Deel dit artikel
-

Nieuwe consoles: minder maar complexere games

De nieuwe generatie gameconsoles zal er voor zorgen dat er in de toekomst minder maar veel complexere games gemaakt zullen worden. Het maken van games wordt ook zowel qua tijd als qua geld een veel kostbaardere aangelegenheid.

Er staat tegenover dat spellen wel veel meer te bieden zullen hebben. “Het maken van een spel zal uiteindelijk worden gezien als het beoefenen van een nieuwe kunstvorm,” zegt games-ontwikkelaar en mede-oprichter van Just Add monsters, Tameem Antoniades tegen de BBC.

Gamers krijgen waarschijnlijk een glimp te zien van de nieuwe consoles in mei volgend jaar op E3 in Los Angeles. De consoles zullen pas in 2005 en 2006 beschikbaar zijn voor de consument. Nu al wordt door gamesbedrijven gewerkt aan de nieuwe spellen. Antoniades werkt sinds 2003 al aan een nieuw spel.  “We zijn erachter gekomen dat het veel langer duurt om een nieuwe generatie-game te maken,” aldus Antoniades.

Bij Just Add Monsters, heeft een team van 22 mensen negen maanden gewerkt aan het prototype van een nieuwe game gewerkt die Heavenly Sword heet. Volgens Antoniades, moeten makers van games er rekening mee houden dat het twee jaar kost om aan een nieuwe game te werken voordat deze ueberhaupt in productie gaan. Tegelijkertijd gaan ook de kosten voor het maken van een game omhoog.

“De verwachtingen van spelers en uitgevers zijn torenhoog. Bij iedere generatie verwachten de mensen weer meer. Tel daar nog eens bij op dat spellen waarschijnlijk niet veel duurder zullen worden. In plaats van 500.000 spellen moet je tegenwoordig enekele miljoenen exemplaren verkopen om uit de kosten te komen. Bij de volgende generatie zullen minder games gemaakt worden door minder uitgevers,” zo verwacht Antoniades.

Ook Arjen Brussee, development director van het Amsterdamse Guerrilla Games, bevestigt dat er een consolidatieslag gaande is en ook hij bevestigt dat gamers steeds meer einsen stellen aan de ontwikkelaars. “Daarbij draait het vooral om realisme. Dat houdt in dat gamers verwachten dat dingen steeds gedetailleerder zijn en er steeds echter uitzien. Dat is een onmiskenbare trend en vergt natuurlijk wel het nodige van ontwikkelaars.”

Brussee zegt ook dat er steeds meer manuren nodig zijn om de nieuwe games te maken En ook dat er steeds vaker om programmeurs gestreden wordt. Of Guerrilla ook werkt aan nieuwe generatie games wil Brussee niet kwijt. Voorlopig hebben ze het bij Guerrilla druk genoeg met Kill Zone. Dat is een schietspel voor de PS2 dat eind oktober moet verschijnen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond