Deel dit artikel
-

Nog geen winst voor Nederlandse online fotowinkels

De grote Nederlandse online fotowinkels – Hema, Kruidvat, Pixum en Albert Heijn – zijn nog niet winstgevend. De markt staat nog in de kinderschoenen, maar kent een flinke groei. In de VS maken twee services op dit gebied – Shutterfly en Snapfish – sinds kort EBITDA-winst.

Alle partijen, behalve Pixum , zijn erg terughoudend in het verstrekken van informatie over hun resultaten. Geld wordt vooral verdiend met het afdrukken op papier van hoge kwaliteit en op funartikelen zoals koffiekoppen waarop een eigen foto afgedrukt wordt. Sommige verdienen geld met het online plaatsen van foto's in online fotoalbums, meestal zijn de foto's thuis naar internet geupload door de gebruikers.

Pixum, een Duits bedrijf dat in mei 2000 op de thuismarkt begon en sinds oktober vorig jaar in Nederland actief is, zegt hier meer dan 20.000 gebruikers te hebben. In Duitsland zouden dat er tien keer zo veel zijn. Die bestellen gemiddeld veertig foto's per order. Titia Maas van Pixum merkt op dat de klantenkring "steeds breder wordt, met niet alleen meer first movers".

Pixum (dat ook nog in Scandinavië, Zwitserland en Oostenrijk actief is) verwacht dit jaar een verdrievoudiging van de omzet. Er is nog geen sprake van winst. Het claimt een "print to upload-ratio" van veertig procent: van elke tien foto's die klanten uploaden, worden er uiteindelijk vier afgedrukt. Pas op dat moment gaat voor Pixum de teller lopen. Het uploaden en online bekijken van foto's is bij Pixum gratis. In Nederland hebben de Duitsers onder andere Bibit (voor de betalingen) en Siemens als partner.

Albert Heijn wil niet zeggen of zijn fotodienst winstgevend is, waarschijnlijk is het dat nog niet. Wel spreekt een woordvoerster van "duidelijke groei" en een "afname van de verkoop van gewone fotorolletjes". Albert Heijn claimt in het eerste half jaar van 2002 maar liefst 830 procent méér digitale foto-afdrukken te hebben gemaakt dan in dezelfde periode van vorig jaar.

De andere twee grotere partijen zijn schaars in hun informatie en weigeren informatie te geven over omzet, winst of aantallen klanten. Zij erkennen alleen nog niet winstgevend te zijn. De Hema , die sinds juni 2000 een digitale fotoservice biedt, constateert een "sterke groei". Een woordvoerster zoekt de oorzaak vooral in de groeiende populariteit van digitale camera's. Volgens haar wordt er ook nog geen nettowinst geboekt met deze service omdat de Hema "uit concurrentieoverwegingen" de prijzen laag houdt.

Ook de Kruidvat Holding spreekt van "een groeiende markt". Het Kruidvat en Trekpleister zijn een kleine twee jaar terug begonnen met online fotoservices. Volgens de woordvoerster "staat de markt nog in de kinderschoenen". Zij verklaart de terughoudendheid in het verstrekken van informatie uit het feit dat "wij een familiebedrijf zijn".

In de VS wordt inmiddels de eerste EBITDA-winst geboekt door online fotodiensten, hoewel de twee betreffende bedrijven – Shutterfly en Snapfish – niet bekend willen maken hoeveel. Shutterfly meldt wel in 2002 een omzet te halen van twaalf tot vijftien miljoen dollar, bijna het dubbele van 2001. CEO Andy Wood zegt tegenover de Washington Post voor 2003 een omzetstijging van zeventig procent te voorzien. Shutterfly, dat is gestart door Netscape-oprichter Jim Clark, heeft onder meer Dell als partner.

Ook Snapfish, sinds vorig jaar eigendom van foto-postorderbedrijf District Photo, is winstgevend. Het bedrijf claimt vier miljoen geregistreerde gebruikers te hebben. Concurrent Ofoto, vorig jaar overgenomen door Kodak, doet geen mededelingen over zijn resultaten. Het meldt wel zes miljoen geregistreerde gebruikers en verwacht dat de omzet in 2002 meer dan verdubbelt ten opzichte van vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond