebrek aan professioneel inzicht in dit bereik is heel wat anders, het kan ook zo zijn dat u wel professioneel inzicht heeft in dit bereik maar geen moeite wilt doen voor een structurele leerzame discussie, dat vind ik dat nog extra jammer.

nils

@Gijsbert, ik werk niet voor Magento oid, hoewel ik zeer onder de indruk van dit pakket.  Ik ben sinds een jaartje of 20 in de online industrie werkzaam, dus ik kom net kijken. Maar ik heb een gezonde scepsis opgebouwd voor allerlei techniekjes en trucjes die weer leiden tot de weer de volgende hype. Tuurlijk, er beklijft af en toe wel iets. Maar wie heeft het nog over push-media (hoewel, dit op de iphone weer actueel wordt) zoals Pointcast, Second Life, branded chat rooms, portals, narrow band internet, regionale web initiatieven, etc. Het feit dat ik reageer geeft aan dat ik zeker wil deelnemen aan een een leerzame discussie. Maar als een milde vorm van sarcasme leidt tot kwalificaties als "gebrek aan professioneel inzicht" dan is het met de mildheid van mijn sarcasme snel over : het feit dat u zo fel reageert geeft mij toch ook niet het recht om u in een hoek te drukken van de consultants die ons domme web 1.0 heidenen met spiegeltjes en kraaltjes het nieuwe 2.0 geloof komt brengen ;-) Feit is dat het genoemde rijtje bedrijven vast dit soort technieken in zal zetten. En misschien nog wel succesvol ook. Net zoals ze er als de kippen bij waren toen Second Life het beste was sinds de uitvinding van gesneden brood. Maar zolang er nog grote bedrijven zijn met aanzienlijk "nieuwe media budgetten" of hoe deze ruif tegenwoordig ook heet, waar alle consultants en adviseurs uit mee-eten, zal de doel vs. middelen discussie nooit zuiver gevoerd worden.  En dat wilde ik even kwijt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond