Deel dit artikel
-

NLIP: EU-regels bieden geen bescherming tegen spam

De eerder dit jaar aangenomen Europese regels om spam te bestrijden zullen nauwelijks effect hebben, zegt directeur Hans Leemans van de Nederlandse Vereniging van Internet Providers NLIP. De Europese Commissie besloot in mei dat bedrijven eerst toestemming moeten vragen aan internetgebruikers alvorens commerciële e-mail af te leveren, een zogenoemde opt-in regeling. In mei was de NLIP nog enthousiast over de Europese maatregel, maar inmiddels ziet Leemans het somber in. Een van de redenen is dat "we geen idee hebben hoe we die regels moeten handhaven", aldus Leemans.

Spam is voor een belangrijk deel afkomstig van wisselende afzenders, waardoor de oorsprong van de berichten steeds in andere landen moet worden gezocht. Dat maakt het lastig juridisch op te treden. De EU kan vol goede bedoelingen maatregelen afkondigen maar wat te doen als spammers vanuit China opereren, aldus Leemans. Daarvoor bestaat geen enkel overleg en is geen regelgeving voorhanden.
Verder wijst Leemans op het verschijnsel dat veel spammers slechts één of twee acties uitvoeren. Voordat kan worden opgetreden is de afzender gestopt met het verzenden van junkmail. "We zijn in gesprek met marketing-organisaties maar die vertegenwoordigen alleen fatsoenlijke bedrijven." Daardoor kan het echte probleem, de bedrijven die ongevraagd e-mail versturen, niet worden aangepakt.

Dat spam, of junkmail, een steeds groter probleem wordt blijkt uit Amerikaanse cijfers, die overigens voor een deel afkomstig zijn van bedrijven die zelf anti-spam software verkopen. Maar ook volgens de Federal Trade Commission FTC neemt de hoeveelheid spam toe. In 1998 zette de commissie een e-mailbox op die ontvangers van spam konden gebruiken om spam naar door te sturen. Na een jaar werden elke dag 4000 spamberichten doorgestuurd. Inmiddels krijgt het mailadres dagelijks bijna 40.000 klachten over spamberichten te verwerken.

Over de aantallen spamberichten die in Nederland worden ontvangen bestaan geen cijfers omdat er simpelweg nooit onderzoek naar is gedaan, aldus directeur Leemans van de NLIP . Maar er zijn wel "indicaties" van de internetproviders. Eenderde van alle e-mails bestaat volgens de ISP's uit spam. Daarvan is 98 procent ongevraagde e-mail. Twee procent is afkomstig van bedrijven waar de ontvanger klant van is of ooit klant van is geweest.
Het probleem betreft niet alleen e-mail. Wat te doen met SMS en high speed mobiel internet, als spammers ongevraagd reclamefilmpjes kunnen sturen? Dat legt een enorm beslag op het netwerk. Leemans dringt aan op structurele afspraken maar ziet zelf nog geen oplossing. "We zitten nog wel een tijdje met dit probleem."

Deel dit bericht

2 Reacties

spamlogger

Precies wat ik ook vind. Een combinatie tussen wetgeving en filtering zal er hopelijk in de toekomst voor zorgen dat email blijft werken als communicatiemedium. Alleen wetgeving werkt niet (bestrijdt probleem). Alleen filtering ook niet (bestrijdt symptomen). Daarnaast geldt nog dat het vervolgen van spammers – als je ze al kunt vinden – in de praktijk tot grote moeilijkheden zal leiden (wie heeft goeie cases van het overtreden van de Wet Bescherming Persoonsgegevens?). Maar de meeste spammers zijn niet eens te vinden. De FTC gaat ook alleen achter spams aan die duidelijk ook 'scams' zijn, oplichtingspraktijken op grotere schaal, of het aanbieden van kinderporno en dergelijke. Gewone spam wordt allang niet meer {vervolgd; http://www.spamlog.nl/display.asp?id=51 }.

Duh

De NLIP moet niet zo zeuren. Natuurlijk lost de EU-wetgeving het probleem niet op maar het geeft ISP's in ieder geval een extra hulpmiddel om spam aan te pakken. Laat de NLIP eerst eens een keertje beginnen om te doen wat men wel kan, met of zonder wetgeving. Zoals ervoor zorgen dat al haar leden een correcte, duidelijke en eenduidige klachtenafhandeling hebben. Zoals ervoor zorgen dat al haar leden hun gebruiksvoorwaarden inhoudelijk en juridische zo goed in elkaar getimmerd hebben dat spammende gebruikers en clueloze gebruikers met bijvoorbeeld open relays snel kunnen worden aangepakt. Zoals een collectief filteringssysteem. Zelfs een uitermate conservatief filteringsysteem waarbij geen enkel risico wordt genomen op 'false positives' kan een flink percentage spam opvangen. (Filtering is overigens meer dan alleen symptoombestrijding, spam bestaat omdat het rendement oplevert, geen ontvangers = geen rendement. Als elke ISP filters zoals XS4ALL aan zou bieden zou spam weinig meer opleveren.). Er zijn geen concrete cijfers? Goh, tjee, dat is toch een schone taak voor een branchevereniging… Zo zijn er duizeneneen dingen die ISP's nu kunnen doen, maar die een groot aantal van de NLIP-leden achterwege laat, laat staan dat er collectief iets gebeurd. Een aantal NLIP-leden heeft zich in het verleden eerder geprofileerd als deel van het probleem dan deel van de oplossing. Van de paar ISP's die wel pro-actief spam bestrijden doet er een het buiten de NLIP om (XS4ALL), en de ander is niet eens meer NLIP-lid (Wirehub). De NLIP heeft zich jarenlang verscholen achter gebrek aan wetgeving, en nu die wetgeving er aan zit te komen verzint men alvast maar nieuwe excuses.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond