Deel dit artikel
-

Nieuw bedrijf levert locatiegerichte informatie via wifi

Een nieuw Nederlands bedrijf, Wireless Web Solutions, biedt bedrijven de mogelijkheid op basis van een wifi (draadloos) netwerk per filiaal locatie- en persoonsgerichte internetinformatie aan klanten te tonen. Klanten kunnen die op hun mobieltje of PDA ontvangen via een webzender in het filiaal.

Belangrijke voorwaarde voor het succes van zijn bedrijf vindt oprichter Mike Putter van Wireless Web Solutions de acceptatie en populariteit van wifi. "Ik hoop en verwacht dat geïntegreerde wifi-kaarten snel standaard zullen zijn in nieuwe mobieltjes en PDA's", aldus Putter. De eerste PDA's met dergelijke kaarten zijn al op de markt, de eerste mobieltjes volgen volgens Putter in de loop van dit kwartaal. Hij erkent dat uiteindelijk veel afhangt van de vervangingsvraag.

Naam en concept van de Wireless Web Caster zijn bedacht door Putter, die hiervoor ICT-director bij een 'e-recruiter' was. Met de Web Caster kunnen bedrijven hun klanten filiaal- en persoonsgerichte informatie geven. Putter benadrukt dat de winkelbezoeker niets hoeft te betalen voor de informatie. Bovendien zijn wifi-verbindngen aanzienlijk sneller dan bijvoorbeeld GPRS.

Putter zegt inmiddels een test-scenario te hebben opgezet voor "een niet nader te noemen grote supermarktketen". Klanten die de supermarkt bezoeken, zien dan op hun mobieltje of PDA informatie over producten, zoals aanbiedingen of zelfs vacatures, verschijnen. Wanneer er meer bekend wordt over de klant, kan de informatie worden gepersonaliseerd, meent Putter.

Andere branches waar de directeur van het Alkmaarse bedrijf aan denkt zijn tand- en huisartsen of bioscopen. De artsen zouden de kosten voor de Wireless Web Caster deels kunnen terugverdienen door het plaatsen van banners voor bijvoorbeeld tandpasta. Putter: "De makers van tandpasta bereiken zo hun doelgroep veel directer. Mijn bedrijf kan ook die banners maken."

De Wireless Web Caster bestaat uit een Wireless Access Point, een gateway die de verbinding met het internet regelt en een webapplicatie. De gateway wordt 'afgeregeld' om toegang te verlenen tot een specifieke site en de applicatie bedient klanten met filiaal- en persoonsgerichte informatie. Het bedrijf koopt of huurt de Web Caster en het geheel wordt door Putters bedrijf gehost.

Deel dit bericht

7 Reacties

John Simon

Mobiele locatie- en persoonsgerichte informatie aan consumenten wordt absoluut een hit. Veel telco's zijn daar dan ook nu me bezig. Ook zijn er al veel bedrijven die met WiFi nu al wireless services (en niet alleen Internet access) aanbieden in vliegvelden, musea, hotels, shopping malls, etc. Naast WiFi zullen ook de 3G providers LBS (location-based services) en draadloze diensten gaan aanbieden. Ik denk zelf dat beide naast elkaar gebruikt gaan worden en ik zou zelf mij niet teveel vastpinnen op de technologie. Blijf ook kijken naar Bluetooth, UBW, maar ook 3G (want bedenk dat veel winkels/bedrijven er belang bij hebben de klant ook buiten het filiaal te kunnen bereiken als deze 'on-the-move' is!). Bij het artikel van Wireless Web Solutions heb ik wel wat vragen. Ik vraag mij af hoe hoog ongeveer de kosten per winkel/bedrijf zullen zijn om een en ander te installeren, te laten hosten en daarnaast (relevante!) content klaar te maken om naar de klanten te broadcasten. Waar moet ik aan denken? Ik zie verder geen echte terugverdienmogelijkheid. Daarnaast denk ik dat Wireless Web Solutions, zoals de oprichter zelf ook inderdaad erkent, een redelijk lange adem dient te hebben want het ziet er niet naar uit dat consumenten dit jaar massaal over zullen gaan op WiFi-enabled mobiele apparaten/PDAs tenzij de kosten ervan drastisch verlaagd worden en/of er snel 'killer applications' verzonnen worden. De eerste markt bestaat waarschijnlijk uit werknemers van grote bedrijven die de mobieltjes/PDAs van hun baas krijgen? Zullen daardoor niet veel winkels/bedrijven even wachten met investeren en het neerzetten van het product tot er genoeg markt is? Derde vraag: hoe zit het met privacy wetgeving? Lastig punt in Nederland. Moet winkel/bedrijf elke keer toestemming vragen aan klant om informatie te kunnen zenden? Kortom, ik geloof zeker dat mobiele locatie- en persoonsgerichte informatie een uitstekende toekomst tegemoet gaat, maar er zijn wel nog wat drempels te nemen. Belangrijkste is natuurlijk: what's in it for the customer?

Boris Veldhuijzen van Zanten

Het tonen van lokatie gerelateerde informatie is iets wat iedere WISP standaard al doet. Het is zeg maar een bij-product van het draadloos betaald toegang aanbieden. De gebruiker komt op een HotSpot, start zijn webbrowser en ziet een standaard webpage waar de WISP informatie aanbiedt en informatie van de locatiehouder. Normaal verdient de locatiehouder de (lage) kosten makkelijk terug door het aanbieden van betaalde internettoegang. Het baseren van je businessplan op (tandpasta?)reclame lijkt me een paar jaar te laat.

Koen de Graaff

Leuk initiatief. Alleen begrijp ik niet zo goed waarom het bedrijf nu al naar de pers stapt. Mijns inziens zit er in het nieuwe bedrijf veel "hoop en verwachting" op wat er nog allemaal dient te komen in de toekomst. Feiten op een rij:- concept nog niet volledig uitgewerkt- geen launching customer, alleen maar een knipoog naar- geen roll-out plan genoemd, geen onderbouwing met investeerders gehoord- geen mobiele telefoons beschikbaar met een wifi interface- penetratie wifi enabled pda's lager dan 5% Dit noem ik nog niet eens 'gestart'. Het bedrijf bevind zich nog in een embryonale fase. Begrijp me niet verkeerd. Het intiatief is goed, maar de timing is te vroeg. Wacht met dit soort ideeen nog een jaar of 2.

Mike Putter

Zowel John als Boris wil ik bedanken voor hun reactie. Het idee achter de Wireless Web Caster is dat winkels nooit een contract zullen afsluiten om als WISP te fungeren omdat het hun core business niet is en nooit zal worden (ik zie de draadloze jongeren al samenscholen in de V&D omdat daar de verbinding het 'vetst' is en het goedkoopst…). Dit betekent echter niet dat al die duizenden winkelfilialen niet op een of andere wijze hun winkelactiviteiten kunnen ondersteunen door het gericht aanbieden van eigen informatie naar de (potentiele) klant. Natuurlijk moet het consumeren van deze informatie gratis zijn; je betaalt ook niet om naar de producten en prijsborden in het filiaal te kijken. De Wireless Web Caster kun je dus het beste betitelen als een nieuw advertentie/marketing middel dat de winkelier hanteert naar zijn klant toe: je mist geen aanbiedingen meer, bent beter op de hoogte, etc. Voor zowel winkelier als consument zitten hier voordelen aan. Uiteraard gaat dit scenario pas goed renderen als consumenten over een mobieltje of PDA met WiFi beschikken; niemand die met zijn laptop de aanbiedingen in de binnenstad afstruint. Zijn de kosten voor de winkelier op te brengen? Ik denk het wel: omdat de implementatiekosten per filiaal zijn zullen groot-winkelbedrijven bijna evenredig aan het aantal filialen meer moeten investeren. Voor zelfstandigen zijn de eenmalige kosten van hardware en installatie en de kosten voor de internetverbinding en onderhoud van de applicatie misschien wat moeilijker te compenseren, maar ik denk dat die uiteindelijk ook mee zullen (moeten?) gaan met hun tijd. Ook al zal dat misschien wat langer duren (waardoor customerbase groter is en kosten weer lager zijn), uiteindelijk zullen zij ook digitaal mee moeten schreeuwen om hun producten aan de man te brengen.

de prins

Misschien leuk als fair-gadget ( dus op beurzen etc.) Maar toch denk ik dat het gewone volk niet zit te wachten op schreeuwerige reclame's etc. compleet vastgemonteerde lcd-schermen op winkelwagens (weer een gratis new business idee :p) of zoals bij de BP in brabant (zie ook hun website over hoe handig het wel niet is.) waar een benzinestation ook een luidspreker en een display bevat, welke uitvoerig blijft schreeuwen wat een rolletje drop binnen kost. Zonder de beloofde fileinformatie, die ik overigens onderweg al op 10 andere manieren kan krijgen. Misschien ook een idee om personen te lokaliseren d.m.v. gps pennen en dan over wifi persoonlijke reclame, telefoon gaat over: "Vorig jaar heeft u bij deze winkel een batterijtje gekocht voor uw horloge, de batterijen zijn nu in de aanbieding." Waar gaat dit toch naar toe? Misschien in mijn interpetatie/fantasie klinkt het als wreed en onpersoonlijk. Maar dat werd ooit ook van een gsm gedacht.

fedor

Gaat iemand nog uitleggen wat lokatiegerichte informatie is? En persoonsgerichte informatie? Alles tegenwoordig '-gericht'. Straks gaat er iemand nog informatiegerichte informatie verspreiden. En dan ook nog eens met webzenders, wat dat ook moge zijn. Waarschijnlijk weer iets als wat iedereen een jaar of vijf geleden brulde; push-technologie. Dan staat er ook nog: "De Wireless Web Caster bestaat uit een Wireless Access Point, een gateway die de verbinding met het internet regelt en een webapplicatie. De gateway wordt 'afgeregeld' om toegang te verlenen tot een specifieke site en de applicatie bedient klanten met filiaal- en persoonsgerichte informatie. Het bedrijf koopt of huurt de Web Caster en het geheel wordt door Putters bedrijf gehost." Die wireless web caster is dus een hub waar iedereen z'n machine in kan prikken (draadloos weliswaar). Van de dhcp-server krijg je een default route naar, zodat je kan internetten en er draait ook een web-server. Echter, de gateway wordt afgeregeld om toegang te verlenen tot een specifieke site. Er is dus een proxy-server in het geding waarvoor je je moet authoriseren. Wat die applicatie ermee te maken heeft begrijp ik niet. Kan ik uit dit hele verhaal nu eigenlijk concluderen, dat dit bedrijf ISP wordt die beperkte wireless internettoegang op bepaalde lokaties realiseert? Dat is toch een kwestie van wat wifi-hardware kopen en een of andere bsd/linux-variant op een ouwe pc installeren en hier een base station aanhangen? Of is die 'applicatie' met die 'persoons- en lokatiegerichte informatie' de toegevoegde waarde van mijn wellicht kortzichtige alternatief?

John Simon

Wat is jullie commentaar op het feit dat T-Mobile, Vodafone, O2, etc. alle nu ook duiken in de WiFi markt? Deze partijen kunnen natuurlijk prachtige product (GPRS/UMTS cum WiFi) combinaties bedenken voor zowel kleine als grote bedrijven en instellingen. Zijn ze nu al mee bezig. Wat betekent dat voor de kleinere WISPs? In de USA overleven deze ternauwernood (Boingo, Wayport) en zie je de telco's (AT&T, Sprint, Verizon) al massaal deze markt in stappen. Het enige wat de telco's nog niet goed schijnen te snappen is het prijzen van deze diensten, maar ook daar zie je al verandering in komen. Overigens zie ik wel een verschil tusen een HorSpot en de diensten die Mike wil aanbieden. Een HotSpot is niet meer of minder dan een draadloze toegangspunt om (betaald of niet) op het web te komen. De gebruiker gaat zelf op zoek naar informatie. Dan is locatiegebonden informatie over die HotSpot inderdaad slechts een bijproduct. In Mike's model gaat het er niet om om op het Web te komen, maar om diensten en informatie die naar je 'toegeduwd' worden op het moment dat jij in de buurt komt van een bepaalde locatie. Probleem blijft dat mensen hier wel open voor moeten staan en niet het gevoel krijgen dat ze nu ook draadloos 'gespammed' worden. Dit is een uitdaging voor de marketeers onder ons.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond