Deel dit artikel
-

Nieuwe portal opent aanval op Yahoo

De nieuwe portal MyWay heeft de frontale aanval geopend op Yahoo. De portal – opgezet door de man die vorig jaar een bankroet van Excite wist te voorkomen – wil onder het motto "No banners, no pop-ups no kidding" klanten bij Yahoo weglokken die moe zijn van diens "vele advertenties, stijgende tarieven en slechte privacybeleid".

MyWay.com ziet eruit als een gestripte versie van Yahoo: een webportal vol features, maar zonder advertenties. De man achter MyWay, Bill Daugherty, zegt zijn geld te willen verdienen met een pay-for-placement zoekmachine op de portal. De techniek daarvan is die van Google. Doordat de portal geen advertenties heeft, moet hij ook sneller laden dan Yahoo en kan hij meer nieuwsberichten plaatsen, meent Daugherty.

Het afzetten tegen Yahoo gebeurt bepaald niet stilletjes. MyWay is in de VS begonnen met een advertentiecampagne tegen Yahoo onder de naam 'Yahoo! is Toast". "Geen enkele site heeft de relatie met zijn gebruikers de afgelopen twee jaar meer veranderd dan Yahoo", <a href="
http://online.wsj.com/article/0,,SB1037059660581852228,00.html?mod=technology_main_whats_news” target=”_blank” class=”news-text”>aldus Daugherty tegen The Wall Street Journal.

Volgens Daugherty voelen veel Yahoo-gebruikers zich verraden door de veranderingen die het nieuwe management de afgelopen jaren doorvoerde om het eind van de tech-hype te overleven. Yahoo vraagt inmiddels geld voor allerlei diensten die eerst gratis waren en heeft de site boordevol met advertenties gevuld waardoor die veel langzamer laadt. Bovendien heeft Yahoo zijn privacybeleid veranderd waardoor het veel informatie over zijn geregistreerde gebruikers kan verkopen.

Daugherty heeft tot nu toe behoorlijk wat succes sinds hij vier jaar terug zijn eerste internetbedrijf opzette. Zijn site iWon geeft dagelijks 10.000 dollar weg en trekt daarmee enorm veel bezoekers. Vorig jaar redde Daugherty voor tien miljoen dollar Excite.com van het bankroet. Beide sites behoren tot de 25 meest bezochte webbestemmingen ter wereld, zo stelt Nielsen/Netratings. Het Excite Network is volgens Daugherty al veertien achtereenvolgende maanden winstgevend, onder meer door lage overheadkosten.

In een reactie zegt Yahoo dat zijn bezoekers helemaal niet weglopen. Volgens de portal is het aantal nieuwe bezoekers nog altijd groeiende. Zo bezochten in september 93 miljoen geregistreerde bezoekers Yahoo, 37 procent meer dan in dezelfde periode van 2001. Een groeiend aantal gebruikers is bereid te betalen voor de diensten van Yahoo, beweert de portal zelf. "We betwijfelen of een site zonder advertenties voldoende toegevoegde waarde biedt als die geen perfecte technologie, interessante producten en een goed begrip van consumenten heeft", sneert Yahoo naar MyWay.com.

Deel dit bericht

1 Reactie

joost

Zo te zien heeft {Altavista; http://www.altavista.com } besloten om dezelfde koers te varen. Nog wel banners, maar ook een stuk rustiger geworden. De logo's zijn ook even retro dotcom.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond