Deel dit artikel
-

Nieuwe digitale top-10 hotlijst

Het Amerikaanse marketing vakblad AdWeek heeft voor de derde keer de Digital Hot List gepubliceerd. Facebook is de – niet al te verrassende – grote winnaar.

Alle digitale trends komen uit Amerika. Zo redeneert het Amerikaanse vakblad AdWeek. Want in de top-10 van ‘hete trends' staan uitsluitend Amerikaanse sites.

In de top-10 staan sites die afgelopen jaar de meest ‘indrukwekkende groei' in bezoekersaantallen hebben laten zien. Portals en zoekmachines zijn uitgesloten van deelname, schrijft AdWeek. Dus sites als Google en Yahoo doen niet mee.

De bezoekersaantallen – op basis van cijfers van Nielsen/NetRatings – zijn niet de enige input voor de samenstellers van de top-10. De hoeveelheid ‘buzz' die sites hebben weten te genereren, is minstens zo belangrijk geweest bij de beoordeling van sites. Daarbij gaat het om de hoeveelheid aandacht op weblogs, in de pers en onder marketeers.

De winnaar van vorig jaar, YouTube, staat dit jaar op de derde plek in de top-10. De nummer 10 van vorig jaar, Facebook, is dit jaar de nummer één. Het aantal unieke bezoekers aan het sociale netwerk is sinds vorig jaar gestegen met 110 procent. Maar vooral de media-aandacht voor Facebook is indrukwekkend. Die aandacht is op gang gekomen nadat CEO Mark Zuckerberg dit voorjaar aankondigde de site open te stellen voor externe ontwikkelaars. Sindsdien kunnen gebruikers een veelheid aan applicaties toevoegen aan hun profiel.

De in Amerika erg populaire roddelsite Perez Hilton staat niet in de top-10. De groei in bezoekersaantallen zou goed zijn voor een top-10 plek, geeft AdWeek toe. De site groeide sinds vorig jaar met bijna 250 procent, gemeten in uniek bezoek. De site trekt dagelijks zo'n 2,3 miljoen unieke bezoekers volgens sommige bronnen. De media-aandacht voor de celebrity roddelsite is bovendien erg groot. Waarom de site niet in de top-10 staat? Omdat de inhoud volgens AdWeek te ranzig is en om die reden veel adverteerders afschrikt.

De top 10:
1. Facebook.com
2. MySpace.com
3. YouTube
4. TMZ.com
5. Disney.com
6. Veoh.com
7. FunnyOrDie.com
8. Discovery.com
9. Digg.com
10. Imeem.com

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Anne

Dus eigenlijk bepaalt AdWeek nogal hoe de top-10 eruit ziet en niet (alleen) de populariteit… Riekt een beetje naar censuur!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond