Deel dit artikel
-

NMa: vervolgonderzoek naar energievergelijkingssites

De informatievoorziening van energieprijsvergelijkers moet beter. Daarom stelt de NMa een vervolgonderzoek in. De prijsvergelijkers krijgen tot het najaar de tijd om te zorgen dat de informatie over tarieven en voorwaarden op de site naadloos aansluit met de informatie die hierover is opgenomen in de contracten van energieleveranciers.

Uit een recent onderzoek (PDF) van toezichthouder NMa en de Consumentenautoriteit bleek dat deze prijsvergelijkers niet overal even duidelijk waren in hun informatievoorziening. Naast eigen vergelijking op het gebied van correctheid, onafhankelijkheid, informatievoorziening, volledigheid en duurzaamheid, werden er ook mystery shoppers ingezet. Deze laatste groep meldde zich in 70 procent van de gevallen aan voor een actietarief. In een groot aantal gevallen was het voor de mystery shopper echter tamelijk of zeer onduidelijk wat de actie precies inhield. Ook de actievoorwaarden bleven schimmig.

Verder bleek ook volgens de mystery shoppers dat in slechts 24 procent van de gevallen de tarieven zoals gemeld in het contract geheel overeenkomen met de tarieven zoals deze waren weergegeven op de prijsvergelijker. Uit de analyse van de NMa bleek dus dat het percentage door mystery shoppers beleefde afwijkingen (76 procent) een stuk hoger ligt dan het percentage feitelijke afwijkingen (21 procent). Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de prijzen op de vergelijkingssites niet altijd op dezelfde wijze worden weergegeven als in het contract.

De NMa stelt dat verdere verbeteringen in de informatievoorzieningen noodzakelijk zijn. In het najaa volgt een tweede onderzoek met mystery shoppers.

Bron foto: Erwin Boogert (CC)

De betrokken partijen hebben al toegezegd de verbeterpunten op te pakken. Gezegd moet worden dat het merendeel van de prijsvergelijkers voor de meeste criteria een voldoende tot goed scoort.

Deel dit bericht

8 Reacties

JW

Jammer dat Allesoverbesparen.nl niet is meegenomen. Dat is helemaal een misser en niet-onafhankelijk initiatief… tonen pas na opgeven van je persoonlijke gegevens een overzicht van weinig accurate gegevens. Je ziet toch eigenlijk dat alle "oude" energiesites het goed doen.

Frans

allesoverbesparen zuigt inderdaad hard. Die denken leads te generen via email. Er lijken toch dingen niet te kloppen aan het onderzoek. Er zijn sites die op de prizewize engine zitten en anders scoren op correctheid. Ze hebben een iframe geimplementeerd en tonen dus exact dezelfde resultaten. Toch scoren ze volgens de NMa anders.  De oude sites scoren inderdaad goed maar vind ik zelf minder duidelijk. Bij die Woldring sites doet het pijn aan je ogen van de banners en een overvloed aan info.

JW

Satellietsites c.q. partnersites ( affiliates) zijn inderdaad vreemd verwerkt. Uiteindelijk zijn er in beginsel slechts een handjevol engines. (Met uitzondering van die rare vehikels a la allesoverbesparen.nl) Het is natuurlijk wel best lastig om een goede balans te vinden tussen te veel en te weinig informatie en vervolgens dit mooi te presenteren.

lmoser

Om bovenstaande ergenissen die in de berichten worden aangestipt ben ik begonnen met het bedrijf de Consumentenadviseur. Kan er nou niet gewoon een bedrijf zijn dat je als consument kunt vertrouwen en die vanuit jouw belang werkt? Zie hier het ontstaan van de consumentenadviseur.  In tegenstelling tot prijsvergelijkers werkt de Consumententen adviseur volledig onafhankelijk van leveranciers, wij kunnen onafhankelijk blijven omdat onze klanten ons een kleine vergoeding betalen.  Wij vergelijken alle aanbieders en alle contracten die te vinden zijn. Je kunt dit als consument natuurlijk ook zelf uitzoeken, de informatie is immers op internet te vinden. Je kunt het ook door ons laten uitzoeken, kost je 15 euro, maar dat bestpaart je wel een hoop tijd en moeite.  Wij zijn 1 juli gestart en online bereikbaar via http://www.consumentenadviseur.nl, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Babs

Antwoord NMa/Energiekamer over waarom allesoverbesparen.nl niet is meegenomen in het onderzoek: Allesoverbesparen.nl valt niet binnen de scope van dit onderzoek, omdat er alleen is gekeken naar sites waar je zelf als consument een vergelijking kunt doen, zonder achterlating van persoonlijke NAW-gegevens en waar je direct een contract kunt afsluiten. Allesoverbesparen valt niet binnen deze categorie, omdat het een zogeheten lead generator is waar je NAW achterlaat en vervolgens wordt terug gebeld met een advies. Bij een vervolgonderzoek wordt de scope nog eens onder de loep genomen.

netnotion

@ Lmoser Het idee spreekt me aan. Maar eigenlijk hebben alle vergelijkers dit idee. Ze vergelijken (hopelijk objectief en betrouwbaar) en geven een advies.Waarom zou jouw site betrouwbaarder zijn. Nog steeds is de consument afhankelijk van jullie advies. Ook hier kunnen fouten in sluipen.  Off topic; ik zou je site even doorlopen aan de hand van de richtlijnen van Google. Er kan intern redelijk wat verbeterd worden.  

lmoser

@netnotionDat is wat mij betreft nou juist het probleem met de huidige prijsvergelijkers. Het verdienmodel van deze sites is erop gericht de consument zoveel mogelijk te laten overstappen, zij krijgen betaald per overstap. Doordat er een financiele relatie met de leveranciers is, is er ook een samenwerkingsovereenkomst. In deze overeenkomst worden ook voorwaarden geschept die niet altijd het gunstigste zijn voor de consument.De consumentenadviseur wordt betaald door haar klanten en heeft dus een dienstverlenende en servicegerichte instelling. Natuurlijk kunnen er fouten worden gemaakt, dat kan bij elk bedrijf. Ik ben het me je eens als de kwaliteit niet goed is……….aan ons de uitdaging. Het is geen rocket science…het kost alleen wel tijd. We zijn net 1 dag onine, komende weken gaan we de site optimaliseren voor zoekmachines e.d. Als je meer tips hebt, ik hoor het graag…

Bart

@JW Alles over besparen.nl wordt wel degelijk genoemd. Zie artikel in het FD: http://fd.nl/economie-politiek/2011/07/05/nma-bekritiseert-nep-vergelijkingssites.

Het oordeel is hard: “De NMa noemt in het rapport expliciet twee wervingskanalen: allesoverbesparen.nl en besparen-kan.nl. Deze sites geven volgens de toezichthouder geen onafhankelijk advies, maar zijn er primair voor om klanten naar enkele energiebedrijven te lokken.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond