Deel dit artikel
-

“Nieuwe CEO Bertelsmann sluit mogelijk Bol.com”

De nieuwe CEO van mediareus Bertelsmann, Günther Thielen, gaat mogelijk alle vestigingen van Bol.com sluiten, zo meldt The Wall Street Journal. Thielen zou veel minder gecharmeerd zijn van internet dan zijn voorganger Thomas Middelhoff, die zondag plots de wacht werd aangezegd. Een woordvoerder van Bertelsmann noemt het bericht tegenover Emerce "pure speculatie".

De Amerikaanse zakenkrant meent dat Bertelsmann ook in Europa de slag met Amazon heeft verloren. Vorig jaar besloot Bertelsmann de Bol-sites in Denemarken, Noorwegen en Frankrijk te sluiten. Andere Bol-sites werden samen met onder meer de Amerikaanse online muziekverkoper CDnow, Napster en Bertelsmanns boekenclubs geïntegreerd in de DirectGroup. Bol zal volgens analisten niet voor 2003 winstgevend zijn. Daniel Ropers, managing director van Bol.com in Nederland, spreekt tegenover Emerce over "winst binnen één à twee jaar".

Een woordvoerder van Bertelsmann doet vanuit het Duitse Gütersloh het bericht over het eventueel beëindigen van Bol af als 'pure speculatie'. "Ik verwacht dat Bol de komende jaren nog gewoon blijft bestaan." Volgens Ropers is er "geen enkele reden dat er iets verandert aan het succesvolle beleid en strategie van Bol." Hij verwijst verdere vragen door naar Duitsland.

Bol is met name in Nederland en Duitsland een bescheiden succes, maar nog nergens winstgevend. De Nederlandse site is in ons land de best bezochte online verkoper van boeken en cd's, in Duitsland is Bol nummer twee achter Amazon.de. In de overige veertien landen waar Bol actief is, lijkt het voorlopig de strijd met Amazon te verliezen. In het Verenigd Koninkrijk is Bol bijvoorbeeld nummer zeven (334.000 unieke bezoekers in juni), met Amazon.uk en Amazon.com (samen meer dan 3 miljoen unieke bezoekers in juni) als schijnbaar onaantastbare nummer één en twee. Pikant detail is dat Middelhoff in het verleden serieus overwoog de Amerikaanse e-tailgigant over te nemen en daartoe oriënterende gesprekken voerde met Amazons CEO Jeff Bezos.

Analisten verwachten dat Bertelsmanns nieuwe CEO Thielen vooral gaat snijden in 'het speeltje' van voorganger Middelhoff, e-commerce divisie DirectGroup. Het eerste slachtoffer lijkt de kwijnende uitwisseldienst Napster die ooit 60 miljoen gebruikers telde. Ook CDnow blijft maar geld verbranden. Ten slotte wordt Barnes & Noble.com, in de VS de tweede online boekverkoper achter Amazon, door Bertelsmann beschouwd als een miskoop, zo schrijft The Wall Street Journal.

De DirectGroup boekte in de tweede helft van 2001 een operationeel verlies van 40 miljoen euro op een omzet van 1,5 miljard euro. Bertelsmann – dat ook muziekmaatschappij BMG en televisiezender RTL tot zijn bezittingen rekent – meldt in officiële verklaringen steeds dat de divisie inmiddels haar eigen doelstellingen overtreft. Maar scheidend CEO Middelhoff heeft de onderdelen van de divisie eerder op het hart gedrukt om al volgend jaar break-even te spelen. Het is volgens analisten de vraag of opvolger Thielen, reeds zeventien jaar lid van Bertelsmanns Raad van Bestuur, hier genoegen mee neemt.

Deel dit bericht

16 Reacties

steef nuiens

Dit is een artikel dat mij absoluut niet verbaast.Waar Daniel Ropers het heeft over een succes maakt mijn neefje met zijn éénpersoons bedrijfje nog meer winst. Alleen hij blaast niet zo hoog van de toren alsDaniel.Sluiting van Bol.com is voor een CEO die zich niet blind staart op "future profits" zeer reëel aangezienBOL.com niet positief bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.Misschien dat Emile Ratelband dan nog een baantje heeft voor Daniel hij blijft ook altijd positief (Tsjakka!). 

Harry de Koning

Aangezien het assortiment van Bolpuntcom net zo groot is als bij het gemiddelde tankstation heeft het geheel inderdaad niet veel meerwaarde.

Ton van den Hoogen

Ik zou het in ieder geval zowel prive als zakelijk heel jammer vinden als Bol.com verdwijnt. Inmiddels voor duizenden euro's besteld, en zonder uitzondering snel geleverd met betaling achteraf per acceptgiro. Dat laatste is voor bedrijven heel plezierig; wie heeft er nu een zakelijke creditcard waar hij dit soort artikelen mee kan en mag bestellen?Ook het affiliate-programma van Bol.com is prima in orde.

Heddeg

Het is spijtig dat veel via het internet verkopende bedrijven op de fles gaan (In dit geval gaat het boek dicht). Veel internetbedrijven in het algemeen redden het niet. Slechts de bedrijven die klein beginnen en bewust niet (te) snel groeien. Daar door is het budget dat nodig is, niet onnoemelijk hoog. Wat veel bedrijven met een enorm begin budget hebben gedaan, is veel geld over de balk gooien. Grote en vooral dure panden, etc. Ook bol.com is hier een voorbeeld van, neem alleen al de reclamespots op televisie. En dan vooral positief blijven, niet stressen, want zolang de economie goed gaat blijven er inversteerders. Maar na 11 september is de economie 180 graden gedraaid, en zoals wel duidelijk is; ook voor Bol.com

Sebastiaan

Bertelsmann maakt al meer dan 200 jaar winst. Het zou mij ook niets verbazen als de familie de Bol-tent wil sluiten. Ik heb nooit begrepen dat een relatief kleine plaat- en boekwinkel een tv-campagne kan financieren. Als het zo werkt, dan wil ik het businessplan wel eens inzien. Toch is het wel jammer, want het na een maand pas betalen van je al gelezen boek of geluisterde cd is erg luxe.

Een tevreden Bolpuntcomshopper

Ik ben een zeer tevreden Bol.com shopper. Ik bestel al mijn boeken online bij Bol.com. Die worden altijd snel en goed verpakt bezorgd en even snel betaal ik de meegestuurde acceptgiro. Prima service. Deze boekenverslinder zou het bijzonder jammer vinden als ze zouden stoppen.

Ton van den Hoogen

Harry, kennelijk ken jij een andere bol.com… Als voorbeeld mijn laatste bestelling: 2 cd's van Cicala Mvta. Huh? Tja, ik kende het tot voor kort ook niet. Japanse chindon, gehoord op Het Oosterparkfestival. Opgezocht bij Bol, besteld en binnen 3 dagen in huis. En nee, ik heb geen aandelen in Bol.com of wat ook. Ze doen het gewoon goed voor een consument als ik. En via Internet. Dus hoop ik dat ze blijven. Simpel!

Eric van Hall

Toevallig op 5 juli een boek besteld dat binnen 3-4 dagen geleverd zou worden voor een medewerker die op 11 september z'n laatste werkdag had. Het moet nog steeds bezorgd worden… Als je belt wordt je vriendelijk te woord gestaan. Geen wachttijd van betekenis, maar ook geen informatie van betekenis over de status van m'n bestelling. Wat mij betreft dus eens en nooit weer. Uitgaande van deze bescheiden ervaring verbaast het me niet dat Bol.com nu ter discussie staat bij de RvB van Bertelsmann.

harry

Beste Ton, kun je mij de meerwaarde uitleggen van Bol.com t.o.v. ECI. Ik bestel bij beide maar ik zie niet waarom je als bedrijf bij Bol beter af bent. Ook is mij niet helemaal duidelijk wat een bedrijf doet met duizenden euro's boeken en cd's.Ik kreeg laatst een lijst in handen met alle mogelijke cd titels die ik kon bestellen voor vijf euro per cd inclusief full color cd hoesje. Uiteraard is dit niet legaal maar het is wel tekenend voor de cd branche op zich. In dit klimaat wordt het voor iedere cd verkoper moeilijk. Reden waarom Free Record Shop met een gigantische branchevervaging bezig is om de omzet toch maar te stabiliseren. Lettend op het buitensporige marketingbudget van Bol.com had er al lang winstgevendheid moeten zijn bereikt. De CEO van Bol.com ken ik niet maar hij heeft gewoonhet klimaat tegen zijn collega's Noorwegen, Denemarken en Frankrijk hebben hetzelfde lot al ondergaan. Helaas ziet het er naar uit dat na Hot-orange, Dewinkel en Sigaarlijn er weer een pure e-tailer wegvalt in Nederland.Sad but true.

Ton van den Hoogen

Reactie op Harry hierboven: De verschillen tussen ECI en Bol.com zijn dat je bij de ECI lid moet zijn, maar dan ook soms boeken tegen een lagere prijs kan krijgen. Bovendien is het assortiment veel beperkter. Doe maar eens een zoekopdracht bij de ECI, je wordt al heel snel doorgestuurd naar Bol.com. ECI online is feitelijk een online verlengstuk van de winkelformule, terwijl Bol.com op Internet is gestart en alleen om die reden al bij mij een streepje voor heeft. Dat ze het ook bij elke bestelling weer moeten waarmaken is natuurlijk wel zo. Maar dat geldt in de offline wereld net zo goed.

Chris

Waarom zijn wij Nederlanders toch zo'n land van azijnpissers? Er is een nieuwe topman, waarvan wordt aangenomen dat hij minder de nadruk legt op internet, en meteen vallen we over elkaar heen om te concluderen dat bol.com wel zal moeten sluiten, teveel marketing budget heeft, mislukt is, etc. Volgens mij is Bol gewoon een corporate start-up, die op serieuze wijze bezig is een goed en winstgevend bedrijf neer te zetten. Niet freubelen in de marge qua communicatie en geld in de verkeerde dingen stoppen (mooie auto's, kantoren in grachtenpanden) zoals bij veel internetbedrijven het geval was, maar je richten op de klant en volwassen marketing bedrijven. Waarom een TV campagne bij een internet bedrijf gelijk "buitensporig" is en bij een nieuw ijsje van Unilever de normaalste zaak van de wereld, is mij een raadsel… Ik ben zelf werkzaam in de "oude economie", en daar investeren (verlies dus) we ook soms een aantal jaren in een nieuw product of dienst. Als het inderdaad zo is dat bol binnenkort winst gaat maken, lijkt het mij kapitaalvernietiging om nu de boel te sluiten. Ik hoop in ieder geval dat ze blijven bestaan (niet in de laatste plaats omdat ik een tevreden gebruiker ben!)

Donders

Het Nederlandse boekkartel staat niet toe dat boeken onder de adviesprijs verkocht worden, tenzij dat in clubverband gebeurt. Dat is het onderliggende verschil. ECI heeft een klein assortiment van titels die in een groot volume verkocht worden, BOL biedt een breed assortiment aan de opgelegde prijs. Toch is het logisch om beide samen te voegen tot één Bolleclub. Probleem is alleen dat het kartel zich daar waarschijnlijk tegen verzet.

piet

Beste Chris, Zolang jij Unilever met Bol.com vergelijkt kun je beter geen reacties meer plaatsen.

AM

Het zou jammer zijn als het boek BOL.com inderdaad dicht gaat. Met enige regelmaat bestel ik boeken bij BOL, op 1 uitzondering na allemaal binnen de beloofde 3 à 4 werkdagen bezorgd. Die uitzondering betrof een Amerikaans boek, en kennelijk niet op voorraad. Dat accepteer ik, want je kunt in deze in de gewone boekenwinkel vaak ook niet op voorraad vinden, en dan moeten ze ook besteld worden. Daarentegen: vorig jaar een aantal studieboeken nodig, heel gangbare HBO-boeken. De Scheltema-groep, vooraanstaand leverancier van studieboeken, kon niet leveren (2 maanden wachten s.v.p., je gelooft het bijna niet). BOL bezocht, jawel: binnen een week in huis. Wanneer de nieuwe CEO BOL.com wil saneren en winstgevend wil maken, dan is dat heel gezond en normaal. Veel internetbedrijven hebben gedacht: "Het komt wel goed met de winst". We hebben kunnen zien dat dat anders gelopen is. Nu aktie nemen zal alleen maar een positieve uitwerking hebben op de continuïteit van BOL.com. Als laatste wil ik nog opmerken dat voor mij de belangrijkste shopping-argumenten (1) snelle levering en (2) vertrouwde betaling d.m.v. acceptgiro zijn. Dat hierdoor de prijzen wellicht niet de laagste zijn, dat heb ik er wel voor over.

Sebastiaan

Reactie op Chris: Je vergelijkt het marketingbudget van een fabrikant met dat van een detailist, daar zit nogal een verschil in, kortom; appels met peren vergelijken. Kun je mij een detaillist noemen die dit soort campagnes voor een beginnende winkel kan financieren? Zelfs de Free Record Shop kan dat niet en die verkopen heel wat meer CD's dan Bol.com. Daarnaast is dit nu juist eens een goed stuk van Emerce, omdat ze een internationaal nieuwtje brengen, met een lokaal karakter. Begrijp mij niet verkeerd, ook ik zou het jammer vinden als Bol.com zou verdwijnen. Het ziet er allemaal goed uit!

Chris

Sebastiaan, ik kan inderdaad wel een aantal voorbeelden noemen: SpecSavers en Media Markt; twee partijen die niet al te lang geleden zijn begonnen, en heel veel in (lokale, daarna nationale) campagnes investeren (TV, radio, dagbladen). Overeenkomst met Bol: worden gesteund door een internationale organisatie, die in een nieuw merk willen investeren en daardoor upfront wat meer risico kunnen nemen. Overigens is de opmerking over het verschil in budgetten van fabrikanten en retailers wel terecht, maar dat neemt niet weg dat ook retailers (al dan niet geholpen door fabrikanten) veel geld aan marketing uitgeven, al is het niet altijd zo direct zichtbaar. Heb je je wel eens afgevraagd wat het kost om 26 keer per jaar 4 miljoen reclamefolders huis aan huis te laten bezorgen? Die stapel folders die je iedere week ontvangt zijn allemaal afkomstig van retailers!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond