Deel dit artikel
-

Nieuwe productie-unit RTL voor multimediale content

Een nieuwe in house productie-unit die RTL Nederland opricht gaat zich richten op de ontwikkeling van multimediale content. Het gaat niet om grote producties, maar om content die geschikt is voor meerdere media tegelijk, waaronder mobiel en internet. Belangrijke taak van de unit is om als sparring partner mee te denken met adverteerders over multimediale concepten.

De nieuwe unit, die op 1 januari 2007 met zeven man van start zal gaan, gaat geen nieuwe grote tv-producties als Idols produceren. Volgens Frank Eijken, Chief Commercial Officer bij RTL gaat de unit vooral gesponsorde producties maken, om, zoals hij dat zegt, ‘het rechten issue te omzeilen’. “Je koopt rechten voor televisie. Die content is moeilijk te gebruiken op andere platformen.” “We gaan geen grote producties maken, maar content die bijvoorbeeld tegelijk geschikt is voor mobiel en internet.”

Voor een groot deel van de televisiecontent van RTL is het rechtenissue overigens al opgelost. RTL heeft een overeenkomst gesloten met Endemol waarmee ze alle tv-producties van de producent ook mag exploiteren op andere platformen, zegt Eijken. Het gaat om producties die vanaf nu worden geleverd, maar ook om een deel van de producties uit het verleden. “Voor alles wat we nu van Endemol kopen zijn de rechten dus geregeld.” Endemol is belangrijk omdat het de hofleverancier van RTL is. Zo’n 70 procent van de tv-content van RTL is afkomstig van Endemol.

Afgelopen week presenteerde RTL de plannen voor de komende vier jaar. Internet en mobiel spelen een belangrijke rol de komende jaren, maar tegelijkertijd blijft televisie dominant. RTL gaat voorzichtig starten met enkele digitale kanalen, maar is vooruitstrevend wat betreft mobiele televisie: komend jaar gaan twee mobiele kanalen van start.

RTL wil de kennis van crossmediale campagnes vergroten en gaat daarom de bestaande meetmethodes verrijken zodat ook de effecten van een internet campagne in combinatie met een tv-campagne kunnen worden gemeten. Een testcase hiervoor is het sponsormodel van Rexona gekoppeld aan het nieuwe amusementsprogramma X-factor. Met de partners Unilever en Mindshare gaat RTL de komende periode de effecten van de internetcampagne als onderdeel van de totale campagne meten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond