Deel dit artikel
-

“Nieuws werkt op wap”

Nieuws werkt op wap, maar er is vercommercialisering nodig om het rendabel te maken. Dat is een van de conclusies van een wap-proef van BBC News Online, die liep van maart tot en met mei. Op de derde dag van het Wap Content Congres , dat deze week in Amsterdam werd gehouden, presenteerde Tim Fenton, managing editor van BBC News Online , de resultaten van de proef.

Fenton legde om te beginnen uit waarom de content van Ceefax, de Britse versie van Teletext, niet wordt gebruikt voor het web. De reden bleek een technisch conversieprobleem te zijn. Voor wap geldt het conversieprobleem niet, wat er de reden voor was dat de wap-content voor de proef werd gehaald uit de Ceefax berichten.

De ervaring had de BBC al geleerd dat headlines en berichten van 70 woorden prima werken op Ceefax, nu is hen ook bekend wat goed werkt op wap. Het populairste op wap-telefoons bleken de headlines van het nieuws te zijn, gevolgd door sport, weerberichten, 'top nieuws', de tv-gids en ander nieuws. De wap-dienst zelf steeg snel in populariteit, en ging van 17.000 pageviews in maart naar 70.000 in mei. In tegenstelling tot de verwachting bleken er geen pieken in het gebruik te zijn, wap-informatie werd met een gelijke verspreiding over de dag opgevraagd.

De BBC vroeg de gebruikers van de wap-dienst wat zij er prettig aan vonden. Dat bleek een eenvoudige structuur te zijn (met weinig vertakkingen), het 'grote' nieuws en samengevatte informatie. Minder geslaagd vonden de gebruikers het gebrek aan plaatselijke reis- en weerinformatie, gebrek aan plaatselijk nieuws en het ontbreken van afbeeldingen en geluid.

De BBC concludeerde tevens dat wap-nieuws in de toekomst gepersonaliseerd moet worden, en dat er een vorm van 'sms-alerts' aan toegevoegd moet worden, waarbij de gebruiker gewaarschuwd wordt als er nieuwe ontwikkelingen zijn in het nieuws. Op technisch gebied geldt dat er meer conformiteit zou moeten komen; er zouden nu te veel onderlinge verschillen tussen de wap-telefoons zijn, wat het voor de aanbieder van content onnodig ingewikkeld maakt.

De BBC beschouwt de proef als geslaagd, maar denkt het commercieel te moeten aanpakken om ermee door te kunnen gaan. Daartoe heeft de BBC overeenkomsten voor content-syndicatie afgesloten met BT Telnet en Vodafone. Gesprekken met andere partijen zijn nog gaande.
Een andere reden dat de BBC haar wap-content niet alleen in eigen hand wil houden is dat het bedrijf geen ervaring heeft met het versturen van rekeningen. Zo heeft de BBC ook nagelaten te onderzoeken hoeveel geld klanten eventueel voor hun diensten willen betalen. Tim Fenton: "De BBC staat open voor suggesties."

Deel dit bericht

3 Reacties

ernst blok - amsterdam

tja dat wap, wat moeten de marketeers hier nu mee.Ik vraag me al een jaar af wat een wapper nu straks het meest gaat gebruiken.Als je zelf nog geen wapper hebt kijk dan eens op http://wap.pagina.nl , je kunt er een nokia 7110 mee emuleren (dus via het web kun je zelf alle wap content ter wereld oproepen in je www browser). Echt handig om eens te kijken waar die 70.000 wappers in nederland nu allemaal al uit kunnen kiezen. Nieuws, games, sex maar ik denk met name gewoon je pop3 email van je eigen provider (zie voor een lijst met alle pop3 e-mail providers http://www.twigger.nl) op je wapper kunt lezen wordt de killer app. e-mail is altijd al en killer geweest en zal dat nog wel even blijven. Kranten.com levert de koppen al op de wapper, jammer pcm alweer een gemiste kans… Ik heb gisteren op een seminar gesproken met wapmagic, deze mensen snappen echt wat werkt met wap en wat niet. een wap concept waar alle scholieren, studenten en wizz gids vanaf vandaag van mij part al erg warm voor kunnen lopen is http://www.tutch.nl. Iedereeen met een wap telefoon (libertel, kpn, telfort, ben, dutchtone) en een abbo of een prepaid kaart, belt het 020 nummer van tutch, je komt op je eigen pagina (stel wap links zelf op ), lees je popmail, stuur een gratis sms-je of ga gewoon lekker surfen op de Finse wappagina, dat allemaal tegen normaal gsm tarief naar amsterdam. Kijk als KPN lef had gehad, dan waren zij hier mee als eerste gekomen. Maar ja wat de consument vindt is niet zo interessant, wat veel belangrijker is dat je geld vraagt voor het lezen van een krantenkop. Aan mijn hoela dan heb je Internet nog niet begrepen. Internet content is gratis, behalve als je sex zo kunt vermarketen dat hijgerige mensen, zonder kennis van het www of newsgroups, ook geld voor wapplaatjes willen betalen. Hoe we dan wel geld gaan verdienen aan wap ? vraag het de 20 gratis isp's zij hebben vast wel een verhaal hoe je geld kunt verdienen als je waarde gratis weggeeft. beetje flauw natuurlijk, nee bouw eerst een klantenbase op met mensen die je bedrijf een sympathiek hart toedragen, wek vertrouwen, dan kun je vroeger of later mensen een suggestie doen , ze helpen bij hun aankoopbeslissingen, en dan , dan eindelijk kun je e-commerce voor je laten werken en zal de persoon in jouw database via suspect naar prospect via koper naar trouwe klant kunnen migreren. wap ze vandaag ernst blok is webmarketeer voor jk&k amsterdamernst.blo@jkkcom.nl  

sjaak

wap is best een mooie dienst maar als je er bij internet niet voor betalen hoeften bij bepaalde s.m.s diensten ook niet, is alleen de minutenprijs wel heel duur!Heb eens gevraag waarom geen bedrag per 24 uur, antwoord: de ene dienst wil per dag, de andere per minuut. ik weet dat alleen Japan inbel prijzen rekent, ongeveer 1 a 2 gulden per dag, daarom zal wap het nooit winnen van s.m.s. Heb zelf wel wap telefoon.

kees snitjer

In een wap alle poen weg Nieuws werkt op wap. SMS in combinatie met Wap werkt ook. Content providers realiseren zich dat er behoefte aan hun content bestaat. Welkom in het land van de open deur… De 'gratis hype' is bijna voorbij en in de reacties op het artikel 'nieuws op wap werkt' wordt gewoon weer gesteld dat de consument stapje voor stapje getriggerd zal moeten worden om van vertrouwen naar customer loyality te gaan en dan zal e-commerce wel z'n werk gaan doen. Als je als verschrikkelijk duur betaalde web-consultant dit soort venture-capital verbrandende taal debiteert, is een lesje algemene economie wellicht op z'n plaats. Het is mijns inziens nog niet gebleken, niet in de 'oude economie' (wat is er overigens oud aan..) en zeker niet in de nieuwe economie dat met bakken geld verbranden aan customer loyalty uiteindelijk omzet en margedoelstellingen een forse push kregen. Loyaltyprogramma's hebben tot behoud van omzet cq klanten geleid en niet in de eerste instantie tot meer omzet. Misschien moeten we dat begrijpen, in plaats van dat we ons realiseren dat we internet niet begrijpen. Omzet? zult u zich afvagen? Geld verdienen? Dat komt toch alleen maar voor in de bekende 'would-be'-verdienmodellen? Een forse shake out is zoals bekend onvermijdelijk. Contentproviders zullen echter zeker op korte termijn geld moeten gaan verdienen met hun producten, dat moet wel, want anders is er al snel geen mogelijkheid meer om uberhaupt de content te kunnen leveren. Als je in constructies zit waarbij je content 'gratis' verzamelt, zul je ook betaald moeten worden voor je moeite. Er zijn nogal wat startups die hun venture capitalist voorhouden dat een geldverbrandende opstart periode essentieel is om de 'kritische massa' te bereiken, waarna afgerekend zal (kunnen) worden. Of nu geinvesteerd wordt in informatieproducten via Wap, GPRS of SMS, of zelfs nu al via UMTS, de aanlooptermijn naar echte E-commerce inkomsten lijkt wel erg lang. Waarom zou ik daar nu m'n geld insteken, wanneer ik met de beste wil van de wereld de noodzakelijke omzet en gouden toekomst nog niet aan de verste horizon zie? Ik zie tot nu toe allen maar goed bedoelde initiatieven die leiden tot gebruik en gewenning. En ja, als ik een gratis ISP vraag hoe het verdienmodel eruit ziet, krijg ik inderdaad antwoord. Dat antwoord is namenlijk: Zonder de kick-back vergoeding van de telecomsector kunnen we wel helemaal opdoeken. Wie gaat er dus op overzienbare termijn verdienen aan WAP, SMS, GPRS of straks UMTS? De leveranciers van de Content en de Telecombedrijven. En niet te vergeten de consultants die hun uurtarieven bij deze bedrijven kwijtkunnen. Kees Snitjer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond