Deel dit artikel
-

Nieuw kapitaal voor spellenmaker Zylom

Het Eindhovense bedrijf Zylom, dat spellen voor internet maakt, heeft een nieuwe investering gekregen. Hoeveel nieuw kapitaal er is verworven wordt niet bekend gemaakt. De investering is afkomstig van het Nederlandse Stimulus Venture Capital Fund (SVCF) en wordt gebruikt voor Europese expansie. Tegelijkertijd verschafte ABN Amro het bedrijf werkkapitaal.

Zylom is de voortzetting van het vroegere Gamegate.com, dat medio vorig jaar failliet ging. Oud-medewerkers van Gamegate brachten zelf kapitaal bij elkaar voor een nieuwe start met Zylom. Het bedrijf verkoopt spellen aan onder meer Planet Internet, Wanadoo, Lycos en Tiscali en telt momenteel twaalf medewerkers.

SVCF , dat zich richt op jonge snelgroeiende bedrijven in Eindhoven, krijgt voor de investering een belang van 25 procent in Zylom. Tevens heeft Zylom werkkapitaal gekregen van ABN Amro. "Naast ons geloof in de interactieve entertainment-markt waar Zylom in opereert, hebben wij geïnvesteerd omdat de onderneming een gezonde financiele basis kent. Binnen zes maanden na de start opereerde Zylom al cash flow neutraal", aldus Noël Coopmans van het SVCF.

"Een van de belangrijkste kritische succesfactoren in de ontwikkeling van ons bedrijf is volume in aantallen spelers en speelminuten", zegt CEO Rutger Peters van Zylom. "De marges op onze producten zijn relatief laag en het bereiken van een positie buiten Nederland is daarom essentieel." Het aantal speelminuten ontwikkelt zich voorspoedig, met de eerder genoemde klanten behaalt het bedrijf maandelijks dertig miljoen speelminuten, aldus Peters. "Wij zijn naar verwachting in staat om binnen twaalf maanden door te groeien tot 150 miljoen speelminuten per maand. Deze groei in speelminuten draagt direct bij aan de winstgevendheid van de onderneming."

Europese expansie betekent niet het openen van kantoren in andere Europese landen, meldt Peters. Vanuit het hoofdkantoor in Eindhoven zullen country-managers zich op diverse Europese landen richten, waaronder Frankrijk. Om die reden zal het personeelsbestand dit jaar naar verwachting groeien tot twintig medewerkers.

Deel dit bericht

5 Reacties

Kim

Wat mij bijzonder bevreemd is dat de groei in speelminuten direct bijdraagt aan de winstgevendheid van de onderneming. Ik heb begrepen dat de games gratis aan access providers ter beschikking worden gesteld om vervolgens de advertising inkomsten te delen. En daarnaast worden er games t.b.v. reclame campagnes verkocht. Speelminuten heb je dus inderdaad nodig om advertising te kunnen plaatsen. Dertig miljoen minuten per maand lijkt mij al een volume dat niet meer (goed) betaald te vullen is, mede omdat advertentie ruimte in deze doelgroep c.q. dit umfeld is niet bepaald schaars is. Nog wat cijfers direct van de site gehaald:170.000 unieke bezoekers per maand700.000 bezoeken per maand16,5 miljoen speelminuten, 23 minuten per spel16 miljoen buttons en banners per maand1 miljoen pre-game commercials per maand Ondanks dat deze cijfers 'iets' achterlopen plm. 50% durf ik te stellen dat groeien naar 150 miljoen speelminuten direct (en fors ook!) bijdraagt aan de kosten. Direct aan de winst bijdragen doet het (meer) verkopen van de games voor reclamecampagnes of beter vullen van de huidige onbetaalde advertentieruimte. Niet het investeren in extra hardware en bandbreedte. Als ik dit soort berichten lees blijft eenoog voorlopig nog even koning in het land der blinden.

Marc

23 spelminuten per speler? Dat wil dus ook zeggen dat de speler 23 minuten lang reclames ziet maar op niet 1 banner klikt. Daarbij liggen de banners niet direct in het intresseveld van de speler omdat dat niet (of nauwelijks) bekend is. Natuurlijk is het wel leuk dat een bedrijf als Zylom het onverwachts toch goed doet volgens de mensen zelf.

Quest

De strategie van Zylom is mijn inziens een alternatief netwerk te creëren met een targeted doelgroep die ook nog eens loyaal is aan het netwerk(lees gamechannels). Dit zie je met name terug in de speelminuten.Vanzelfsprekend komen de spelers niet om naar de banners en buttons te staren maar voor de componenten als actie, entertainment, tijdverdrijf, competitie etc. Wil je prijzen winnen dan MAG je jezelf registreren. Voorts ben je vrijblijvend om nog meer gegeven achter te laten. Blijkbaar gebeurt dit gezien de duidelijke profielen. Maar wat is nu de toegevoegde waarde van dit netwerk van gamechannels? Juist. Branding, exposure bij de juiste doelgroep. Precies wat tv ook doet alleen dan heten het geen pre-game commercials en in de toekomst vast nog in-between-game-commercials maar tv commercials. Of heet het geen radio commercial,maar, u raadt het al, een pre-game-commercial. Hoe langer de speelminuten hoe langer een bedrijf producten, diensten,acties, merknamen etc. kan positioneren dan wel nestelen in the top of mind van de spelers. En dat is mins inziens precies de bedoeling. Er zal heus geen click through ratio gehanteerd worden, neem maar van mij aan. De TV/radio adverteerders kunnen hier jaloers op zijn. Ze zouden willen dat ze 23 minuten lang een commercial mochten draaien. Gelukkig onderkennen steeds meer Brick & Mortar adverteerders dit kanaal en dat blijkt wel gezien de nieuwe financiering en positieve cashflow. Hoop doet leven zeg ik maar. SU6 verder!

Kim

Dat gamers de juiste doelgroep zijn om exposure bij te genereren laat ik graag onbetwist. Maar wie die gamer eigenlijk is, is moeilijk te positioneren voor een adverteerder (uit welke wereld die ook komt). Een schaker zal weinig actiespellen spellen en zo kun je nog even verder fragmenteren. Eigenlijk bestaat de aloude MB Vier op 'n rij doelgroep ook online: M/V 8-88. Profielen lijken dan de redding maar gamers hebben per definitie een hoog vrouw-met-baard gehalte, lees verschillende namen en hoedanigheden waaronder zij spelen. Pre-game advertising is zeker een leuke vorm van advertising. Maar ook wachten tot je kunt beginnen met spelen en vermoedelijk veel herhaling van uitingen (23 minuten per uur). Natuurlijk werkt dit op t.v. wel zo maar er is een duidelijk verschil tussen zgn. lean back en lean forward media, namelijk de reactieve- en proactieve consumptie wijze. Wachten tijdens proactief bezig zijn stoort meer. (genoten van de rij voor de kassa?) Een potentieel zeer hoge irritatiegraad dus waardoor een uiting eerder onvrijwillig geimplanteerd wordt dan zich vleiend nesteld. Maar goed, ook irritatie kan voor een top of mind positie zorgen (…) Gesponsorde competities en attributen lijken mij dus spelers- en merk vriendelijker in dat opzicht. Al met al erg veel negativiteit terwijl ik online gamen best geinig vindt en Zylom het succes van harte gun. Keep up the good work!

Creating Value For Brands

Halelujah Quest, de pay off van Zylom luidt 'Creating Value for Brands'. Dit is inderdaad volledig in lijn met het relaas van Quest. Mag ik iedereen verzoeken mij nog een een internet content bedrijf te noemen dat dit jaar door een formal investor is gefinancieerd. EN in de markt aantoonbare successen heeft behaald zowel vanuit een publiek als een commercieel perspectief. Ik hoop dat goed voorbeeld doet volgen en dat we snel weer spannende en innovatieve content over ons uitgestrooid krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond