Deel dit artikel
-

Nog niet in Nederland

Business-ideeën die in het buitenland al zijn aangeslagen, en die ook in Nederland een succes kunnen worden. Ter inspiratie voor de ondernemende lezer!

Sparen voor de studie

Voor ouders die hun kinderen het liefst naar 'college' zien gaan, biedt het Amerikaanse Upromise.com een frequent-flyer/airmiles-achtig spaarsysteem met het gemak van een creditcard beloningsysteem. Consumenten registreren bij Upromise (gratis) hun creditcardgegevens, shoppen bij aangesloten bedrijven, en krijgen automatisch een percentage van het aankoopbedrag terug (oplopend tot tien procent), dat op een spaarrekening wordt gestort. Een simpel idee, en zeer succesvol. Sinds de start twee jaar geleden, heeft het bedrijf bijna drie miljoen leden ingeschreven. Onder de aangesloten bedrijven bevinden zich spelers als McDonald's, Microsoft, AT&T, Citi Bank, General Motors, Exxon, Amazon.com en Coca-Cola. Upromise verdient aan de transacties, en aan het openen van bepaalde spaarrekeningen voor leden bij financiële instellingen als Fidelity en Salomon Smith Barney.

Er is slechts één concurrent, Babymint.com, die bijna een miljoen leden telt. Bij Babymint kunnen echter geen creditcards worden geregistreerd (men moet een Babymint-card aanschaffen) en deelnemende bedrijven moeten via de Babymint-website worden bezocht.

De succesfactoren zijn duidelijk:

– Het 'goede doel'. Wie wil niet sparen voor goed onderwijs voor zijn of haar kinderen? En welk bedrijf wil niet geasssocieerd worden met het bevorderen van educatie? Verder is het bij uitstek geschikt om andere familieleden te verleiden mee te sparen. Grootouders voorop!

– Compleet automatisch sparen. Geen gezeur (bij Upromise) met aparte kaarten of pasjes.

– Allerlei mogelijkheden om via datamining speciale aanbiedingen te doen, speciale advies-units op te zetten (MSN Money, CNBC en Upromise opereren al een 'college finance center' site), en de interessante financiële mogelijkheden die het beheren van de gespaarde bedragen met zich meebrengt.

Een dergelijk concept zou het goed moeten doen in Nederland: studeren is nu al duur, en over een jaar of achttien ongetwijfeld nog veel duurder. Nederlanders zijn bovendien nog steeds een spaarzaam volk: spaaracties gaan er altijd in als koek. Natuurlijk zijn ook andere spaardoeleinden het overwegen waard: sabbaticals, wereldreizen, nieuw huis, goede doelen. Thema-sparen als de nieuwe Airmiles?

Uit of onderweg DVD's kijken

In Frankrijk kwam Cinetrain ( www.cinetrain.fr ) met het idee om op treinstations draagbare DVD-spelers en discs te gaan verhuren. Voor 9,95 euro huur je op Gare de Lyon de speler en een film, en op Gare de St. Charles lever je de boel weer in. Amazon.fr en SNCF (de Franse spoorwegen) zijn partners. In de Verenigde Staten doet In Motion Pictures ( www.inmotionpictures.com ) hetzelfde voor luchtreizigers, met mini-vestigingen op 21 binnenlandse vliegvelden.

Zou binnen Nederland uitstekend werken op treinreizen tussen de Randstad en Maastricht/Groningen, op korte retourvluchten vanaf Schiphol, en bij autoverhuurbedrijven. Maak er een Europese partnership van en de markt wordt twintig keer zo groot. Of laat het Netflix-model los op de road warriors die met een DVD-speler in de laptop reizen. Dan hoeft er alleen nog maar een brievenbus op plaats van bestemming te staan. Wat de denken van 'Livretrain' voor boeken? Games? Digitale camera's? Laptops met MS Office? New business voor een slimme serial entrepreneur, in samenwerking met NS, KLM, EasyJet, Bol, Easyrentacar, Avis, Herz, of Free Record Shop?

Privé-bioscoop

In Zuid-Korea veranderen de populaire 'Video Bangs' (privé-bioscoopjes) in snel tempo in 'DVD Bangs' ('bang' staat voor een publieke ruimte of kamer die tijdelijk in het bezit komt van degene die erin verblijft). Video Bangs doen al sinds de introductie van VHS goede zaken: ze combineren de privacy van een eigen, comfortabele huiskamer met de geneugten van een groot scherm, goede audio, bar/catering, en het gevoel van 'er-even-uit-zijn'. Dat laatste wordt door de Koreaanse jeugd soms heel letterlijk genomen, omdat veel jongeren (noodgedwongen) erg lang bij hun ouders blijven inwonen, met als gevolg een chronisch gebrek aan privacy. Ook interessant voor Nederland? De groeiende populariteit van Starbucks en andere 'tweede huiskamer'-ketens doet vermoeden van wel: stedelingen zoeken steeds vaker de faciliteiten van de eigen woning buiten de deur, om op die manier toch deel uit te maken van de stad en het straatleven. Daarbij komt dat nieuwe audio-visuele apparatuur het voor toekomstige 'Bangs' mogelijk maakt een superieure film-ervaring aan te bieden, tegen betaalbare tarieven. Dan hebben we het nog niet eens over PC Bangs, voor het spelen van games in een privé high-tech, high-touch omgeving!

Auto's en snoepgoed zoals jij dat wilt

Wat hebben Honda, Toyota en M&M's gemeen? Ze bieden hun klanten alle drie 'mass customization', zonder te vervallen in science fiction-achtige 3D-toepassingen of langdurige 'turn-around' processen. Zo brengt Honda dit jaar, na succes in Japan, de 'Element' op de markt: een 'AST' (Activity Support Truck) voor generatie Y, die zowel als vervoersmiddel dient als een bestemming opzichzelf vormt ( www.element.honda.com ). De auto kan op allerlei manieren worden aangepast aan de sportieve en multimediale eisen van de jeudige bezitter. Toyota biedt een soortgelijke 'dorm room on wheels', de 'xB', onder haar nieuwe merk 'Scion' ( www.scion.com ).

De nieuwe modellen sluiten aan op research die uitwees dat generatie Y niet alleen gek is op rondrijden, maar ook op hangen in en rondom de auto: om muziek te luisteren, te eten, drinken, games te spelen, te kamperen of zich om te kleden (bijvoorbeeld voor en na sportactiviteiten). Daarnaast moet er ruimte zijn voor vrienden en voor voor sportattributen zoals skate/surfboards en mountainbikes. Dus vouwen de achterstoelen uit tot twee bedden, of tegen de zijkanten om een enorme laadruimte te creëren, zit het zonnedak boven de laadruimte zodat je je staand kunt omkleden (met je hoofd uit het dak!), zijn de vloeren volledig van speciaal rubber zodat ze met een tuinslang zijn schoon te spuiten, en kan er van alles aan technische gadgets worden ingebouwd en aangesloten. Van videoschermen voor de achterbank en wireless internet tot een uitgebreid audiosysteem met tien speakers, subwoofer en MP3-speler. Hadden we de veertig verschillende keuzes in mistlampen, bumpers, en vloermatten al genoemd?

De Honda Element is sinds een paar maanden te koop in de VS, de Scion xB gaat deze zomer de Amerikaanse markt op. Waarschijnlijk is de Nederlandse markt voor deze modellen niet enorm, maar de Element en xB zijn nu al geslaagd als voorbeelden van het aanpassen van bestaande producten aan het daadwerkelijke gebruik door de doelgroep, waarbij de klant zelf een deel van die aanpassing doet.

Van auto's op maat naar persoonlijk snoepgoed: M&M's ( www.mms.com ) doet in de VS al langere tijd goede zaken met 'customized candy'. Door de snoepjes in 21 kleuren aan te bieden, van zilver tot licht paars, waarmee klanten online, met behulp van de 'Colorworks Candy Mixer' (colorworks.com) zelf combinaties kunnen samenstellen, boorde M&M's een lucratieve markt aan. Veel bedrijven kopen flinke hoeveelheden M&M's in eigen 'corporate colors', als geschenk, promotie-materiaal of kantoorsnack. Ook sportclubs, universiteiten en andere trotse bezitters van een duidelijke huiskleur zijn enthousiast. Dan zijn er ook nog de speciale pakketten voor geboortes, trouwerijen, verjaardagsfeestjes en nationale feestdagen. Dat de op maat geleverde M&M's soms drie keer duurder zijn dan de standaardmix blijkt geen bezwaar voor klanten: de omzet verdubbelt ieder jaar. Iets voor Mentos of Jamin? Wel opschieten: Colorworks is al aan het bekijken hoe de letters en teksten op de M&M's te verpersoonlijken zijn.

Deel dit bericht

15 Reacties

joost

Dit blijft een leuk item. Ik begrijp alleen niet waarom de DVD verhuur voorgesteld wordt. Als je een volledige DVD wilt bekijken moet je in Nederland van Groningen naar Maastricht met de trein. De meeste treinritten zijn gewoon veel te kort (gemiddeld een uur?) om gebruik te willen maken van DVD apparatuur. Misschien is het te huur aan bieden van gameboys, of een stations bieb een bruikbaarder idee? Reacties graag.

Kasper Katje

Joost, je hebt gelijk wat betreft de DVD verhuur. Daar zijn in Nederland gewoon te weinig lange treinreizen voor. Dan zou een concept met verhuur van gameboys of iets dergelijks beter uitpakken: denk ook aan de doelgroep van ouders die een dagje uitgaan en zo de kinderen rustig kunnen houden.Iets dergelijks kan zeer breed aangepakt worden maar een proef via stations met afhaal- en afleverpunten zou het beste inzicht geven in het slagen van een dergelijk project.Mijn inziens staan de NS en Nintendo hier ook wel open voor om beide services/producten te promoten.

joost

Ik hoop dat Nintendo en de NS meelezen. Ze kunnen beiden wel wat positief nieuws gebruiken denk ik zo dus wie weet pakken ze het op. Zijn hier mensen thuis in het aanbieden/verkopen van retail en business ideeen? Ik heb een planken vol liggen en ik vind het ook zonde als er stof op komt :) Misschien kan iemand bekende resources en namen posten?

Reinier Evers

Joost, Dank voor je reactie, wij hebben naast verdere uitbreiding van http://www.springwise.com en http://www.trendwatching.com ook nog 'CEO for a Day' in de pijpleiding: een website waar je new business ideas kunt presenteren en verkopen aan bekende ondernemingen. Gaat naar verwachting eind van dit jaar van start: we zien je ideeen graag tegemoet! Reinier Evers

joost

Klinkt goed. Ben erg benieuwd. In de tussentijd blijf ik maar proberen om onder mijn vers opgerichte label producten en concepten uit te brengen. Helaas is bedenken velen malen makkelijker dan financieren…

Peter Jan Haas

De video-bang's zijn toch niet zo heel ideaal. Ten eerste zijn ze vrij prijzig – 10.000 won (ongeveer 9 euro) voor het zien van een film; een DVD huren kost slechts 2000 won! – en ten tweede is de kwaliteit – de dvd wordt op een doek gebeamed – bedroefend: je zit gewoonweg naar een onscherpe film te kijken. Maar goed, wel een handige plaats als je je vriendinnetje wilt zoenen, want dat ik een groot probleem in Zuid-Korea: op straat kan niet – is te obsceen – en een vriendin (of vriend) voor het huwelijk naar huis nemen, dat kan ook niet. Zo verschrikkelijk populair zijn is de video-bang in Korea nu ook weer niet, en in Nederland zal het concept al helemaal niet aanslaan. Misschien over tien jaar, wanneer we, gedwongen door de economische malaise, weer tot aan het huwelijk thuis moet wonen.

Reinier Evers

Peter-Jan, Dank voor je reactie, mee eens dat de Bang Rooms in de puur Koreaanse vorm niet meteen zouden aanslaan in Nederland. Echter, zoals het artikel aangeeft zien we ze in een breder verband: de opkomst van 'being spaces', een soort tweede huiskamers in grote steden, en de opkomst van meer gespecialiseerde gaming/viewing ruimtes, waar je op de nieuwste apparatuur en in alle comfort top-entertainment beleeft. Twee aanverwante publicaties over bovenstaande:  http://www.trendwatching.com/trends/2002/11/BEINGSPACES.html en http://www.springwise.com/newbusinessideas/2003/04/movie_theater_to_gaming_paradise.html  Input dus voor Nederlandse ondernemers, managers en marketeers die iets in deze sector willen creeren, waarbijhet eindproduct uiteraard zal zijn aangepast aan typisch Nederlandse markt-kenmerken. MvG Reinier

Kasper Katje

Zoiets als het Koreaanse model zie ik hier ook niet snel aanslaan, daarvoor is onze cultuur toch net iets anders.Ik denk dat het hier eerder richting open en knus en gericht op kleine 'communities' i.p.v. individueel vermaak/ontspanning. Het StarBucks model en andere loungeachtige omgeveingen geïntegreerd met internet/games lijkt me voor de hand liggender maar niet zo zeer een 'vervanging' voor je eigen huiskamer.Ik vind de spookbeelden als zouden we massaal onze bekrompen huiskamer moeten en gaan ontvluchten behoorlijk overtrokken.

Donders

"Zijn hier mensen thuis in het aanbieden/verkopen van retail en business ideeën? Ik heb een plank vol liggen en ik vind het ook zonde als er stof op komt." Ja daar ben ik in thuis. Als je geen execution power hebt, zijn al die ideeën niet zoveel waard. Het wemelt van de plannetjes die voor een appel en een ei te koop zijn – ook Springwise geeft zijn observaties voor niks weg. En het kerkhof ligt bezaait met conceptverkopers wier talent miskend werd. Daar zou eens iemand een mooi verhaal over moeten maken. De internet-bubble heeft even de hoop doen opleven voor praatjesmakers, maar nu moet je toch weer met wat substantiëlers komen dan een papieren business. Wanneer je goed bent in ideeën, zoek aansluiting bij bedrijven of bureaus met uitvoeringskracht. Op jezelf red je het niet.

joost

Donders, Ik stelde die vraag juist omdat ik "execution power" zocht. Een aantal ideeen kan ik prima zelfstandig uitvoeren. Maar ik heb ook ideeen waar ik het kapitaal en de knowhow voor mis, maar die wel degelijk commercieel bruikbaar zijn. Je gaat er trouwens maar gemakshalve van uit dat ik niet in staat ben om mijn ideeen te verkopen. Dan moet ik je toch tegen spreken, want dat doe ik wel. Ik denk alleen iets breder dan mijn eigenlijke vak en ben daardoor soms ook wat minder thuis in de te bewandelen paden. Zo heb ik bijvoorbeeld geen flauw idee hoe je een retail formule in de markt zet. Toch heb ik een goed uitgewerkte retail formule op de plank liggen. Het lijkt me toch op zijn minst zinvol om er naar te laten kijken door iemand met verstand van zaken. Maar goed. Ik begrijp van je dat je erg cynisch bent geworden van de mislukkingen die je tegen komt. Ik probeer het glas zelf maar iets voller te zien en denk aan mensen als Dyson. Geen enkel bedrijf wilde zijn idee voor een stofzuiger zonder zak kopen. Omdat hij zelf wel geloofde in het idee heeft hij de stofzuiger zelf uitgebracht. Met groot succes.

Donders

Cynisch? Ja, misschien wel. Er lopen veel mensen rond met een paar jaar creatief dienstverband achter de rug die zich nu als ideeënstrooier aanprijzen. Binnen hun oude netwerkje zie ik dat nog wel lukken, maar veel verder reikt het niet. Zo zou ik weleens willen weten wat er met Ideavirus van Jose Evers (ex-heineken) is gebeurd. Dat verschijnsel van die dolende breinen intrigeert me. Losse ideeën slaan niet aan. Mijn indruk is dat concepting alleen goed tot zijn recht komt wanneer het embedded gebeurt. Ideeën dienen ingebed te zijn in een organisatie die uitvoering verzorgt, zo ontstaat waarde. Een lab, een agency. Uiteraard kun je voorbeelden noemen van ondernemers die een uniek idee in praktijk brachten. Mijn waarneming is dat de Dysons van deze wereld focus en uitvoeringskracht combineren. Dyson is een industrieel ontwerper die 'one idea at the time' doet. Kruiwagens met ballonbanden, stofzuigers, wasmachines.

joost

Ik ben in ieder geval blij dat je nog wel geloofd in de Dysons van deze wereld. Ik ben namelijk al een paar maanden een bescheiden product lancering aan het voorbereiden (voor een niche markt). Wat me nog het meeste opvalt aan mijn voorbereidingen is dat er in Nederland een soort totaalgebrek aan vertrouwen is. Zo gebeurt het me regelmatig dat ik een schets laat zien aan iemand en dat de eerste reactie is waar kan ik het kopen. Als je dan vervolgens zegt dat dat binnenkort ook echt kan zeggen ze dat niemand het zal gaan kopen. Niet omdat ze het zelf niet zouden kopen, maar omdat ze denken dat niemand anders dat zou doen… Ik probeer dus maar zo eigenwijs mogelijk te blijven (Dyson) en zet mijn plan gewoon door. De meeste plannen zijn namelijk met beperkte investering prima uit te voeren. En die paar jaartjes reclamebureau (TBWA) en design bureau (Keja Donia) ervaring komen me prima van pas bij de marketing en design van mijn product ideeen. Niets mis mee toch?

Donders

Chapeau Joost, vooral eigenwijs blijven. Niks mis mee, integendeel. Mijn stelling was slechts dat je in de ideeënbusiness meer kans maakt als je je focus beperkt tot enkele projecten waarvan je de uitvoerbaarheid aantoont. Mooie schetsen op een website zijn niet voldoende, er dient iets tastbaars te zijn met een werkende aanvoerketen. Heb je een modulair opbergsysteem bedacht: maak een prototype, maak een kleine serie, toon aan dat productie te doen is, ga naar beurzen, vind distributie (nee, niet je eigen website – please), vind launching customers, get the word out. Heb je een leuke coffee-zone bedacht: zoek een partner voor de uitvoering. Praat eens met de RAI over de inrichting van coffee-corners op de beurs. Een andere kandidaat is de Compass Groep, 's werelds grootste contract-cateraar. Bouwen dat ding. In de executie merk je ook dat de echte bottlenecks en hurdles niet in de ideeënfase zitten. That's the easy part. Productie en distributie zijn de killers. Maar misschien was je al zover. Hoe dan ook: sterkte met je plannen.

Kasper Katje

[quote]Zo gebeurt het me regelmatig dat ik een schets laat zien aan iemand en dat de eerste reactie is waar kan ik het kopen. Als je dan vervolgens zegt dat dat binnenkort ook echt kan zeggen ze dat niemand het zal gaan kopen. Niet omdat ze het zelf niet zouden kopen, maar omdat ze denken dat niemand anders dat zou doen…[/quote] Om nog maar niet te spreken over de cijfertjes die eventuele investeerders willen zien. Wat dat betref volgen we helaas steeds meer de USA. Waar is de Hollandse nuchterheid en het lef gebleven?Een 2e Gouden Eeuw is nog steeds mogelijk maar dan moeten we wel onze ballen houden.

joost

Hee Donders, Ik zie dat je mijn website hebt gevonden. (Hoe heb je dat gedaan eigenlijk?) Ben het met je eens dat het veel te makkelijk is om een idee op papier te zetten. En ben het al zeker met je eens dat je projecten een voor een moet aanpakken. Ik ben momenteel inderdaad in onderhandeling met prototypers om modellen te maken van mijn kast. Eigenlijk heb ik maar twee dingen nodig. Een goede proefserie en een prijs per stuk. Op basis daarvan kan ik exposeren, brochures maken en bestellingen opnemen. (Heb ik afgekeken van Hans Ubbink) Ik hoop dit dan ook voor augustus geregeld te hebben. Zoals je misschien hebt gelezen is de koffie bar een inzending voor een design prijs en was dus niet gemaakt voor de verkoop. Als mijn koffie bar wint of in ieder geval in de shortlist komt zal ik zeker contact op nemen met de genoemde partijen.Mocht het niet gebeuren gebruik ik hem in ieder geval als stand voor mijn label. Ik reageerde eigenlijk op dit artikel, omdat ik ook op bruikbare ideeen stuit die niet geschikt zijn voor RE. Dat is het beetje een nadeel van onder een label werken. Het zou fijn zijn als er een manier was om ze bij andere bedrijven te pitchen, zonder ze meteen kado te doen. Voor bijvoorbeeld een programma of advertising idee is dat heel gebruikelijk, maar voor zover ik weet gebeurt dat bij product ideeen een stuk minder. Bedankt voor de adviezen. Het is inderdaad nog pionieren, maar heb er wel erg veel lol in. Het voordeel is ook dat ik er (nog) niet van hoef te eten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond