Nieuw Nederlands platform retailmedia van start

Mediaplatform RetailMedia.One gaat eind van deze week van start. Grote adverteerders en bureaus kopen er hun landelijke mediabereik op retailmedia in. De resultaten worden onafhankelijke gevalideerd en uniform gerapporteerd met Motivaction-data.
Die laatste component vloeit voort uit een strategische samenwerking die de partijen vandaag aankondigen. Motivaction gaat de campagne-effectmetingen van het nieuwe platform verzorgen.
Daarnaast zal RetailMedia.One landelijke winkeltrafficdata actief gaan gebruiken uit de databronnen van zijn nieuwe partner. Dat zijn letterlijk de bewegingen van consumenten door de Nederlandse winkelstraten richting fysieke winkels.
Het nieuwe bedrijf van een groep oud-medewerkers van MeMo2 en Amazon richt zich specifiek op mediadragers die merkeffecten kunnen overbrengen. Dat zijn zowel de digitale beeldschermen in winkels en winkelcentra alsmede de grafisch rijkere posities in online webwinkels, marketplaces, folders en betaalomgevingen. Het doet nadrukkelijk geen performancecampagnes.
Het nieuwe bedrijf biedt een aanvulling op tv als merkbouwend kanaal. Vooral grote merken uit branches zoals verzekeringen, banken, uitzenders, automotive en non-profit zullen hiervan profiteren.
Mede-initiatiefnemer Marcel Vogels: “We halen de complexiteit uit de inkoop van retailmedia. Door kanalen aan de achterkant te bundelen, maken we ze aan de voorkant heel groot. Dat combineren we met een laagdrempelig systeem dat media-inkoop en fulfillment heel makkelijk maakt.”
“Het verschil met veel andere online kanalen is dat het bereik heel voorspelbaar is. We bereiken 75 procent van heel Nederland. Dat is dus ook het publiek dat adverteerders en bureaus niet met tv raken. Daarmee is retail media de logische merkversterker om samen met TV/AV tot optimale campagne-effecten te komen.”
In de meetrapportages aan zijn klanten toont RetailMedia.One niet enkel de resultaten uit retailmedia, maar ook die van tv-campagnes. Gebruikers krijgen zo een totaalbeeld van de effectiviteit van hun merkrouwende campagne. Gerapporteerde variabelen zijn: bereik, frequentie, merkeffect en waardering van de betreffende campagne.
Vrijdag gaat het online inkooploket van start na een besloten proefperiode https://www.emerce.nl/nieuws/nieuw-platform-retailmedia-gaat-tvcampagnes-aanvullen van een half jaar.
Retailmedia is in 2023 en 2024 het snelstgroeiende online reclameformaat. Dat stelt althans de Engelse marktonderzoeker WARC in zijn nieuwe Global Ad Spend Outlook. Eind volgend jaar gaat 13,6 procent van de mondiale budgetten naar de reclameposities in webwinkels.
In het nu lopende jaar stijgen de budgetten met 10,2 procent, volgend jaar met 10,5 procent. Daarmee het komt het totale besteedde budget eind 2024 op 141,7 miljard dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond