Deel dit artikel
-

Nieuwe baas Europa voor Rakuten

Toshihiko Otsuka is aangesteld als CEO Europa voor Rakuten en de Nederlander Arjen van de Vall als zijn directe naaste.

Dat maakte de Japanse techgigant Rakuten gisteren bekend. Voor beiden betekent het een interne promotie, want het duo vervulde reeds de functies van COO (Otsuka) en CCO (Van de Vall). Hun opdracht: het inrichten van een duurzaam en schaalbaar ecosysteem in Europa.

De naam Rakuten is in Nederland vrij onbekend, maar de producten zijn dat zeker niet (portfolio). Kobo, die van de digitale boeken en e-readers, valt onder het concern en belbedrijf Viber eveneens. In ons omringende landen is de naam Wuaki ook een bekende, vanwege zijn betaalde streamingdiensten. In Nederland moet dat nog komen.

Het Japanse concern is al jaren bezig om in het buitenland, in Europa en Amerika, gericht overnames te plegen op het gebied van media, marketing en nieuwe technologie. Daarmee wil het fundamenten leggen voor toekomstige activiteiten. Rakuten geeft in alles blijk van een lange investeringshorizon en geduld.

Om de naamsbekendheid te vergroten is Rakuten vanaf juli 2017 shirtsponsor van FC Barcelona.

Binnen de nieuwe leiding over Europa richt Otsuka zich op governance, control en coördinatie van de verschillende bedrijfsonderdelen. Van de Vall is de taak toegewezen nieuwe producten en strategische initiatieven te ontwikkelen.

Foto: priceminister (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond