Deel dit artikel
-

Nieuwe online verzekeraar wil ‘alles’ bieden

Omnipolis is een nieuwe online verzekerings-intermediair met niet geringe ambities. Het bedrijf wil dé online verzekeraar van Nederland worden. Hoewel de site pas afgelopen vrijdag werd geopend zegt initiatiefnemer Henry Bulle dat zij in zekere zin "de enige zijn, en dus al de grootste". Maar bij het noemen van online verzekeraar Ineas moet hij toegeven niet helemaal de enige te zijn.

Bulle wil Omnipolis nadrukkelijk niet vergelijken met partijen zoals Well-o-well. Hij geeft onmiddellijk toe dat deze partij groot is, maar "dat is een vergelijker, niet een intermediair zoals Omnipolis dat is".
Het bedrijf streeft ernaar om binnen een half jaar zo'n 2.500 bezoekers per dag te trekken. Hoeveel klanten dat moet gaan opleveren wil Bulle niet zeggen, om de simpele reden dat beloftes en prognoses schuld maken, en daar wil Omnipolis in dit stadium niet aan beginnen.

Omnipolis is een initiatief van Henry Bulle zelf, samen met een aantal partners die voorlopig "achter de schermen willen blijven". Tot nu toe is volgens Bulle zo'n 2,5 ton geïnvesteerd.
De strategie van Omnipolis is om uit een "onbeperkt aanbod aan verzekeringsoplossingen" een voorselectie van partners te maken die elk op hun eigen gebied "de beste oplossing" bieden. Bulle: "Ik wil geen concurrentie tussen partners op de site." Naast verzekeringen wil Omnipolis vanaf medio volgende maand ook aandelenhandel en beleggingsfondsen gaan aanbieden.

Omnipolis wil zich onder meer onderscheiden van (offline) concurrenten door extra diensten te bieden, zoals een nieuwsbrief, een abonnement op een verzekeringsmagazine en juridische bijstand in de vorm van "de mogelijkheid online te chatten met een jurist". Daarnaast denkt Omnipolis lagere premies en hogere kortingen te kunnen bieden dan "normale intermediairs". Volgens Bulle kunnen verzekeringen via internet goedkoper doordat er geen sprake is van "dubbele werkzaamheden", zoals het invullen van formulieren. "Die vult de klant zelf in, waarna ze meteen doorgestuurd kunnen worden. Bij de verzekeringsmaatschappij hoeven ze dan niet nog een keer dezelfde formulieren in te vullen."

Deel dit bericht

7 Reacties

Maurice Beerthuyzen

Vaag artikel. Welke verzekeringen worden er aangeboden? Wordt me niet duidelijk. Als het wederom om de Schadeverzekeringen gaat heeft het weinig toegevoegde waarde. Ook de opmerking over extra service dmv een abonnement, nieuwsbrief, en chatten met een jurist, maakt mij als klant niet enthousiast. Zit een klant daar nou op te wachten? Tot slot: De site zou werk besparen, de klant tikt de gegevens in, die rechtstreeks verwerkt kunnen worden in de backoffice van de verzekeraar. Oh ja? Ten eerste, Er zijn op dit moment nog maar bar weinig verzekeraars die dit proces onder de knie hebben. Ten tweede, en dat is veel belangrijker, als Omnipolis roept dat men een intermediair is horen daar bepaalde financiële afspraken bij die met een verzekeraar worden gemaakt. Als Omnipolis nu roept dat men korting kan bedingen door automatische invoer, wil ik de andere intermediairs van die betreffende verzekeraar wel eens horen. Die zullen dar niet blij mee zijn. Conclusie; Voorlopig mooie woorden, maar de meerwaarde tov Ineas, Polis4you (inmiddels alweer opgedoekt/doorverkocht) moet ik nog zien.

Olivier Termijtelen

Ik begrijp de vergelijking niet met Ineas, aangezien Ineas een verzekeraar is en geen tussenpersoon. Het lijkt mij dat er meer overeenkomsten zijn met MrFinch, Wellowell en dergelijke, die ook als intermediair fungeren. Ook krijg ik de indruk dat de nadruk niet op onafhankelijkheid wordt gelegd, aangezien Omnipolis een voorselectie van verzekeraars heeft gemaakt en niets verteld over haar bron van inkomsten.Aangezien ik zeker niet pretendeer een specialist te zijn op verzekeringsgebied, maar dit wel een boeiende branche vind, zou ik graag hierover meer horen. Vrijwilligers?

Pim Hutjens

Na het bekijken van de site kan ik het volgende concluderen: Voor hypotheken kan ik alleen een offerte aanvragen. Het minste dat een internet-only intermediairs als Omnipolis kan doen is toch wel een globale berekening geven.Het lijkt erop dat ik mijn persoonlijke gegevens elke keer opnieuw moet invoeren als ik een product afneem bij hen.Waar kapitaaal nodig is om een markt te benaderen en bewerken wordt uit het artikel en de site in het geheel niet duidelijk hoe Omnipolis aan geld komt.Op de site staat: "Omnipolis biedt u een vrije keuze uit een onbeperkt aanbod aan verzekeringsoplossingen en financiële producten en gaan daarna op zoek naar de beste aanbieding." Vervolgens zie ik bij de partners slechts een minimaal aantal verzekeraars staan. En daarna heb ik volgens mij helemaal geen keuze meer uit dat 'onbeperkt aanbod'. Terwijl prijs ook niet het enige zou moeten zijn dat telt. Ik wil graag een goede vergelijking van aanbieders in prijs, product en voorwaarden. De verzekering die ik bij Omnipolis heb bekeken zijn daarnaast ook duurder dan dat ik betaalt heb. Dotcom bedrijven roepen te snel dat ze goedkoper zijn dan traditionele bedrijven. Online winkels blijken, ondanks beloftes, ook duurder te zijn dan de offline varianten. Webondernemers kunnen pas goedkoper zijn als er voldoende draagvlak voor de winkelOp de site lijkt Omnipolis er wel alles aan te doen om het makkelijk te maken om direct in contact te treden met hen. Dat is positief. Hopelijk werkt het ook goed. Ik vind overigens dat de redactie van Emerce af en toe ook best wat kritischer mag kijken naar de achtergrond van wat zij publiceert.

Pim Megens

Eindelijk eens een initiatief waar niet meteen met miljoenen wordt gesmeten voor marketingbudgetten, organisatie en personeel. Gewoon met gezond verstand hard werken en je klanten proberen het beste te bieden. Zeker een goed initiatief met veel kans van slagen! Het lijkt er tegenwoordig in de internet-economie een beetje teveel op dat het alleen draait om, liefst in een zo kort mogelijke tijd, er zoveel mogelijk geld doorheen te jagen. Nog liever miljoenen dan tonnen worden er gespendeerd met vaak als enige resultaat dat het initiatief gestaakt moet worden omdat simpelweg het geld op is en investeerders het af laten weten. Nog afgelopen week is <a href= http://www.polisadvies.nl target=_blank>Polisadvies.nl</a> (ook een verzekeringsinitiatief) ter ziele gegaan door gebrek aan financiële middelen en een geschil met de sitebouwer over een openstaande factuur van 200.000(!) gulden. Hard werken en je verstand gebruiken, dat is de enige manier waarop ook internet-initiatieven een grote kans van slagen hebben! 

Mike Rijken

Hoe onafhankelijk kan je eigenlijk zijn als tussenpersoon. Met de ene maatschappij kan je meer regelen als met de andere dus echt onafhankelijk zijn geloof ik niet in. Probeer eens met een wereldidee, waarmee je denkt een behoorlijk marktaandeel te verkrijgen, naar een grote maatschappij te gaan. Wordt je te succesvol dan zullen alle andere tussenpersonen geen zaken meer willen doen met hun. Gevolg, de samenwerking zal opgeheven worden. Verzekeringen en hypotheken verkopen via het internet is echt de toekomst, mits de communicatie met de bezoekers optimaal verloopt. Combineer het offline gedeelte met het online gedeelte en je bedrijf loopt gegarandeerd. Het vergt natuurlijk wel een samenwerkingsverband met een verzekeraar.

Nils Kievid

het blijft altijd leuk om nieuwe sites te bekijken, en dan echt altijd grote fouten aan te treffen, die de organisatie veel tijd en geld kosten. Zo wilde ik een hypotheek offerte aanvragen, dus kreeg ik weer zo'n ellenlang scherm. Maar wat bleek, een postcode van "y" schijnt gewoon te bestaan, net zoals als een emailadres "y" en de rest van de vragenlijst. Het is zo eenvoudig om deze grappen van mensen te voorkomen. Je hebt geen last van ongewilde personen en bestanden in de database, kortom, je informatie is veel meer waard. Dit kan ook bij heel veel veilingsites. Gek he, als er dan geen produkten aankomen….Maar zolang dit soort grappen nog kunnen, neem ik zo'n site niet serieus. Dus volg mijn raad op, vraag aan je neefje van 11, of die even een paar scriptjes in je site wil plaatsen.

Ralph Geissen

Het idee van Omnipolis om voor elk specifiek verzekeringsproduct een voorgeselecteerde verzekeraar te kiezen is een goed idee. Amersfoortse is bijvoorbeeld gespecialiseerd in inkomstenverzekeringen en Stad Rotterdam is weer heel erg sterk op de lijfrentemarkt etc. Misschien dat ik pessimistisch ben, maar er zijn maar weinig onafhankelijke tussenpersonen. Als tussenpersoon kan je bij al de verzekeringsmaatschappijen wel een agentschap aanhouden maar er zal altijd een select aantal verzekeraars zijn waarmee je het meeste zaken doet. Tussenpersonen zoals Omnipolis ontvangen van de verzekeringsmaatschappij provisie voor het aanbrengen van cliënten. Per 1 januari van dit jaar is het voor de tussenpersoon mogelijk een deel (of de gehele provisie) aan de cliënt terug te geven. Omnipolis speelt met deze regel door de cliënt cadeautjes aan te bieden of mensen uit te betalen wanneer zij een nieuwe cliënt aanbrengen. In principe kan een online tussenpersoon goedkoper werken dan een tussenpersoon om de hoek. De kosten van een "huisbezoekje" of het aanhouden van een assurantiekantoort zijn hoger dan van een gemiddelde online tussenpersoon. Lijkt me niet dat de kostenbesparing zit in het eenmalig intikken van een formuliertje. In de praktijk zijn online tussenpersonen niet altijd voordeliger dan een traditionele tussenpersoon, omdat enerzijds veel geïnvesteerd wordt in een goede website en anderzijds worden tussenpersonen die "stunten met retourprovisie" vaak met de nek aangekeken door branchegenoten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond