Deel dit artikel
-

NIPO: zwak vierde kwartaal online verkopen

De kerstperiode zorgt dit jaar niet voor een enorme impuls bij online aankopen. Het aantal kopers ligt in het vierde kwartaal nauwelijks boven dat in het derde kwartaal. Dit stelt NIPO Interactive.

Prognoses van NIPO Interactive gaan er van uit dat in het vierde kwartaal ruim 1,3 miljoen Nederlanders online een aankoop doen. In het derde kwartaal lag dit slechts 0,5 procent lager. Vorig jaar was dit een heel ander verhaal. Toen steeg in het vierde kwartaal het aantal kopers met 125 procent.

Er is nog wel sprake van absolute groei, maar deze houdt het vierde kwartaal gelijke tred met de groei van het aantal internetgebruikers, aldus NIPO Interactive . Toch is er op productniveau zeker sprake van opvallende stijgingen. Volgens NIPO is kleding het sterkst groeiende online product. In het derde kwartaal kochten of bestelden ruim 235.000 personen online een kedingstuk. Prognoses voor het vierde kwartaal gaan uit van 237.000 personen. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2000 (73.000 personen) is dat een toename van maar liefst 225 procent.

De resultaten sluiten nauw aan bij eerdere metingen van Blauw. Dit bureau meldde dat de gestegen kledingverkoop in de eerste helft van dit jaar is te verklaren door de sterkere rol die postorderbedrijven op het internet zijn gaan spelen.

In geld uitgedrukt nemen reizen het grootste deel van de totale bestedingen voor hun rekening. Volgens NIPO kochten in het derde kwartaal 171.000 personen online een privé reis. In het vierde kwartaal zal dit terugzakken naar 80.000 personen. Het staat nog niet vast dat dit het gevolg is van de aanslagen op 11 september. Er kan ook sprake zijn van seizoensinvloeden. Om deze uit te sluiten is een vergelijking met het vierde kwartaal van 2000 meer op zijn plaats. Dan blijkt er zelfs sprake te zijn van een lichte stijging, omdat toen 80.0000 personen online een reis kochten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond