Deel dit artikel
-

Nieuwe definitiebepaling voor Digital Out of Home

Het JIC Buitenreclame Onderzoek (BRO), waarin zowel OOH-exploitanten (Outreach) als adverteerders (BvA) en mediabureaus (PMA) zijn vertegenwoordigd, is het onlangs eens geworden over een nieuwe definitiebepaling voor DOOH.

Visibility Adjusted Contact (VAC) is de huidige OOH currency voor posters die wordt gehanteerd voor het bepalen van een contact met een OOH-uiting. Hierbij wordt gekeken naar het daadwerkelijke aantal passanten (flow), het aantal passanten dat de kans heeft om de OOH-uiting te zien (Opportunity to See, kortweg OTS) én naar de daadwerkelijke zichtbaarheid – oftewel de VAC.

Hierbij wordt onder andere gekeken naar de plaatsing/locatie en de grootte van het object van de OOH-uiting, maar ook de verlichting, omgeving en snelheid van het passeren en daarmee de kans een uiting op te merken. Een complex algoritme bepaalt of een OOH-uiting contacten maakt. Hiermee gaat de bereiksmeting ten behoeve van OOH verder dan voor de meeste andere mediumtypen. Daar stopt het vaak bij de OTS.

Ook voor DOOH is de VAC de maatstaf die de beste voorspelling oplevert van het daadwerkelijk effect, zeggen de betrokken partijen. Hierbij moet echter tevens rekening worden gehouden met de lengte of duur van de uiting én het aandeel van de totale zendtijd (de loop). Omdat nog weinig onderzoek is gedaan naar de factoren die de zichtbaarheid van korte video-uitingen bepalen, plus het feit dat DOOH met online (video) impressies wordt vergeleken qua tarifering en inkoopmethode, is het noodzakelijk om een (viewable) OTS definitie te hebben die de markt consistent gaat gebruiken, naast de currency (de VAC).

D-OTS wordt nu gedefinieerd als het aantal personen die zich gedurende minimaal twee aaneengesloten seconden in zichtafstand van een scherm bevinden, wanneer een uiting of spot wordt afgespeeld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond