Deel dit artikel
-

Nog niet in Nederland #36

Business ideeen die in het buitenland al zijn aangeslagen, en die ook in Nederland een succes kunnen worden.

Alles met een oppervlakte is geschikt voor adverteren, zo ook huurauto’s. Dus begon het Duitse Maxhopp een nieuwe variant op rijdende billboards: volledig met reclame beplakte Smart-
autootjes. Te huur voor één euro per dag in Berlijn en Hamburg, en ideaal voor autoloze inwoners
en bezoekers die het niet erg vinden om als uithangbord te fungeren. Aangezien de inkomsten geheel uit de urban eyeballs moeten komen,
stelt Maxhopp de volgende eisen: men huurt de auto voor drie dagen, en legt per dag, binnen de stadsgrenzen, minimaal dertig kilometer af. Daarbij mag niet harder worden gereden dan zestig kilometer per uur, zodat de advertenties goed leesbaar blijven. Na het eerste jaar van hard werken en processen verfijnen, is Maxhopp naar eigen zeggen klaar voor expansie in Groot-Brittanië, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken, Dubai en Nederland. In buurland Oostenrijk en Hongarije is de eerste concurrentie al waargenomen: Niki Lauda waagt in Wenen een kans met een soortgelijk concept: Laudamotion.com, en in Budapest staat Fox Cityhopper op het punt de Hongaren te verblijden met gratis ritten. Als het in Duitsland, Oostenrijk en Hongarije kan, waarom dan niet in Nederland:
de Randstad, met name de universiteitssteden, vormt een goede startmarkt. En natuurlijk mag dan ook de oer-Hollandse, en meer milieu-
vriendelijke fietsvariant niet ontbreken. Ook interessant als urban niche voor de gevestigde spelers als Avis en Budget, die waarschijnlijk wel een wat jongere clientèle kunnen gebruiken? Aan de Nederlandse consument zal het niet liggen: die is zo langzamerhand verslaafd aan no-frills diensten. Maxhopp-directeur Stefan Greif staat in ieder geval open voor suggesties van ondernemers en franchise-enthousiastelingen.

www.maxhopp.de
www.laudamotion.com
www.fox-autorent.com

Nog meer jeugd en innovatie, deze keer uit Denemarken: daar heeft het Deens-klinkende ‘HvemEriByen.dk’  zojuist een locatiedienst in de markt gezet die ook internationaal hoge ogen zou moeten gooien. Gebruikers van HvemEriByen (vrij vertaald ‘wie is er in de stad’) in Kopenhagen krijgen een magneetkaart die ze bij deelnemende restaurants, cafés en clubs bij binnenkomst door een kaartlezer halen. Hierop wordt een sms met de locatiegegevens naar een geselecteerd groepje vrienden gestuurd, die zich vervolgens wel of niet bij de zender kunnen voegen. Een kroegentocht of club-hopping is ook via een beveiligde site te volgen. Dus nooit meer door de stad zwerven op zoek naar vrienden en bekenden. Big Brother? Gegeven de enorme populariteit van reality-tv en de letterlijk miljoenen e-mails, sms-jes en im’s die jongeren nu dagelijks heen en weer zenden, lijkt de behoefte
elkaar continu te kunnen opsporen de angst voor verlies van privacy ruimschoots te overtreffen. 
Het patent van dit concept ligt overigens bij het Deense Agito Systems. Interessant als innovatieve nieuwe dienst voor een mobiele-telefoniegigant? Of horecaketen? Snel je Deens bijspijkeren en een mailtje naar Kopenhagen zenden.

www.hvemeribyen.dk
www.agito-systems.dk

In de lange rij van zogeheten feeder businesses die zijn ontstaan rondom eBay, zoals PayPal en eBay for Dummies, is het nu de beurt aan drop-off shops. In de VS breiden bedrijven als Auctiondrop, iSoldIt, AuctionWagon en Quikdrop.com snel uit, maar ook in Duitsland heeft het fenomeen zijn intrede gedaan, in de vorm van DropShop. Consumenten en bedrijven ‘droppen’ aan de balie hun overtollige bric-a-brac en inventaris, waarna de drop-off winkels de waarde van een object bepalen aan de hand van gelijksoortige plaatsingen op eBay, professionele foto’s nemen, en een gedetailleerde, wervende objectbeschrijving op eBay of andere veilingsite plaatsen. Tijdens de veilingperiode beantwoordt men vragen van geïnteresseerde bieders, en na een succesvolle verkoop regelt men zowel de verzending aan de gelukkige bieder als de betaling aan de aanbieder. Die laatste kan dus na het ‘droppen’ zorgeloos thuis de veilingresultaten en eventuele overschrijving naar de giro afwachten. Niet verkochte goederen gaan overigens terug naar de eigenaar, of worden aan een goed doel geschonken.
Iedereen wint: de verkoper die zich nu niet meer in het steeds ingewikkelder eBay-proces hoeft te storten (feedback ratings, plaatsingsstrategieën, paypal accounts: online veilen is een miljardenbusiness geworden, met alle professionele regels en spelers die daar bij horen) en de drop-off shop die een commissie van twintig tot veertig procent opstrijkt. In zekere zin zijn de winkels een vervolg op eBay’s razend populaire Trading Assistants Program, waaraan nu al meer dan 20.000
individuele verkopers deelnemen.
Deze assistants, gekeurd en aanbevolen door eBay, helpen tegen betaling minder ervaren verkopers met de juiste verkoopstrategie. Eenmans-drop off shops dus!
Drop-off shops zouden het prima moeten doen in Nederland: de zolders en magazijnen puilen uit, iedereen is druk druk druk, en verkoop door particulieren is populairder dan ooit (met dank aan Via Via en marktplaats.nl). Alleen al eBay.nl en Ricardo.nl tezamen tellen zo’n 800.000 gebruikers. De opstartkosten zijn relatief laag: een goed bereikbare winkellokatie, digitale camera en een grondige kennis van online veilingen, en je bent in zaken.
Voor de echte avonturiers (en Nederlandse hulporganisaties) lonken
natuurlijk de gigantische markten van China, India, of Rusland: miljoenen consumenten zonder goede toegang tot of kennis van internet, die tegelijkertijd een schat aan in het westen populaire objecten bezitten: van Chinees antiek tot communistische prullaria! Welke NGO zet de eerste drop-off shop neer in Calcutta, Chongqing of Hanoi?  Eenmaal, andermaal…

www.auctiondrop.com
www.i-soldit.com
www.auctionwagon.com
www.quikdrop.com
www.dropshop.de
pages.ebay.com/tradingassistants.html

De metrosexual is alweer bijgezet in het trend-mausoleum, maar dat neemt niet weg dat de gemiddelde 21-jarige Peter of Achmed heel wat meer tijd en geld aan z’n uiterlijk en persoonlijke accessoires kan en wil uitgeven dan voorgaande generaties. Al was het alleen maar omdat vrouwen tegenwoordig (terecht) geen genoegen meer nemen met onverzorgde, slonzige exemplaren van de andere sexe. Om hierop in te spelen worden in de VS in rap tempo shopping magazines voor jongens in de markt gezet. Zoals het net verschenen Cargo, een als tijdschrift vermomde catalogus boordevol “gadgets, gear, grooming, cars, and more”, inclusief alle verkoopadressen voor koopzieke adolescenten die bij willen blijven en niet tegen een middagje shoppen opzien. Cargo is het broertje van Lucky, een soortgelijk concept voor jonge vrouwen, waarvan er bijna een miljoen per maand de Amerikaanse kiosken uit vliegen. Later dit jaar volgt er concurrentie voor Cargo in de vorm van Vitals. Deze bladen zijn natuurlijk niet te verwarren met ‘lad’ zines zoals Maxim, die nog enigszins de schijn ophouden door het toevoegen van wat luchtige artikelen. De echte magalog gaat maar over één ding: wat kan ik kopen en waar kan ik het vinden. Die eerlijkheid wordt zelfs door media-experts geprezen: het is wellicht pulp, maar wel eerlijke en kundig in elkaar gezette pulp. Toch te Amerikaans? Te leeg? Toon ons één consumententrend die uiteindelijk niet in hevige of aangepaste vorm in Nederland is aangeslagen! Dus marketeers en uitgevers (inclusief uitgevers-in-spe, want dit is een mooi concept om klein, deels online, en met veel direct betalende sponsors te beginnen), bestel een aantal van deze ‘magalogs’, en introduceer de volgende revolutie in de Nederlandse retail. Wellicht in samenwerking met een bedrijf als Wannahaves, dat zich al vol op het ‘gadgets for men’-segment heeft gestort?

www.cargomag.com
www.luckymag.com

De knalroze ‘Star Girl’-fiets lijkt zo weggereden uit een Bollywood-film en wordt dan ook gemaakt in India. Onbeschaamd meisjesachtig zou het een leuk importproduct zijn voor de Hello Kitty-generatie, waarbij de huidige populariteit van India als bron van kleurige en soms kitscherige decoraties en voorwerpen zeker zal helpen. Het Indiase Hero BiCycles, een van de grootste fietsfabrikanten ter wereld, houdt door schaalvoordelen en Indiase lonen de kosten relatief laag. Meer (export)-informatie op www.herocycles.com. Of waagt Gazelle een gokje? Misschien een leuke combinatie met Maxhopp’s rijdende billboards?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond