Deel dit artikel
-

Nike doet overname voor expansie in metaversa

Nike koopt het Amerikaanse bedrijf RTFKT (‘artifact’) en legt daarmee de basis voor meer zelfontwikkelde marketintactiviteiten in virtuele werelden.

De fabrikant van sportartikelen is hierdoor eigenaar van een NFT-studio. Het team maakt objecten, bijvoorbeeld digitale sneakers, die in virtuele werelden kunnen worden ge- en verkocht. De bewijzen van eigendom zijn vastgelegd in een blockchain. Daarom wordt naar de digitale objecten verwezen met de aanduiding NFT, non-fungible tokens.

Nike, een sterk merkmaker en in zijn sector een karrentrekker qua digitale marketing, kan de fysieke en digitale wereld op tal van manieren gaan mengen en versmelten. Concrete voorbeelden benoemt CEO John Donahoe niet, maar hij is van plan fors te investeren om het team van RTFKT te laten groeien.

In mei van dit jaar haalde RTFKT nog een investering van acht miljoen dollar binnen van a16z en een grote groep angelinvestors. Nike heeft duidelijk niet lang getwijfeld om de overnamekans te grijpen. Een overnamesom is niet bekendgemaakt.

a16z maakte in juni 2021 bekend zijn derde cryptofonds te lanceren. Daarin zit 2,2 miljard dollar investeerbaar vermogen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond