Deel dit artikel
-

Nimbuzz groeit met 20.000 gebruikers per dag

Het Rotterdamse chat- en VoIP-bedrijf Nimbuzz groeit dagelijks met 20.000 nieuwe geregistreerde gebruikers, sneller dan de weinige concurrentie. Het bedrijf gaat zijn technologie verwerken in nieuwe toestellen van Toshiba en RIM’s Blackberry.

Het is een van de populairdere downloads voor de iPhone en binnenkort verschijnt er ook een versie voor Android-telefoons van Nimbuzz. Hoeveel actieve gebruikers het bedrijf nu heeft, wil Tobias Kemper niet zeggen. “De concurrentie leest mee”.

Wat hij wel kwijt wil, is dat Nimbuzz dagelijks 20.000 nieuwe geregistreerde gebruikers optekent. Via het web, een pc-client en de mobiele telefoon hebben zij toegang Skype, MSN, Google Talk en ook tot de chatsystemen van MySpace, Facebook en Hyves. “Een van Duitslands grootste profielensites, StudiVZ, gebruikt onze chattechnologie om hun gebruikers te bedienen. Zo schaalbaar is onze technologie”.

“In Afrika en Azië gebruikt men onze dienst vooral om korte berichtjes over en weer te sturen, mede omdat we soms goedkoper dan sms zijn. In Europa en Amerika hebben mensen de mobiele applicatie vaak lang aan staan, gewoon om te laten zien dat ze aanwezig zijn. De introductie van de iPhone heeft ons wat betreft een enorme duw vooruit gegeven”.

Het Rotterdamse bedrijf heeft inmiddels 80 man in dienst. In de afgelopen drie jaar haalde het zo’n 25 miljoen dollar een durfkapitaal op. Daarmee bouwden de techneuten een dienst die concurreert met Fring uit Israël en, op onderdelen, met eBuddy uit Amsterdam, Jajah uit Oostenrijk en Meebo uit de VS.

“Het spreekt gebruikers aan dat we ook veel lokale profielensites ondersteunen, zoals Orkut, Hyves, Gadu Gadu en StudiVZ. Facebook is immers niet overal de grootste en niet iedereen spreekt Engels. Daarom kiezen we voor lokale blogs en gelokaliseerde websites”.

Geld verdienen doet Nimbuzz nog niet. Daar komt volgens Kemper in de loop van dit jaar verandering in. Enerzijds wil het chat- en VoIP-bedrijf advertentieruimte gaan exploiteren, anderzijds wil het zo veel mogelijk distributieovereenkomsten sluiten met mobiele telecomaanbieders, toestelfabrikanten en profielensites. Daarnaast verdient het ook aan het afleveren van VoIP-gesprekken op vaste en mobiele telefoonnetten.

“Wij brengen hen nieuwe klanten en meer verkeer aan. Tijdens het Mobile World Congress vorige week in Barcelona merkten we dat veel operators naar onderscheidene content zoeken voor hun mobiele klanten. Diensten als die van ons knabbelen inderdaad aan de omzet uit telefonie en sms, maar de telecomaanbieders zien ook dat mobiel internet de toekomst is”.

Nimbuzz verwerkt zijn software in telefoons van Toshiba, RIM’s Blackberry en Spice Mobile Phones uit India. Volgende maand maakt het bedrijf een samenwerkingsverband bekend met een mobiele aanbieder “die actief is in 9 landen”. De naam en de aard van de overeenkomst specificeert Kemper niet.

Deel dit bericht

2 Reacties

Joost

Klinkt erg veelbelovend voor Nimbuzz. Mooie cijfers.Ik wens ze heel veel succes met het vinden van de winst maar gezien de take-up wereldwijd moet dat in orde komen.

Tumdidum

http://www.getjar.com/software/universal/all  Op de download portal GetJar gaat Nimbuzz richting de 44.000 per dag, bijna het dubbele! Overigens is dat nog weinig vergeleken met een eBuddy. Ze draaien daar al een jaar langer meer downloads per dag, zo'n 52.000. Genoeg Nederlandse trots in ieder geval 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond