Deel dit artikel
-

Nieuwe financiering voor Buzzoek

Technologiebedrijf Buzzoek heeft zijn tweede financieringsronde afgerond via crowdfinancingplatform Leapfunder. Het geld wordt gebruikt om iBeacon-technologie te omarmen, naast NFC, en de terminal in meer winkels te krijgen in de Randstad.

Het papieren element weghalen uit klantentrouwprogramma’s. Dat is in essentie wat de technologie (app en readerterminal) van Buzzoek doet. In plaats daarvan kan een consument een pasje met NFC-chip, zijn OV Chipkaart bijvoorbeeld, langs een terminal in de winkel vegen om punten te sparen.

Afgelopen maanden is een klein aantal proeven gedaan in Amsterdam. Met de net afgeronde financieringsronde heeft John Staunton (foto) genoeg geld om op te schalen. Meer winkels die de reader neerzetten. En nieuwe technologie. Er wordt gewerkt aan een uitbreiding met Bluetooth Low Energy, bekend van de in opmars zijnde iBeacon-technologie. Staunton: “NFC is een identifier. BLE om klanten een signaal te geven als ze in een winkel rondlopen.”

Geografisch gezien verbreedt hij de aandacht nu van Amsterdam naar de Randstad en daarna heel Nederland. “Er is ook al belangstelling getoond uit het buitenland.”

De kosten van het systeem bedragen 250 euro als eenmalige opstartkosten. Daarna kost het vijftien euro per maand aan abonnementsgeld.

Geld verdient het bedrijf amper, aangezien het als starter vers uit de ‘schoolbanken’ van Startupbootcamp komt. Daarom is er bij de net afgesloten financieringsronde gekozen voor gekozen om geen aandelen uit te geven, maar converteerbare obligaties. De starter hoeft daarbij niet met de investeerder te onderhandelen over de waarde van het bedrijf. Dat komt later, als de lening in aandelen wordt omgezet.

Beide financieringsronden zijn gedaan via Leapfunder. Dat is een betrekkelijk nieuw Nederlands platform voor crowdfunding. Het richt zich op technologiestarters die converteerbare obligaties willen uitgeven. Staunton: “Het platform nam techniek en juridische zaken helemaal uit onze handen. Ik hoefde enkel belangstellende investeerders die kant op te sturen.

In de eerste ronde werd 97.000 euro opgehaald. In de tweede, die een paar dagen geleden sloot, 139.000 euro.

Merien ten Houten is sinds kort technisch directeur van Leapfunder. “De markt voor crowdfunding groeit enorm. Wij leveren de technische en juridische infrastructuur om obligaties uit te geven. We geven ze niet zelf uit, dat doet de ondernemer. Dit uniek in Nederland.” Achter de schermen bouwt Ten Houten aan een soort marktplaats voor de site. Starters en investeerders kunnen zich daar aan elkaar presenteren, een soort olie in de machine van geld zoeken en vinden.

Ten Houten verwacht dat zijn bedrijf dit jaar enkele tientallen starters aan financiering zal helpen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond